Päivävaelluksia ihanassa Skotlannissa (osa 1)

Heippa ja terveiset kauniista Skotlannista! Kotiuduimme reissusta muutama päivä sitten ja sen jälkeen ehdimmekin viettää jo mukavan Tampere-viikonlopun (blogi)ystävieni Hannan (Sporttaillaan!) ja Satun (Juoksuaskeleet) kanssa. Nyt kuitenkin ajattelin palata hetkeksi Skotlannin tunnelmiin! Olimme reissussa 9 päivää ja kiertelimme pääosin erilaisissa luontokohteissa, kaupunkien jäädessä tällä kertaa hieman vähemmälle.

Olin todella vaikuttunut Skotlannin luonnosta ja me maksimoimmekin luontokokemukset tekemällä useita 1 - 3,5 tunnin mittaisia vaelluksia laaksoissa ja kukkuloilla :) Toki ajokilometrejäkin tuli paljon, yli 1000 km, mutta silti minulle jäi päällimäiseksi mieleen juuri kaikki päivävaellukset kauniine maisemineen!

Skotlannissa erilaisia vaellusreittejä on todella helppo löytää joko lähtemällä seuraamaan jotakin sattumanvaraista polkua majapaikan lähistöllä tai pongaamalla omalle kunnolle sopivia reittejä erinomaiselta Walkhighlands-sivustolta (klik). Tämän postauksen ensimmäiset kuvat ovat esimerkki ihan vain jostakin random polusta, joka löytyi Glen Clovassa olleen hotellimme takapihalta :)

Ensimmäisen päivän iltana sää oli aivan poikkeuksellisen lämmin ja aurinkoinen, joten halusimme lähteä verryttelemään matkalla jumiutuneita jalkojamme lähipolulle. Glen Clova tuntui olevan hieman sivussa ruuhkaisimmilta turistireiteiltä ja siitä muodostuikin lopulta yksi lempipaikoistani Skotlannissa. Jotenkin siellä vain tuli rauhallinen olo ja oli tilaa hengittää. Lisäksi meillä oli kyllä aivan ihana huone Glen Clova - hotellissa - todellista luksusta heti loman alkupäiviin <3. Seuraavat yöt nukuimmekin sitten teltassa sangen vaihtelevissa sääolosuhteissa ;D

Glen Clova Hotellin takaa lähti polku kumpuileville niityille.

Vaellus-selfie Glen Clovassa! :D

Reissun toiselle päivälle osui todella kovat rankkasateet, ja ajelimme Cairngormsin kansallispuiston kapeilla teillä sumuisia maisemia ihmetellen. Iltapäivällä sade kuitenkin taukosi ja lähdimme jälleen kiipeämään yhdelle kukkulalle Braemarissa. Paikallisen turisti-infon henkilö ei suositellut kävelyä niin pilvisenä ja sateisena päivänä, mutta me päätimme silti lähteä hieman jalottelemaan. Olosuhteet olivat lopulta aivan kelvolliset... pongasimmepa reitillä myös vanhemman Skotti-herran, joka oli lähtenyt tekemään samaisen kävelyn hienosti suorissa housuissa ja pikkutakissa. Me hikoilimme, hän oli vain "pienellä päiväkävelyllä" :D

Rankkasateen jälkeen Braemarin maisemat olivat harmaat, mutta ylhäältä katsottuina ne näyttivät silti aivan vaikuttavilta :)

Glen Clovan ja Braemarin pikkukävelyt olivat sopivaa alkulämmittelyä meidän alkureissun upeimmalle kävelylle Corrie Feessä! Tämä kävely lähti muutaman kilometrin päästä Glen Clovan hotelliltamme ja alkuun kävelimme n. 45 minuuttia jokseenkin puuduttavaa metsäreittiä. Skotlannissa oli aika paljon istutettua ja hoitamatonta metsää, joista ei löytynyt Suomen metsien taianomaista tunnelmaa. (Suomen metsät ovatkin ihan parhautta! <3) Oli metsäpätkillä onneksi muutama nätimpikin näkymä, tämä muun muassa:

Metsäpätkän jälkeen silmiemme eteen avautui aivan käsittämättömän upea "luonnon amfiteatteri" - Corrie Fee! Kuvat eivät tee oikeutta paikan kauneudelle, joten tässäkin kohtaa on pakko vain todeta, että tämä on koettava omin silmin ja jaloin! Jotakin osviittaa paikan suuruudesta saa ehkä tästä kuvasta, jonka vasemmassa alakulmassa minä vaellan polulla pienenpienenä pisteenä :)

Corrie Feessä vaelsimme ensin hyvää polkua pitkin tasaisen laakson läpi, minkä jälkeen lähdimme kiipeämään ylöspäin. Pysähdyimme vähän väliä ihailemaan taaksemme avautuvaa maisemaa. Valokuvaaminen on aina hyvä syy pysähtyä vetämään happea ;)

Onnellinen vaeltaja Corrie Feessä :)

Tässä vaiheessa jalka nousi vielä melko kepeästi ;) Jalassa minulla on aivan ihanan pehmeät, mukavat ja hengittävät Drop of Mindfulness - housut, jotka uskalsin pukea päälle, koska päiväksi ei oltu luvattu sateita. Istun itseasiassa nytkin sohvalla nämä pöksyt jalassa... ovat niin supermukavat ;D

Tässä lepohetki päivän korkeimmalla kohdalla Corrie Feessä! Ihan kelvolliset olivat maisemat, vai mitä sanotte? :) Vieläkin korkeammalle olisi päässyt, mutta meillä oli edessä vielä monen tunnin ajomatka tälle päivälle ja näimme viisaimmaksi lähteä laskeutumaan varovasti takaisin kohti laaksoa, metsää ja parkkipaikkaa :)

Tässä siis hieman ensimmäisiä tunnelmia Skotlannin kauniista luonnosta! Näiden kävelyiden lisäksi teimme vielä 2 + 1 todella upeaa päivävaellusta, mutta niihin tunnelmiin palaillaan hieman myöhemmin... ne kuvat nimittäin ansaitsevat aivan oman postauksensa!

Asiasta kukkapurkkiin... Ostimme reissu(j)a varten Ticket to the Moon - riippumaton, joka on osoittautunut ehkä mukavimmaksi paikaksi köllötellä, ever! :) Tämä lähtee kyllä mukaan kaikille tuleville reissuillemme. Katsotaan saisimmeko sen viriteltyä tänä kesänä vielä vaikkapa Kolin kansallismaisemiin :-)

Onkos joku teistä käynyt Skotlannissa tai haaveillut käyvänsä? Onko joku köllötellyt riippumatossa? :)

1. Mahtavat maisemat! En ole Skotlannissa käynyt. Ehkä joskus tulee sinnekin lähdettyä. On vaan niin paljon paikkoja mihin haluaisi mennä. =)

1. Se on kyllä niin totta, että hienoja paikkoja tässä maailmassa riittää... onneksi! :) Skotlantu kannattaa ehdottomasti pitää mielessä, sinne lentääkin niin näppärästi Finskillä n.2,5 tunnissa ;) Itse ainakin ihastuin kovin!

2. Asuin ja olin töissä Edinburghissa viitisen kuukautta. Skotlantia ei tullut nähtyä Edin lisäksi kuin Glasgow ja Loch Ness, jonne mentiin bussilla (ja matkan varrella tietysti näkyi monen moista kuten Ben Nevis), mutta onhan se upea paikka. Asuminen ei itselleni sopinut, viihdyn paremmin Lontoossa.

Haluaisin kuitenkin lähteä sinne reissulle!

1. Ai olet sielläpäin asustellut! Me ei kierrelty tällä kertaa Edinburghia lainkaan, eli sen suhteen en osaa sanoa, mutta luonnon puolesta kyllä oli todella komea paikka. Tosi jylhää ja vehreää! ❤ Toivottavasti innostut joskus sinne vielä uudelleen ihastelemaan!:)

3. Skotlanti näyttää kyllä upealta ja vaikuttaa jotenkin sympaattiselle paikalle. :) Olisipa ihana tehdä vastaavanlainen road trip joskus! Useat päivävaellukset ovat kyllä mahtavia kerrassaan tuon tyyppisellä reissulla :)!

Toivottavasti palaat vielä niihin muihin vaelluksiin toisessa postauksessa. Kyllä näitä kuvia kelpaa katsella ja kun tekstistä välittyy vielä onni ja kiitollisuus sekä sisäinen rauha, niin mielelläni luen lisää ;)

Ihanaa loman jatkoa, Tiina <3 Ja kiitos viimeisemmästä!

1. Skotlanti oli sympaattinen...! Ja sai aikaan leukaperien kipeytymistä jylhien maisemien ihmettelystä :D Myös jalat sai sopivasti kyytiä mäkisissä maastoissa. Ihan taatusti kyllä tykkäisit kans! Ootas vaan kun laitan rapsaa tulemaan niiltä lopuilta kävelyiltä ;)

Kiitos ja ihanaa ja kutkuttavaa loman odotusta sinnekin! Ja ilo oli minun puolellani ❤

4. Ai että kun ihania kuvia! Kiitos tästä virtuaalireissusta. :) Skotlantiin olisi vielä kyllä päästävä ja mielellään vähän pidemmälle vaellusreissulle. Saa nähdä monenko vuoden päähän se sitten aikatauluttuu kun alkaa olla noita kohteita vähän jonossa.

1. Kiva kun kävit mukana virtuaalireissussa!:-) Skotlannissa on taatusti paljon huikeita reittejä pitemmillekin vaelluksille! Maisema on niin kaunista.. Se on hyvä, että ei reissukohdelista ole aivan heti loppuun kaluttu ;) Suomessa, saati sitten Euroopassakin on jo niin paljon hienoja kohteita tarjolla!

5. Ihania maisemia! :) Itse oon käynyt Skotlannissa vain Edinburgissa ja Glasgowssa, mutta haaveissa olisi joskus päästä tuonne nummillekin. Aika samantyyppistä maastoa löytyi Englannin puolelta Lake Districtiltä, joka on jäänyt kyllä mun lempipaikkoihin maailmassa! Ai että, sinne kun pääsis taas! <3 (tai Skotlantiin!)

1. Skotlanti oli kaunis ja yllättävän jylhä! Hieman Islanti tuli paikoin mieleen, vaikkei sitä voittanutta tainnutkaan vielä olla ;) Kiitos Lake District-vinkistä! Itse viihdyin Brittein saarella niin hyvin, että voisin kuvitella palaavani sinne vielä hyvinkin :) Matkustelu ja matkoista haaveilu on aika mukavaa!;)

6. Hauskaa lukea sun Skotlannin kuulumisia ja ihastella kauniita kuvia. :) Varsinkin kun teidän reissu on vähän eri vinkkelistä kuin meillä - me kun "vaellettiin" vain yhtenä päivänä. :) Ehkä ensi kerralla sitten enemmän. ;)

1. Samat sanat! On ollut kiva lukea teidän Skotlannin matkasta ja nähdä sitä kautta maata eri näkövinkkelistä!:) Toki mekin kylissä piipahdeltiin matkan varrella, mutta nähtävyyksiä ei varsinaisesti kierretty. Skotlanti on kyllä monipuolinen matkakohde! Meillekin jäi polte palata vielä joskus :)

7. Heippa! Mä päädyin tuolta instan kautta tänne sun blogiin ja nythän mä oon ihan intona :D eli kivoja aihealueita sulla täällä! Ja tuo Skotlanti! Todellakin yksi niistä paikoista, jonne on joskus päästävä!

1. Heippa! Jes mahtavaa, kun löysit tänne ja jäit lueskelemaan :) Samalla löysin myös sinun kivan blogisi! :) Skotlanti oli ja on kyllä kerrassaan upea paikka! ❤

8. Mäkin tahdon tuonne joku päivä! Ihania niittyjä. Tuo vehreys <3

1. Kannattaa ehdottomasti mennä joskus, kun on mahdollisuus! Kaunista ja korkealta näkee kauas ;) ❤