2. elokuuta 2015

Liikuntamietteitä loman päättyessä

Se on elokuu nyt! Täällä se merkitsee tänä vuonna ihanan viiden viikon mittaisen loman loppumista ja paluuta sorvin ääreen heti huomenna. Totta kai loman loppuminen aiheuttaa aina jonkin verran haikeutta, mutta samalla myös tietynlaista mukavaa kutinaa tulevasta. On ihanaa palata kahden viikon rinkkaelämän jälkeen kotiin ja antaa elämän vähitellen asettua taas uomiinsa. Odotan niinkin arkisia asioita kuin parvekekukkien hoitoa, kissan silittämistä, ryhmäliikuntatunteja, kotisaunan löylyjä, mehustimen kaivamista naftaliinista, marjapirtelöitä ja kätköilyretkiä. Olo on loman jälkeen hyvä ja levännyt, joten jatkan tästä hyvillä mielin kohti kesäistä elokuuta ja sen kainaloon taittuvia syksyisempiäkin kuukausia.

Kesäloman loppuminen on uudenvuoden ohella sellainen hetki, jolloin tulee helposti tehtyä yhteenvetoa menneestä sekä suunnitelmia tulevasta. Erona uuteenvuoteen on tosin se, että näin loman päättyessä on varastossa hillitön määrä energiaa, intoa ja uusia ideoita. Olen huomannut, että kesän aikana kerääntynyt energia purkautuu usein sangen räjähdysmäisesti syksyn aikana, mikä johtaa ainakin minun kohdallani jos jonkinlaisiin suunnitelmiin, joista osa sitten tuppaa jäämään talven pimetessä puolitiehen ;) Joskus mietin, että olisihan se hienoa, jos tätä lomaenergiaa osaisi käyttää vähän säästeliäämmin, mutta toisaalta taas tykkään tehdä asioita omassa mittakaavassani "täysillä". Mennä lujempaa silloin kun on energiaa. Hiljentää ja lepäillä silloin kun väsyttää.


Ennen ja jälkeen- kuvat viikonlopun Extreme Runilta! :)

Muitakin kuin liikuntaan liittyviä suunnitelmia ja innostuksia on mielessä, mutta koska täällä blogissa keskitytään kuitenkin pääasiassa liikuntajuttuihin, niin ajattelin tehdä vähän yhteenvetoa lomaliikkumisista sekä kirjailla ajatuksia tulevista treeneistä. 

Liikkumiset kesälomalla

  • Loukkasin ensimmäisenä lomapäivänä alaselkäni kuntosalilla. Se muutti kesän liikuntasuunnitelmat kertalaakista, sillä en ole pystynyt joogaamaan ollenkaan ja kuntosalitreenien pariinkin olen päässyt takaisin vasta hiljattain.
  • Loukkaantuminen ei kuitenkaan ollut lopulta kesäliikkumisten kannalta kovin huono juttu, sillä sen myötä olen "joutunut" liikkumaan tavallista enemmän ulkona. Olen tehnyt reippaita kävelylenkkejä lähimetsään sekä pitkiä geokätköilyretkiä pyöräillen.  
  • Lisäksi olen yrittänyt satsata keskivartalon syvien lihasten vahvistamiseen, mutta tähän mennessä aikomusta on ollut enemmän kuin actionia ;) Kuntosalilla kuitenkin isot vatsalihasrevitykset ovat ainakin toistaiseksi vaihtuneet pilates-tyyppisiin juttuihin.
  • Olen osallistunut Extreme Runille hupisarjassa, mutta kävellyt suurimman osan matkasta. Hauskaa oli kuitenkin, ja lähtihän tuo talviturkkikin yhdellä vesiesteellä :o)
  • Olen käynyt seikkailupuisto Huipussa kiipeilemässä ja kokeillut myös SUPpailua! Frisbeegolfiakin on pelailtu jokusen kerran, kun Teemu kavereineen on siitä kovasti innostunut :)
  • Olen pitänyt myös paljon tavallista enemmän välipäiviä liikunnasta
  • Tajunnut, että liikun nykyään puhtaasti liikkumisen ilosta. En siksi, että pitää, vaan siksi, että haluan ja saan. Liikkuminen piristää mieltä ja tuottaa kehoon kokonaisvaltaisesti hyvän olon. Se on ihanaa :)  

Liikkumiset loman jälkeen
  • Kuten parina edellisenäkin syksynä (joka ei siis missään nimessä ole vielä alkanut :P), palaa mieli taas halusta päästä ryhmäliikuntatunneille! Keväällä innostuin salitreeneistä niin, että ohjattu liikunta jäi melko vähälle. Nyt tuntuu siltä, että haluan jälleen haastaa ja vahvistaa kroppaa monipuolisesti ryhmäliikunnan parissa.
  • Toissasyksynä innostuin testailemaan SATSin ryhmäliikuntatarjontaa oikein urakalla oman "testaa kaikki tunnit" - haasteen parissa, ja jotain vähän samantyylistä pyörittelen mielessä nytkin... Kokemuksia saattaa tupsahdella bloginkin puolelle jossain vaiheessa :)
  • Odotan myös jo innolla elokuun lopussa järjestettävää NRJ Workoutia, joka on varmasti jokaisen ryhmäliikkujan unelmatapahtuma ;) Tämän tapahtuman tiimoilta on muuten tulossa blogiarvonta lähiaikoina, joten kannattaa pysyä kuulolla!
  • Kuntosalitreenitkin jatkuvat, mutta tällä hetkellä en ole itsekään täysin selvillä niiden määrästä ja suunnasta. Selän loukkaaminen nimenomaan salitreenien parissa söi kyllä kieltämättä vähän motivaatiota, joten sen suhteen on pieni tuumaustauko paikallaan.
  • Jooga on ollut nyt jo monta viikkoa tauolla ja olen kaivannut sen pariin yllättävänkin vähän. Olen kuitenkin aika varma siitä, että kun työkiireet alkavat jälleen painaa päälle, niin jooga loppurentoutuksineen alkaa taas tuntua houkuttelevalta, tarpeelliseltakin. 
  • Aion liikkua kuten tähänkin mennessä: säännöllisesti, mutta stressittä. Niin, että liikkumisessa säilyy ilo, eikä se ala tuntua pakkopullalta missään vaiheessa!
Oulusta löytyi sateenkaaren pää...

Liikuntakuvioissa on mukana vielä yksi muuttuja, joka voi vaikuttaa syksyn liikkumisiin jonkin verran. Lähdin nimittäin jostakin mielen oikusta mukaan MT Trainingin Muutos100 - nettivalmennukseen, johon sisältyy mm. ruokavalioideoita, treeniohjelmaa, sun muuta. Olen kokeillut kerran Fitfarmin nettivalmennusta ja totesin tuolloin, että tuollaisilla lyhyillä projektiluontoisilla rykäyksillä ei ole pitkällä tähtäimellä hyvinvoinnin kannalta merkitystä, ainakaan positiivista sellaista ja ainakaan minulle.

Jätin tuolloin ohjelman kesken muistaakseni jo toisella viikolla, mutta sain kuitenkin poimittua sieltä muutamia treeni- ja ruokavaliojuttuja, jotka ovat vaikuttaneet olooni positiivisesti (mm. kunnollisen aamupalan merkitys ja saliliikkeitä omiin treeneihin). Ehkä hieman jotain samantyyppisiä pieniä oivalluksia toivon Muutos100 - valmennukseltakin, sillä koko homma tähtää kuitenkin siihen, että opetellaan rauhassa ja järkevästi hieman parempia elintapoja. Ei mitään diettaamista, vaan juttuja, joista voisi tulla pysyvä osa omaa hyvinvointia. Jos minua kehotetaan syömään aamupalalla parsaa, kanaa tai raejuustoa, niin en todellakaan syö ;D Mutta jos sieltä puolestaan löytyy juttuja, jotka voisivat sopia minun arkeeni, niin lupaan harkita ;) Vaikka kaikki liikunnan ja ruokavalion peruspalikat olisivatkin jo pääpiirteissään kunnossa, niin silti mielestäni on virkistävää ja mahdollisesti hyödyllistäkin tarkistella niitä välillä joiltakin osin vähän lähemmin.

Tällaisia liikuntamietteitä siis tällä erää... Aika näyttää mitä kaikkea sinne arkeen oikeasti mahtuu, mutta siitä olen onnellinen, että voin nyt ja jatkossa luottaa siihen, että liikunta tukee jaksamista kiireisenkin arjen keskellä ja tuottaa takuuvarmasti aina hikeä, hymyjä ja hyviä fiiliksiä ;)

Ps. Olen vieläkin vähän shokissa siitä, että annoin kampaajan leikata minulle perjantaina otsatukan! Olisikohan minulla ollut otsis viimeksi päiväkoti-ikäisenä? Totutteluahan tämä vaatii ja varmaankin jonkinlaisen pääpannan liikkumisen ajaksi, mutta jospa muutos kuitenkin toisi tähän syksyyn pientä hyvää twistiä ja piristystä :)

Muuttuuko teidän liikuntarytmi tai lajit lomien jälkeen? Innostutteko syksyisin uusista lajeista? Millaisista?

6 kommenttia :

  1. Sun liikkumiset kuulostaa varsin monipuoliselta ja juurikin sellaiselta hyvän olon lähteeltä. Mielenkiintoista tuo uusi haastekin, siitä saa varmasti jotakin viikottaiseen elämään vaikkei nyt orjallisesti ohjeita noudattaisikaan. Aika ajoin vain tarvitsee itse kukin vähän ohjenuoraa, miten eteenpäin. Itse olen innostunut nyt salitreenauksesta, kun sain kaverilta saliohjelman joka sopii itselleni kuin nakutettu. Nyt onkin sali-innostus nostanut sitten taasen päätään:)

    Mutta voi että ihan huippu toi teidän extremerun-look ja myös niin kaunis uusi kampaus otsatukkineen!:) Tervetuloa myös takaisin arkeen kiinni, tääkin on ihan mukavaa ja vielä saadaan iloita että kesää on kuitenkin vielä kuukausi jäljellä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu mulle liikkumisessa on ehdottomasti tärkeintä se hyvä olo mikä siitä tulee! Ja myös vaihtelevuus, ettei ala puuduttamaan :) Vaihtelevuutta ja ideoita toivon ensi viikolla alkavalta haasteeltakin, en niinkään mitään tiukkaa ohjelmaa, jota noudattaa sokeasti päivästä toiseen. Jos pystyisi poimimaan sieltä niitä itselle sopivia pikkujuttuja, niin ois tosi hyvä :) Ja jee sali-innostukselle! Olisitko jossain vaiheessa halunnut kertoa ohjelmasta yms. enemmän blogisikin puolella? ;)

      Ja kiitos! <3 Extreme Run-hauskuus alkoi jo hyvissä ajoin, kun yhdessä sopivia vaatteita etsittiin :D Ja jep, ei arki ole ollenkaan huono juttu sekään - vaatii vain hetken totuttelua jälleen! Toivon kovasti, että tulis vielä niin aurinkoista, että järvivesi lämpenis ja tarkenis mennä vielä kunnolla uimaan :-)

      Poista
  2. Toi Extreme Run oli varmasti aika hauska tapahtuma! :) Hih, ihana kisa-lookki! Kivaa että järjestetään tuollaisia hupimielisiäkin urheilutapahtumia, ettei kaikki aina ole niin vakavamielistä kilpailua.

    Sun lomanjälkeiset liikuntasuunnitelmat kuulostaa oikein hyville. On aina hyvä pysähtyä miettimään että mitkä asiat liikunnassa tuntuu hyvälle juuri nyt ja painottaa niitä, kun taas jos joku toinen juttu ei innostuta niin pitää vaikka taukoa siitä. Mulla varmaan boulderointi-innostus löytyy taas syksyisempien ilmojen alettua: kesän aikana kävin kiipeämässä vain kerran ja se oli tosi surkea suoritus :D Joogakin on hieman vähemmälle jäänyt nyt lähiviikkoina, mutta sen pariin kaipaan kyllä jo kovasti. Ei vaan malta olla sisällä nyt kun on niin hyvät säätkin :) Juoksu mulla kulkee tällä hetkellä paremmin kuin koskaan, hyvä draivi sen kanssa! Salitreeni meinasi leipäännyttää loman jälkeen, mutta vaihdoin saliohjelmaa niin nyt tuntuu taas hyvältä. Jännä miten nämä kaikki aina vaihtelevat vuodenaikojen ja fiilisten mukaan, mutta siksi onkin ihanaa että on monta lajia josta tykkää :)

    Hyvää viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Extreme Run oli kyllä kiva! Siinä oli pari yllättävänkin jännää kiipeilyestettä, hui! Hauskin oli kuitenki Merihirviö-este, jossa tosiaan pääsi uimaan mereen ;) Ja tosiaan, mukavaa, että on olemassa hupimielisiäkin liikuntatapahtumia niiden perinteisempien rinnalla. Kaikille löytyy sitten ne omanlaiset tapahtumat :)

      Ihana, että olet löytänyt juoksuinnostuksen! Tänä kesänä onkin ollut paljon hyviä juoksukelejä, kun ei ole ollut liian kuuma ;) Aiotko mihinkään tapahtumaan osallistua? Helsingin Midnight Run on hieno tapahtuma - enemmän elämys kuin vakavamielinen kisa. Sinne haluaisin joskus vielä itsekin :) Salitreenissä vaihtelevuus on kyllä tärkeetä! Itsekin kyllästyn aika nopeasti, jos samaa ohjelmaa mennään liian pitkään. Kiva, että uuden ohjelman kautta löytyi sullekin uutta motivaatiota! Nyt kun on ollut vielä niin hyvät ilmat, niin oon viettänyt paljon aikaa ulkohommissa, mutta ryhmäliikunnan ja salitreenien pariin aktiivisemmin viimeistään sitten syksymmällä :) Tosiaan, taitaa olla ainoastaan positiivinen asia, että on vähän "liikaakin" lajeja, joista tykkää. Siinä on sitten varaa vaihdella fiiiksen ja vuodenaikojen mukaan!

      Poista
  3. Ihania nää sun kesän postaukset!! Olen kyllä lukenut, vaikka en ookaan kommentoinut muihin! Suoppailu näytti kivalta ja Lappi sinun silmin oikein kotoisalta :)! Nämä liikuntajutut on ihania kans.. Parasta että oot oppinut liikkumaan sen tuoman hyvän olon ja fiiliksen vuoksi .. Se on tärkeintä jotta motivaatio säilyy :)! Jospa itsekin innostuis enemmän taas ryhmäliikunnassa... Odotan ainakin sitä uutta joogaa :)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Hannaseni ❤ kiva että olet lueskellut ja täysin ymmärrettävää, että kommentointi jää kesällä vähemmälle! Näin tuppaa käymään itselläkin...

      Ja jep, se on liikkumisessa tärkeintä, että löytää ne itselle iloa tuottavat jutut! Joillekin se on tavoitteellinen treenaaminen kohti tapahtumaa, toisille ryhmäliikunta ja kolmansille vaikka seinäkiipeily! Kaikki aivan yhtä hyviä ja kivoja syitä liikkua :) Mä oon messisä sinne joogaan ja vaikka spinningiin, jos haluat joskus mennä! Ja pian suppaillaan, mahtavaa! :) :)

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...