21. tammikuuta 2015

Mitä välipalaksi? Lempivälipalani juuri nyt

Jokunen viikko sitten kirjoittelin miten söin kaksi suklaapatukkaa unohdettuani jälleen kerran ottaa välipalaa töihin. Sain teiltä hyviä välipalavinkkejä ja olen yrittänyt kiinnittää asiaan noin ylipäätään hieman enemmän huomiota. Ihan ei yritys ole vielä tuottanut toivottua hedelmää, sillä usein unohtuvat välipalat edelleen, mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa...

Säännöllisen ruokarytmin edut ovat kuitenkin niin selvät, että olisi todella hienoa, jos ruokailuihin löytyisi sellainen helppo ja luonnollinen rytmi. Täydellisyyteen ei ole tarvetta, mutta mielestäni ihannetilanne olisi se, että oppisi syömään intuitiivisesti. Siis niin, että osaisi kuunnella kehoaan ja syödä sen tarpeiden mukaan rennosti ja monipuolisesti. En usko, että olen kovinkaan kaukana tästä pisteestä ja luulen, että minun tarvitsee vain kiinnittää jonkin aikaa vähän aktiivisemmin huomiota ruokarytmin säännöllisyyteen ja siten tavallaan opettaa kehoani myös "vaatimaan" ruokaa säännöllisin väliajoin. Kyllähän ihminen nälissään syö, mutta tällä hetkellä tilanne on se, että kiireessä en tunne nälkää, ruokailujen väli venyy ja jossain vaiheessa tulee sitten tehtyä kehnoja ruokavalintoja. 

Olen kokeillut viime aikoina muutamia erilaisia välipaloja ja todennut, että parhaiten minulle sopivat smoothiet ja eräs herkullinen tuorepuuro. Hedelmät ja välipalapatukat ovat liian keveitä ja oikeastaan vain pahentavat nälkää, jos sellainen on ehtinyt jo tulla. Ajattelin jakaa teidän kanssanne tämän hetken välipalalempparini, jos vaikka sattuisitte juuri kaipaamaan inspiraatiota ja uusia ideoita välipalavalintoihinne :)


Mustaherukka-banaanismoothie
Tämä makeankirpeä ja vitamiinipitoinen herkku syntyy, kun blenderiin laittaa:

Maitorahkaa
Mantelimaitoa
Mustaherukoita
Banaania
Ripauksen vehnäleseitä


Joskus olen heittänyt mukaan myös jo hieman nahistuneen omenan ja sekin kyllä sopii tähän aika ihanasti. Ennakkoluulottomasti vain surauttelemaan siis! Smoothie kulkee näppärästi mukana muovipullossa, mutta hermojen säästämiseksi se kannattaa kaataa blenderistä pulloon tratin tms. tähtäysvälineen läpi ;) Itse olen käyttänyt palautusjuomasheikkerin kantta, kun hermostuin pitkin pöytiä valuvaan smoothieen.


Banaani & Maapähkinävoi - tuorepuuro

En ole aiemmin oikein innostunut tuorepuuroista, koska ne, joita olen kokeillut ovat olleet jotenkin...noh, limaisia. Ilokseni löysin kuitenkin tämän herkullisen makean puuroreseptin Vegaanin keittiössä - kirjasta (by Chocochilin Elina Innanen). Tämä on niin nam, nam-juttu, että melkein ehkä pitäisi pistää herkkukategoriaan! Minulle tämä on kuitenkin osoittautunut sangen toimivaksi välipalaksi.


Resepti yhdelle (pienehkö annos)
1 banaani (josta puolet muussattuna puuroon ja loput paloina päälle)
1/2 dl kaurahiutaleita
1 dl mantelimaitoa
1 rkl maapähkinävoita
kanelia tarjoiluun

Soseuta banaani haarukalla. Sekoita banaanisoseen joukkoon loput ainekset ja anna tekeytyä jääkaapissa yön yli tai vähintään muutaman tunnin ajan.
Puuron voi myös tehdä aamulla muovirasiaan ja ottaa työpaikan jääkaappiin tekeytymään. Ripottele pinnalle kaneli ja puolikas banaani siivuina ennen tarjoilua.


Tässä vielä yhdenlaisia välipaloja eilisestä kirjapiiristämme, joka kokoontui nyt jo 7. kerran! Uskomatonta, että neljän naisen porukkamme on pystynyt pitämään kiinni näinkin "aikaavievästä" touhusta kaiken muun kiireen ja tohinan keskellä. Yksi piirin jäsenistä on tällä hetkellä vaihdossa, mutta päätimme pitää perinnettä yllä kunnes koko porukka on jälleen koossa. Kirjapiiri taitaa olla mun paras ei-liikunnallinen harrastus, vaikkakin ehkä hieman geeky :P


Tuntuuko teistä, että osaatte syödä "intuitiivisesti" ja kuunnella kehoanne, vai suunnitteletteko ruokailuja etukäteen jonkin verran? Onko teillä haasteita pitää kiinni säännöllisestä ruokarytmistä? Ja hei, mikä on teidän paras ei-liikunnallinen harrastus? ;)

10 kommenttia :

  1. Vapaapäivinä syön intuitiivisesti, mutta arkisin "joudun" kyllä suunnittelemaan ruokailuja jonkin verran etukäteen. Säännöllisenä ne kuitenkin päivästä riippumatta sujuvat. :) Tänään en ehtinyt sen enempää miettiä mukaan otettavaa välipalaa, niin lusikoin nopeasti raejuustoa, pilttiä ja cashwepähkinöitä rasiaan. Patukoita on aina laukunpohjalla, mutta kuten säkin sanoit, niin yleensä ne vain lisäävät näläntunnetta!

    Parhaat ei-liikunnalliset harrastukset ovat koiran kanssa leikkiminen, pianolla soittaminen ja leipominen. :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuollainen intuitiivisen ja suunnitelmallisen syömisen kombo on varmasti just hyvä! Arkiruokailujen suunnittelu varmasti helpottaa ihan jo arjen pyörittämistä sekä vähentää ruokahävikkiä, mutta on myös tosi hyvä, jos pystyy syömään intuitiivisesti, turhia miettimättä tai stressailematta :)

      Oi kivoja ei-liikkunnallisiakin harrastuksia sulla! Olen aina haaveillut, että osaisin soittaa pianoa tai kitaraa :) Koiran kanssa leikkiminen on taatusti myös rentouttavaa ja irrottaa ajatukset muusta!

      Poista
  2. Mä kyllä suunnittelen ruokailua, koska sitten juurikin käy niin, että nälän yllättäessä ei oo käden ulottuvilla mitään järkevää. Varsinkin liikuntapäivinä arkena suunnitelmallisuus on valttia. Patukoita en oikein tykkää syödä yksinään, eli jonkun banaanin tms. kanssa, josta tulee jo vähän tuhdimpi välipala. Tuorepuurot ja smoothiet olisi parhaita välipaloja kyllä. Ootko kokeillut chia-siemenistä tehdä tuorepuuroa/vanukasta? Tykkään niistä mantelimaidon kanssa.

    Mä en hirveästi harrasta ei-liikunnallisia asioita, mutta ehkä leffojen katselu ja ruuanlaitto on mun suosikkipuuhia.. niin ja hei, harrastanhan mä lautapelejä!! Melkein viikottain :) Ihana toi teidän lukupiiri!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin, tänään se taas tuli koettua kantapään kautta, että välipaloilla (tai niiden unohtamisella) on todellakin merkitystä treenin kulkuun... Mä aion nyt kyllä todellakin alkaa kiinnittä erityishuomiota mun iltapäivien välipaloihin, sillä en halua treenin tuntuvan takkuiselta vain siksi, että en ole syönyt riitävästi! Mun oli tarkoitus kysyä tänään, että tuleeko chia-siemenistä tehdystä puurosta tosi "limaista"? :P Mä en tykkää limaisista klönteistä ;D Anna mulle ens kerralla vinkkejä!

      Ja lautapelit! Ihan todella kiva harrastus :) Ruuanlaitto on myös tosi mukavaa, kun on aikaa. Se itse laitaminen on monesti melkein yhtä mukavaa kuin syöminen, varsinkin viikonloppuisin!

      Poista
  3. Kyllä mäkin suunnittelen, koska muuten nälkä ehtii kasvaa liian isoksi ennen kuin alan miettiä, että mitäs sitä söisi. Säännöllisyys on kyllä ajoittain haasteellista. Meillä töissä ruokailuvälit venyvät välillä tosi pitkiksi, kun tauolle ei pääse. Ja vapaa-aikanakin menojen ja ruokailujen yhteensovittaminen on välillä haastavaa ja aiheuttaa turhan pitkiä välejä ruokailuun.

    Hyvä, että joku muukin on sitä mieltä, että hedelmä/välipalapatukka on turhan köykäinen eväs. Oon aina ihmetellyt, miten joku omena pelkästään voi viedä nälän. Ei mulla ainakaan. :D

    Hetki piti miettiä, että onko mulla ei-liikunnallisia harrastuksia. Jos tuon satunnaisen koirien kanssa treenailun voi laskea siksi, niin sitten se. Ennen harrastettiin enemmän vakavissaan tokoa (tottelevaisuuskoulutus) ja kisattiinkin, mutta se jäi, kun liikunta ja agility (jota en laske ei-liikunnalliseksi) tulivat tilalle. Toi teidän lukupiiri on kyllä hieno juttu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin joku yksittäinen hedelmä / välipalapatukka on liian köykäinen :D Sehän on kuin aperitiivi, tulee vain enemmän nälkä kun sen syö. Toki sekin parempi kuin ei mitään, mutta kyllä itsekin kaipaan välipalaksi jotain vähän tuhdimpaa. Sellainen rento suunnitelmallisuus tekisi varmasti terää täälläkin, ainakin arkena. Tunnistettu, mutta ei vielä toteutettu, tämä asia ;)

      Kuten Laurallekin kirjoitin, niin koirien kanssa touhuilu on kyllä taatusti todella rentouttavaa puuhaa! Itse huomaan jo kissankin kanssa leikkiessäni, että hymy on herkässä ja kaikki "murheet" unohtuvat hetkeksi :)

      Poista
  4. Mä en yleensä suunnittele sen suuremmin. Ehkäpä olen oppinut juuri tuon intuitiivisen ruokailun. Ruokailujen suunnittelu on ehkä luontevaa, eikä sitä tulee enää liiemmin mietittyä. Kotona löytyy aina tietyt ruoka-aineet ja jos ei löydä, koitan sumplia jotakin terveellistä välipalaa/syömistä.

    Tuo teidän lukupiiri on kyllä mahtava! Ei-liikunnallinen harrastus on minulla kirjoittaminen ja lukeminen:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa luontevaa ja intuitiivista syömismeininkiä <3 Mun mielestä ihannetilanne on juuri sellainen, että se suunnitelmallisuus tulisi jotenkin luonnostaan ja kehokin ilmoittelisi tasaisin väliajoin, että heeei, nyt olis taas pienen (tai isomman) aterian aika :) Ei munkaan tilanne mikään erityisen huono olo, eteenpäin on menty paljonkin, mutta ehkä vielä pientä tsemppausta tuohon säännöllisyyteen, niin ois oikein bueno :)

      Kirjoittaminen ja lukeminen on ihania harrastuksia!! Ne on munkin lemppareita :) Lukupiirii on kyllä ehkä paras juttu koskaan. Kirjoista (ja niiden teemoista) syntyvät keskustelut ovat kyllä todella huippuja. Kirja saa ihan uusia ulottuvuuksia ja samalla voidaan vähän sivuta omaakin elämää ;)

      Poista
  5. Mä syön kyllä aikalailla mitä mieli tekee - mentaliteetilla :D mikä ei oo aina se paras vaihtoehto. Herkullisia reseptejä kirjoittelit, täytyypä testata .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä mieli tekee - mentaliteetti voi olla just hyvä, jos ja kun ne tietyt perusteet on siellä taustalla kunnossa! :) Ja jee, toivottavasti näistä vinkeistä on iloa ja löytyy uusia välipalasuosikkeja!

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...