Silloin olin elämäni kunnossa!

Olen ollut vuosikaudet henkeen ja vereen jumppapirkko, eli sangen innokas ryhmäliikunnan harrastaja. Täällä blogissa minulla oli taannoin jopa käynnissä oma ryhmäliikuntahaaste, jossa tavoitteenani oli testata kaikki SatsElixian ryhmäliikuntatunnit. Ihan kaikkia en tainnut lopulta käydä kokeilemassa, mutta muistaakseni yli 20 erilaista tuntia kuitenkin. Noihin aikoihin olin ehdottomasti "elämäni kunnossa", sillä erilaiset ryhmäliikuntakokeilut toivat todella paljon monipuolisuutta liikkumiseen. Liikkuvuus, kestävyys, lihaskunto, koordinaatio, tasapaino... oi vitsi miten hyvin kroppa silloin voikaan... oi niitä aikoja!


Parisen vuotta sitten puolestaan innostuin todella kovasti salitreenaamisesta, kun hankin Personal Training - paketin noin puoleksi vuodeksi. Treenasin PT:n kanssa yhdessä noin kerran viikossa ja sain erilaisia saliohjelmia sekä hirmuisesti ideoita salitreenaamiseen noin ylipäätään. Kävimme tuolloin myös salilla säännöllisesti ihanaisen Sporttaillaan - Hannan kanssa ja ne treenit olivat kyllä aikamoista luksusta/rääkkiä eli luksusrääkkiä. Luksusta oli treenata innostuneen ja innostavan kaverin kanssa ja kunto nousi kyllä kohisten. Vieläkin muistan kuin eilisen kaikki ne burbeet, thrusterit ja penkkipunnerrukset, joita me Hannan kanssa salilla väännettiin. Nuo sali-innostuksen ajat olivat toinen kerta, kun olin todellakin "elämäni kunnossa"! Oi niitäkin aikoja! :D


Taisin olla "elämäni kunnossa" myös silloin blogin alkuaikoina, kun innostuin juoksemista (tai no päätin opetella tykkäämään siitä) ja osallistuin noin puolen vuoden harjoittelun päätteeksi muutamaan 10 km juoksutapahtumaan. Saattaa tuntua tosiliikkujista hieman naurettavalta, mutta minulle nuo alusta loppuun juostut kympit ovat edelleen omia liikunnallisia huippusuorituksiani. Eihän kymppi tietenkään ole matka eikä mikään, mutta kaltaiselleni mukavuusliikkujalle, joka aina vihasi juoksemista, eikä todellakaan ole kestävyysurheiluun taipuvainen, se oli todella hieno saavutus ja pitkäjänteisen työn tulos. Todellakin siis olin tuolloin "elämäni kunnossa"! 

Entäs nyt? 

No juuri nyt en ole todellakaan elämäni kunnossa! En liikunnallisella enkä varmasti myöskään monella terveydellisellä mittarilla. Kuluneeseen vuoteen on sisältänyt jonkin verran terveyshaasteita ja lääkehoitoja, eikä kroppa kaiken sen jälkeen tunnu ihan omalta. Painoa on hiipinyt jälleen lisää, mutta eniten harmittaa se, että en koe terveyteni juuri nyt olevan noin yleisesti aivan tasapainossa. Muutaman liikakilon kanssa pärjää lopulta jokainen, mutta huoli terveydestä ei ole mukava kannettavaksi! 


Siitä olen kuitenkin suunnattoman iloinen, että liikunta, vaikkakin lempeä ja rauhallinen, on tullut elämääni pysyvästi jäädäkseen. Huomaan, että olen viimeisen vuoden ajan liikkunut ensisijaisesti pään, enkä kropan vuoksi. Olen tehnyt lukuisia rauhallisia kävelylenkkejä, joogaillut ja tanssinut aina toisinaan. Kun kuntosali ja ryhmäliikuntarääkit eivät ole innostaneet, olen löytänyt tilalle mm. treenaakotona.com:in lyhyemmät kotitreenit, joiden tehoa voin helposti muunnella päivän fiiliksen mukaan.

Olen ollut hyvin nautintohakuinen liikkuja, enkä ole kovinkaan monesti käynyt "äärirajoilla" edellisen vuoden aikana. Toiset meistä saattavat käsitellä myllerryksiä liikkumalla yhä enemmän ja pidempään ja toiset taas laskevat liikunnallisia tehoja silloin, kun muilla elämän osa-aluella vaaditaan venymistä. Aion jatkaa "nautintoliikkujan" linjalla niin kauan kuin siltä tuntuu, mutta eiköhän jossakin vaiheessa taas tule aika, jolloin voin todeta jälleen olevani "elämäni kunnossa"! Jännää nähdä milloin ja minkä lajin parissa se ihme tapahtuu ;)

Milloin te olette olleet elämänne kunnossa? ;)

Kommentit

  1. Moi Tiina! Kivaa, että kirjoitat taas! Olen ollut elämäni kunnossa vuoden 2014 loppupuolella, kun tiukkaa salitreeniä oli aika paljon takana ja mavet ja kyykyt meni melkoisilla painoilla! Myös viime keväänä olin kovassa kunnossa, kun olin treenannut vajaan puoli vuotta PT:n kanssa. Siitä ja muusta stressistä kuitenkin seurasi jonkinlainen ylirasitustila, joka vähensi etenkin salitreeniä. Nyt keväällä oon ollut on-off-nuhassa ja ulkomailla, joten treeni on jäänyt todella vähälle ja kunto on jossain kaukana poissa, mutta toisaalta keho on levännyt, uutta intoa on löytynyt ja tästä on hyvä jatkaa! :) Oon myös tykästynyt treenakotona.comin treeneihin ja etenkin pilates ja selkäjumpat tekevät tosi hyvää ja palauttavat lempeästi liikunnan pariin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Minustakin kiva kirjoittaa taas :) Mukava, kun joku eksyy vielä tänne lukemaankin. Ehkäpä se tekee tosiaan toisinaan hyvää pitää tehotreeneistä taukoa, niin että intoa ja energiaa taas kasaantuu :) Itsekään en jaksa kevyemmästä vaiheesta stressailla, vaan liikun miten hyvältä tuntuu ja suuntaan katsetta innolla taas tulevaan! Treenakotona on kyllä hyvä palvelu :)

      Poista
  2. Minullakin oli joskus kausi, että kävin paljon ryhmäliikunta-tunneilla - nyt ei isommin innosta. Ennemmin juuri rauhallista, pääkopalleni sopiva juttua :) Tankotanssissa käyn kerran viikkoa, mutta kaikki muu tuntuu rasittavalta. Syksyyn odotan naisvoimistelua vuoden tauon jälkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tärkeää on kuunnella itseään ja pitää itsestään huolta sen mukaan :) Ihana kun oot löytänyt itsellesi sopivia juttuja liikunnan saralla!

      Poista
  3. Meijän yhteiset treenit oli niin huippuja ja tehokkaita :) Silloin minäkin olen varmaan elämäni kunnossa! Tuli tehtyä monipuolista treeniä! Ikävä meidän kuntopiirejä. <3 Mä ainakin tunnen olevani elämäni kunnossa silloin kun kehossa on voimaa ja kestävyyttä ja lisäksi muistaa huoltaa kehoa tarpeeksi ettei tule epämukavia jumeja yms.. Sitä kohti taas!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin oli!! Ai vitsi kuinka niitä kaipaan :) Nimenomaan niiden treenitreffien säännöllisyys ja monipuolisuus oli ihan huippua. Se tunne elämäni kunnosta tulee kyllä just monen asian summasta, kuten sanoit! :)

      Poista
  4. Voimia Tiina haasteisiin! <3 Ihana kun kirjoitat. Noista sun kuvista tuli hurjan hyvä mieli. :) Mun täytyy sanoa, että olen tällä hetkellä elämäni kunnossa ja se on kyllä hieno tunne. Kiitollisuus huokuu, että pystyy ja kykenee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Satu <3 Se on hieno tunne, kun kokee olevansa elämänsä kunnossa ja voi kaikin puolin hyvin! Siitä saa ehdottomasti tuntea kiitollisuutta ja nauttiakin :)

      Poista

Lähetä kommentti

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Suositut tekstit