17. huhtikuuta 2016

Kuinka liikuin (ja lorvailin) alkuvuonna

Hei pitkästä aikaa! Mukavaa olla taas "täällä" :) Elämässä on ollut niin paljon kaikenlaista tehtävää ja pohdittavaa viime aikoina, että koneaika on jäänyt vapaa-ajalla minimiin. Olen touhuillut niitä samoja vanhoja/uusia juttuja, mm. virkannut, lukenut, järjestellyt (ja vähän myös stressannut) tulevaa muuttoa, suunnitellut sisustusjuttuja, käynyt paljon kävelyillä, kätköillyt, nähnyt kavereita ja muuta sen sellaista. Aika arkisia touhuja siis, mutta minulle tähän hetkeen juuri oikeantuntuisia :)


Kätköilyretket ovat taas täällä! ;-)

Satun blogissa oli muutama viikko sitten kiva liikuntakooste vuoden ensimmäisen neljänneksen osalta ja tuumasin, että voisin kirjoitella vastaavanlaisen itsekin, vaikka alkuvuosi ei ollutkaan aivan niin aktiivinen, kuin olisi voinut toivoa. Erityisesti maaliskuu oli tosi vähäliikuntainen ja syömisten osalta vähän mitä sattuu, ja se tuntuu kyllä olossa edelleen. Hieman on jäänyt sellainen herkkuputki päälle, mikä ei päivittäisenä toimintona ole ihan se paras mahdollinen juttu! Maaliskuussa ja huhtikuun alussa olen myös sairastellut jonkin verran, joten nyt alkaa jo kovasti olla fiilis, että paluu säännöllisen liikunnan ja perusterveellisen ruokavalion pariin olisi todella ihanaa ja tervetullutta! :)

Tammikuu
Tammikuu oli minulle sellainen perusaktiivinen liikuntakuukausi! Keskimääräiseen liikuntaviikkoon mahtui yksi kuntosali, yksi tanssitunti, yksi jooga ja 1-2 kävelyä. Eihän tuollainen liikuntamäärä toki ole fyysiseltä kannalta kovin kehittävää, eikä ehkä ihan riitä kompensoimaan toimistotyön staattista rasitusta, mutta taviskuntoilijana olen tähän kuitenkin ihan tyytyväinen! Tärkeintä minulle on pitää yllä terveyttä tukevaa peruskuntoa (<-- haha, sanooko joku alle 60-vuotias muka näin ;D), liikunnan iloa ja erityisesti mielenrauhaa ;)
Joogaa olkkarissa tammikuun alussa, kun kuusi oli vielä paikallaan :)

Unelmieni liikuntaviikkoon mahtuisi 2 salia, 2 aerobista ja 2 joogaa + ulkoilua, mutta hyvin harvoin pääsen tällaisiin määriin, sillä minulla on liikunnan ohella monia muita harrastuksia, joita toisinaan priorisoin (kuten lepo toisinaan :P). Tietty minimimäärä liikuntaa on kuitenkin erittäin tärkeää hyvän olon kannalta ja tuo minimimäärä tuntuu vaihtelevan vähän elämäntilanteen ja yleisfiiliksen mukaan! 

Tammikuun ykköslajin paikasta kisailivat kuntosali ja kävely, joista kävely lopulta vei niukan voiton. HeiaHeiaan on tullut kirjattua useampikin kävely tekstillä "(pään)tuuletusta". Alkuvuonna olen kaivannut erityisen paljon raitista ilmaa ja rauhoittumista luonnon helmassa.  

 Tammikuun ykköseksi nousivat kävelyretket ja luonnon ihmettely :) Valoa oli tuolloin vielä aika niukasti... Sinisiä hetkiä sentään.

Helmikuu
Helmikuu oli muilta osin aika samankaltainen kuukausi kuin tammikuu, mutta joogat ja tanssi jäivät minimiin. Niiden sijaan kävin kuntosalilla ja kävelyllä muutaman kerran enemmän ja lisäksi kävin jonkin verran kuntonyrkkeilyn ja crosstraining kaltaisilla raskaammilla ryhmäliikuntatunneilla. 

Kuntonyrkkeilytreenit kuuluivat helmikuun huippuhetkiin :)

Hauskoja huippuhetkiä olivat porrastreeni ja kävelyt Kuopion talvisissa maisemissa Satun ja Hannan kanssa, sekä yksi Teemun kanssa tehty metsäretki. Toisinaan on aivan parasta pakata eväät reppuun ja lähteä kiertämään luontopolkuja metsän siimekseen. Näiden retkien jälkeen olo on kuin uudestisyntynyt :) Rakkauteni Suomen luontoa kohtaan on vahvistunut paljon viime vuosina, ja tällä hetkellä tuntuu, että onnellisimmillani olen aina metsäretkillä ja niiden jälkeen, vaikka toki raskaammissa rääkkitreeneissäkin on puolensa. Onneksi mm. geokätköilykausi on nyt alkamaisillaan ja haaveilenpa edelleen suunnistamisestakin...

Hannan kanssa Kuopiossa Satun vieraina :)

Talvisen metsäretken maisemia <3

Maaliskuu
Maaliskuussa olimme pari viikkoa Thaimaassa, mikä luonnollisesti teki loven tavanomaisiin kuntosali- ja ryhmäliikuntatreeneihin. Ensimmäisellä lomaviikolla sairastin ruokamyrkytyksen, joten useampi päivä meni levätessä, mutta muuten pyrin pitämään aktiivisuutta yllä pienillä jutuilla; vesijuoksin meressä, uin jonkin verran matkaa (hyvin leppoisasti) ja heittelin rantapalloa Teemun kanssa :P Nämä "lajit" eivät päätyneet HeiaHeiaan, mutta olivat mukavia pieniä virikkeitä rentoutumisen ohessa. 

Toisella Thaimaan viikolla pääsin joogailemaan lempijoogapaikkaani Koh Lantalla ja siitä kirjoittelinkin jo juttua blogiin aiemmin (klik)

 Oasis Yoga Koh Lantalla <3

Kevään ensimerkkejä ja aurinkoa ihastelemassa Karkin ja Hannan kanssa :)

Kävelyä ja joogaa, niistä olivat siis maaliskuun liikkumiset tehty. Mitä ilmeisimmin olen siis viime aikoina kaivannut erityisesti näitä rauhallisempia liikkumishetkiä - kenties vastapainona toisinaan hektiselle elämänrytmille ja myös energiaa vievälle (ja toisaalta sitä myös antavalle!) muuttopuuhastelulle!

Sellainen oli siis alkuvuosi liikkumisten osalta!

Minkälaisia ajatuksia herättivät nämä liikuntapohdinnat? Minkätyyppinen oli teidän liikunnallinen alkuvuosi? Kovatehoista treeniä, peruskuntoilua vai rauhallisempaa menoa? Oletteko pystyneet terveinä? :)

Ps. Vaikka blogi päivittyy harvakseltaan, niin kuulumisia voit seurailla Instagramissa (@tinttarainen), jota päivittelen useammin :)

4 kommenttia :

  1. Hyvältä kuulostaa :) Liikunnasta ei kannata turhaan stressiä ottaa, vaan sen nimenomaan kuuluu olla vastapainoa arjen kiireille ja menoille. Sitä omaa aikaa, nautintoa... :) <3 Mä laitoin omia fiiliksiä blogiini.. huomasin muuten heiaheiasta, etten ole ollut vielä lainkaan kipeänä tänä vuonna, tosi kivaaa! :)

    VastaaPoista
  2. Se on juurikin niin!! Liikunta auttaa jaksamaan, piristymään ja palautumaan, eikä sitä ole mitäön mieltö tehdä otsa rutussa :) Toisinaan kova treeni tuntuu sopivalta, toisinaan kevyemmät liikehdinnät tekevät poikaa :) Onneksi saa liikkua ja kukin tyylillään ❤ Mahtista, että oot pysyny terveenä koko alkuvuoden! Mullakaan ei ole ollut flunssaa noin vuoteen (kopkop), mutta maha on oireillut :/ Onneksi on kuitenkin näitä terveitäkin jaksoja, niistä osaa kyllä nauttia :)

    VastaaPoista
  3. Hyvältä tosiaan kuulostaa sun alkuvuosi :). Mua ei haittaa ollenkaan, vaikka postaustahti onkin verkkaisempi. Joskus tuntuu, että blogimaailma on vähän turhankin hektinen: luet jonkun ajatuksia herättävän postauksen, josta ajatukset alkaa muodostua oikeastaan vasta päivän-kahden päästä, palaat kommentoimaan ja onkin ilmestynyt jo uusia postauksia. Ei sillä, etteikö vanhaan voisi kommentoida, mutta aina sitä ei sitten tule kuitenkaan kommentoitua. Ruutuaika se on mullakin se, josta ensimmäisenä karsin :). Mihinkäs te nyt muutatte? Ouluun? Seuraan kyllä sun kirjoituksia tarkasti, mutta en tiedä onko tuo nyt päässyt lipsahtamaan ohi! Hyvältä kuulosti ainakin se suunnitelma elellä alkuun vuokralla vähän keskeisemmällä paikalla. Jänniä aikoja elät :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hitsi minnes onkaan hävinnyt kännykällä naputtelemani vastaus täältä? :/ Noh, nyt uudestaan täältä läppäriltä :) Olen itseasiassa kanssasi samaa mieltä siitä, että hitaampi bloggausrytmi ei ole aina haitaksi, myöskään lukijan näkökulmasta. Toki lempparibloggaajien kuulumisia lukee mahdollisimman usein, mutta toisaalta omassakin elämässä tapahtuu niin paljon kaikenlaista, että ihan aina ei ehdi kuitenkaan kaikkea lukemaan ja kommentoimaan, vaikka mieli tekisikin! En olekaan vielä kertonut täällä muuttosuunnitelmista sen tarkemmin, mutta nyt kun asuntoasiat ovat varmistuneet, niin voinen paljastaa, että muutamme Tampereelle! :) Kirjoittelen siitä varmaan lisää pian. Kiitos kun kommentoit ja mukavaa viikon jatkua sinne :)

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...