13. elokuuta 2017

Liikuntamietteitä arjen kynnyksellä

Kesä on pyörähtänyt jo vankasti elokuun puolelle, ja vaikka kesäfiilis  jatkuu edelleen, hiipii näin arjen myötä mieleen myös ajatuksia tulevasta syksystä. Olemme asustelleet Tampereella nyt reilun vuoden verran ja vaikka muuttopäätös tuntuu edelleen 100% oikealta, niin näin taaksepäin katsoessa huomaa, että tämä vuosi on ollut vähän sellaista "etsikkoaikaa" -- uudenlaisen elämänrytmin ja tasapainon etsimistä.

Kuluneeseen vuoteen kasaantui jonkin verran terveyshaasteita, suuria tunteita ja pitempien työreissupäivien myötä myös hieman hapuilua arjen tasapainon suhteen. Vaikka ihminen on sopeutuvainen eläin, niin näköjään aika hitaasti kääntyy kurssi tiettyjen asioiden osalta ;) Eli vaikka kuinka järjellä tiedostaisi, minkälaiset valinnat olisivat itselle hyväksi, niin väsyneenä silti valitsee oikoreittejä, jotka eivät välttämättä ole kovin kestäviä pitkällä aikavälillä. 


Ihan konkreettinen esimerkki tästä on se, että vuoden aikana liikuin kyllä, mutta vähemmän, kuin mitä riittävän fyysisen (ja henkisenkin) hyvinvoinnin ylläpitäminen edellyttäisi. Kesä on sujunut hyvin rennosti, mukavuusalueella chillaillen, mutta sen aikana on herännyt myös taas suurempi palo liikkua säännöllisesti ja monipuolisesti. Kuulostelin kesälomalla fiiliksiä ja päädyin itselleni melko "radikaaliin" ratkaisuun.... Päätin nimittäin irtisanoa kuntokeskusjäsenyyteni kokonaan! Radikaali (heh) päätös oli sikäli, että olen ollut jonkun kuntokeskuksen jäsen yhtäjaksoisesti varmaan ainakin edelliset 10 vuotta, jos en kauemminkin, ja toiminut näin melko hyvänä kuntokeskusten "rahoittajana" :D

En kuitenkaan jostakin syystä kotiutunut kunnolla tähän viimeisimpään keskukseen, ja tuli fiilis, että haluan jatkossa liikkua monipuolisesti ja maksaa liikuntapalveluista niiden varsinaisen käytön mukaan. Tämä tilanne on todennäköisesti väliaikainen, mutta juuri nyt tällainen "vapaus" tuntuu melko innostavalta! Olen liikunnan suhteen helposti innostuva ja melko lyhytjänteinenkin luonne, joten tuntuu kivalta, että nyt saan kokeilla vapaasti kaikkia uusia juttuja ilman, että kannan huonoa omatuntoa vähälle käytölle jäävästä kuntokeskusjäsenyydestä. 

Kesän ykkösasento oli tämä ;)

Minulla on ollut jo melko pitkään nettijoogaa tarjoavan Yogaian jäsenyys ja ko. palvelua olen käyttänyt jokseenkin säännöllisesti. Jooga on niitä harvoja asioita, joita motivoidun tekemään yksin kotona liikunnan saralla :-) Jooga auttaa pitämään myös pään paremmin kasassa ehdottomasti! Lisäksi ostin jostain supertarjouksesta Treenaakotona.com:in vuosijäsenyyden ja olen ollut varsin tyytyväinen myös sen napakoihin treeniohjelmiin. Erityisesti puolen tunnin core- ja Sensei-treenit ovat olleet mieleen.

Yksi versio kotijoogastudiosta :) Tuommoisia joogablokkeja saa muuten tällä hetkellä Tigeristä kolmella eurolla. Monesti on jäykälle kovasti avuksi...

Kotitreenien lisäksi ajatuksissa siintää ainakin sellaisia juttuja kuin sulkapallo, uinti ja tanssitunnit. Lisäksi ostan varmaan jollekin edullisemmalle salille 10 x kortin ja käyn siellä silloin, kun puntti-innostus iskee :-) Treenasin taannoin aika pitkään hyvän PT:n kanssa ja siitä lähtien olen kyllä helposti innostunut kuntosalitreeneistä, vaikka hirveän säännöllisesti ei nyt tule käytyäkään. Treenimuotona toiminnallinen kuntosalitreeni on kyllä ehdottomasti mun lemppareita, kunhan vaan saa päälle kunnon flown ja tekemisen meiningin :) Treenikaveri edesauttaa ainakin minua siinä hurjasti. Ikävöin mun ja Hannan viikoittaisia yhteistreeejä Espoon SATSilla! :)

Otitko sinä kesän liikkumisten suhteen löysästi vai treenasitko säännöllisesti? Minkälaisia liikunta-ajatuksia sulla on tuleville kuukausille? Muuttuuko treenirytmi syksyn tullen? ;)


Ps. Instagramia seurailevat ehkä tietävätkin, että hankimme hiljattain SUP-laudat. Olen haaveillut laudasta ja sen tuomasta vapaudesta Tampereen järvien innoittamana jo ainakin vuoden, ja oli ihanaa, että saimme toteuttaa tämän pienen, suuren haaveen :) Vielä on toiveissa päästä muutaman kerran tänä kesänä vetten päälle eli tilauksessa kesäisiä päiviä, kiitos! :)

3 kommenttia :

  1. Tuota suppailua en olekaan vielä kokeillut, ehkä joskus :) Oma liikkuminen on ollut melko minimaalista ja raskas-soutuista jo reilun vuoden ainakin. Nyt heinäkuun aikana minut valtasi jotenkin "itseinho", hankaluus kehossa, kiristävissä vaatteissa ja tuli selkärankaan tunne, että alapas olemaan itsellesi hiukan parempi. Nyt olen pyrkinyt virkistämään mieltä ja kehoa sillä, että kävisin ainakin 2-3 krt viikossa kävelyllä - jotta saisin liikkeelle sitä liikkumisen hyvää oloa edes jotenkin. Tankotanssia pyrkinyt krt vko tekemään, vaikka lähteminen siihenkin on aina alkuun tahmeaa. Katsellaan siis miten asiat etenee...

    VastaaPoista
  2. Mä kaipaisin kuntokeskuksiin niitä 10-kerran kortteja, ainakaan ketjuilla niitä ei juuri enää ole. Kyllähän sitä välillä miettii, että kalliiksi tulee ne 1-2 kertaa viikossa kun jäsenyys maksaa 60 €/kk. Toisaalta joskus käyntikertoja tulee kolme viikkoon, tai niin että yhdellä käynnillä on sekä sali että ryhmäliikunta tai kaksi ryhmäliikuntatuntia.

    Kesällä oon liikkunut saman verran kun muutenkin, johtuu osin siitä että vaihdoin työpaikkaa vuodenvaihteessa niin lomaa ei ehtinyt kertyä kuin viikko. Ostinpa vielä maantiepyöränkin niin sillä on tullut pyöräiltyä parituntinen kerran viikossa. Lisäksi on tullut kimppapolkulenkkejä Tampere Trail Running - facebookryhmän kautta, eli tiivistetysti määrä on pysynyt samana mutta monipuolisuutta ja lajivalikoimaa on tullut lisää.

    VastaaPoista
  3. Ihana lukea Tiina sun blogipostaus ja liikuntakuulumisia! <3 Mullakaan ei ole ollut kuntokeskuksen jäsenyyttä nyt useampaan vuoteen ja hyvin olen pärjännyt ilman. Kesällä olen juossut ja tehnyt koti/ulkotreenejä! Suppailu näyttää niin kivalta!! En vieläkään ole kokeillut..ehkä ensi kesänä sitten :) Halauksia sulle, ikävä on jo! <3

    VastaaPoista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...