10. tammikuuta 2015

Elämäni ensimmäiset liikuntatilastot ja suosikkilajit avattuina

Aloitin treenien kirjaamisen HeiaHeiaan heinäkuussa 2014. Tätä ennen minulla ei ole ollut minkäänlaista seurantamekanismia, enkä oikeastaan sitä liiemmin osannut kaivatakaan. Täytyy kuitenkin myöntää, että nyt kun olen aloittanut, niin en haluaisi enää lopettaa, sillä onhan se todella palkitsevaa saada erilaisia badgeja tyyliin: "mahtavaa, olet kävellyt tänä vuonna 10 kertaa!". Tekee heti mieli mennä 11. kerran ;)

Vuoden 2014 liikunnallinen jälkipuolisko on minulla ollut hyvin fiilispohjainen ja ei-tavoiteellinen. En ole treenannut mitään tiettyä tavoitetta varten, vaan pyrkinyt ylläpitämään yleiskuntoani ja nauttimaan liikkumisesta monipuolisesti ja ilman stressiä. Kun seuraa liikunnallisia blogeja ja lehtiä, voi joskus tulla olo, että tällainen fiilispohjainen kuntoliikunta on vanhanaikaista ja jotenkin vähempiarvoista kuin tavoitteellinen, jatkuvaan kehittymiseen tähtäävä liikkuminen.

Olisi kuitenkin hyvä muistaa, että meitä ihmisiä ja elämäntilanteita on monenlaisia. Liikunta merkitsee monia eri asioita ja sen merkitykset voivat vaihdella vuosien varrella suuresti yhdenkin ihmisen elämässä. Tietyissä elämänvaiheissa löytyy aikaa tavoitteellisellekin liikkumiselle, kun taas toisissa liikunta ei välttämättä ole pääroolissa, vaan tukemassa omalla tavallaan jaksamista muussa elämässä. Säännöllinen liikunta tuo hyvää oloa myös henkisesti ja siksi mielestäni kannattaa kuitenkin tehdä töitä sen eteen, että jonkinlainen säännöllisyys pysyisi myös kiireisissä elämänvaiheissa. Jos liikkuu harvoin ja tuolloinkin liian rajusti, ei liikunta välttämättä näytä parhaita puoliaan. Säännölliseen liikuntaan voi kuulua vaikka yksi tai kaksi lihaskuntotreeniä viikossa, muutama kävelylenkki ja vähän venyttelyjä. Jo pienilläkin liikuntamäärillä tekee itselleen ja terveydelleen ihan valtavan palveluksen, eli ei kannata väheksyä omia suorituksiaan vertaamalla niitä muihin. (Kannattaa käydä myös lukemassa Fitness Fuhrerin oivallinen juttu aiheesta, klik.)



Pitemmittä puheitta, tässä vielä vuoden 2014 jälkipuoliskon TOP-lajini lyhyesti avattuna :)

Jooga
Määräkin sen jo kertoo, että jooga oli vuoden 2014 suurin liikuntainnostukseni. Kävin kerran viikossa opiston Hatha-joogassa ja sen lisäksi osallistuin Yoogaian nettitunneille. Kesällä joogasin jonkin verran ulkona, ja taidemuseossakin kävin joogaamassa kerran. Ihastuin erityisesti erilaisiin flow- ja hatha-tunteihin, joissa on sopiva sekoitus voimaa, liikkuvuutta ja hiljentymistä. Jooga on ihanaa, koska se lievittää sekä fyysistä että henkistä stressiä ja palauttaa kehoon rauhallisen ja tasapainoisen olotilan. 




Kuntosali
Kuntosalitreeneistä suurin kiitos menee Sporttaillaan - blogin Hannalle, jonka kanssa kävimme koko syksyn ajan tekemässä kovia toiminnallisia salitreenejä Satsilla. Hanna on todellinen sporttimimmi ja hänen kanssaan on hyvin helppoa motivoitua treenaamaan kovaa ja kunnolla. Olemme olleet vuorotellen vastuussa saliohjelman kehittelystä; alkusyksy mentiin minun laatimalla ohjelmarungolla ja loppusyksy Hannan rääkillä. Näin molemmat ovat päässeet pois omalta mukavuusalueeltaan ja joutuneet tekemään myös sellaisia liikkeitä, jotka yksin jäisivät helposti tekemättä. Jos salitreeni ei muuten kiinnosta, niin suosittelen todella lämpimästi kokeilemaan tällaista kaveritreenisysteemiä :)




Pyöräily
Ostin syksyllä elämäni ihkaensimmäisen hybridipyörän! Ehdin pyöräillä muutaman kerran töihin (meno-paluu vajaat 30 km) ja Satsille, joten kilometrejä ehti kertyä tuo reilu 200. Ensi kesän tavoitteena voisi olla saada kokoon vaikka 500 km :) Hyvällä pyörällä on ilo polkea. Fiilis, jonka olin ehtinyt kadottaa vuosiksi taistellessani ruosteisen marketti-mummopyöräni kanssa.



Bodyjam ja muut tanssitunnit
Kävin syksyn aikana tanssimassa yhteensä 21 kertaa! Olen ennenkin todennut, että tanssi vaan on niin mun laji. Nautin siitä vapauden tunteesta, enkä melkein edes osaa mieltää tanssia liikkumiseksi, sillä en monesti edes huomaa hengästymistä tunnin aikana, vaikka keskisykkeet pyörivätkin siellä 150-160 paikkeilla. Toivottavasti saan tanssia tulevaisuudessa vielä paljon lisää!


Muutama muu ajatus
  • Juoksu ei tehnyt paluuta, ainakaan vielä. Juoksukertoja kertyi hurjat kuusi, kilometrejä vähän enemmän kuin tuo 9,5 km, koska lopetin matkojen seuraamisen jossain vaiheessa. Hoksasin pari päivää sitten, että olisi niiiiin siistiä osallistua toukokuussa Vantaan Extreme Runille! Mutta: pitäisi vissiin alkaa juosta ja jalkojen kestävyys mietityttää. Ajatus on kuitenkin kutkuttava.
  • En ole merkinnyt HeiaHeiaan työmatkakävelyitä, joita tulee 3-5 kertaa viikossa 25 minuuttia päivässä. En osaa mieltää korkokenkäkävelyä liikkumiseksi, vaikka onhan tuo työmatkasiirtyminen kuitenkin myös ihan hyvä juttu.
  • Tulevia kuukausia tulee aika pitkälti määrittämään yhteistreenit PT:n kanssa, näistä lisää juttua tulossa piakkoin!
  • Toivon, että tuleva vuosi toisi mukanaan entistä enemmän liikuntahetkiä luonnossa. Kävin viime keväänä suunnistuskurssin ja toivon, että ensi kesänä pääsisin rämpimään rastien perässä metsään ainakin jokusen kerran :)

Minkälainen rooli liikunnalla oli teidän elämässä vuonna 2014? Mitä se merkitsi teille? Näettekö asiassa jotain mahdollisia muutoksia juuri alkaneena vuonna? Ja hei, onko kukaan muu harkinnut osallistuvansa Extreme Runiin? Tai ehkä osallistunut joskus? :)

10 kommenttia :

  1. Hei! Minä liikun siksi, että se tuo hyvää oloa, pitää järjen jotenkin kasassa. Liikunnan ilo on siis minun listalla ensimmäisenä. En treenaa mihinkään tiettyyn tapahtumaan, tai juokse siksi että menisin puolimaratonille tms. En aio muuttaa tätä tänäkään vuonna, sillä aikoinaan olen liikkunut jotakin varten. Nyt liikun itseäni varten. En muita!
    Hyvää ja liikunnallista vuotta 2015!

    http://liikunnaniloa1.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Siinähän on sangen erinomaisia syitä liikkua! Kuulostaa hyvältä :) Silloin motivaatio on usein pysyvää laatua, kun halu liikkua syttyy sisäisesti, eikä ulkoisten seikkojen tai odotusten vuoksi. Mukavaa sporttivuotta myös sinulle :)

      Poista
  2. Ihanan monipuolista sunkin puoli vuotta oli :) Toi jooga on kyllä tullut isona osana sun elämään, mutta mahtavaa, että saat siitä niin paljon nautintoa ja hyvää oloa. Niin sen pitää ollakin.. liikunnasta pitää nauttia. <3 Jee, meidän salitouhujen pitää kyllä jatkua! Otatko sä vastuuta taas pian saliohjelmasta? ;)

    Mä tsemppaan sua siinä Extreme Runissa, ja tuun vaikka sun kanssa juoksemaan sen! Tuollaiset tapahtumat on hyviä motivaattoreita - esteet luo hyvää fiilistä ja ottaa varmasti sitä totisuutta pois! :) Pyöräilyt, kävelyt ja geokätköilyt/luonnossa liikkumiset varmasti ovat sulle luoneet peruskuntoa, jota nyt pikkuhiljaa maltilla voi siirtää hölkkäkuntoon. :) Käydään ihmeessä joku kerta yhessä lenkillä!

    Kivaa sunnuntaita <3!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu monipuolisuuteen olen kyllä tyytyväinen sikäli, että erilaisia lajeja tuli puolessa vuodessa kokeiltua 26 kpl :) Joogailua on tosiaan tullut pari kertaa viikossa, osittain myös siksi, että se on niin "helppo" laji, ei tarvi lähteä mihinkään, vaan voi kotona joogata ohjatusti. Voi olla, että nyt keväällä joogailun määrä hieman vähenee ja panostan vähän enemmän saliin ja myös aerobiseen treeniin. Mietin, että spinning voisi olla hyvää valmistautumista runille, hölkkäilyiden ohessa :) Katsotaan! Ja juu, mä voisin alkaakin miettiä meille seuraavaa saliohjelmaa, jeee :P

      Poista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielettömän monipuolisesti oot liikkunut viime vuonna, hyvä Tiina! :) Mun mielestä liikkuminen hyvinvoinnin edistämiseksi on ihan yhtä hienoa ja tärkeätä kuin ns. tavoitteellinen liikkuminen! Itse liikun molempien asioiden takia ja tärkeintä on mulle se, että liikunnasta tulee hyvä fiilis. Sen takia itse asiassa kammoksun liian isoja tai tiukkoja tavoitteita, koska en tosiaan halua treeneistä ottaa stressiä! Mutta toisaalta taas, jonkinlaiset tavoitteet motivoi mua liikkumaan enemmän ja tykkään niistä sen vuoksi! Liikunnalla oli viime vuonna elämässä iso rooli ja liikuin viikottain useamman kerran. Liikuntaa merkitsee mulle hyvää oloa, helpotusta stressiin ja murheisiin, jos sellaisia on, hauskaa tekemistä kavereiden kanssa, liikunnallisia tapahtumia ja yhteisöllisyyttä! En usko, että suuria muutoksia siinä olisi tänä vuonna :) Extreme Runissa en ole koskaan ollut! Kivaa sunnuntaita <3

      Poista
    2. Korjailin vähän mun kirjoitusvirheitä niin poistin ekan kommentin :D

      Poista
    3. Hih, ei ne kirjoitusvirheet ainakaan mua haittaa, mutta ymmärrän :P Joskus toivoisi, että olisi mahdollista editoida omia kommentteja vaikka vartin verran sen julkaisun jälkeen! Kommentissasi oli tosi hyviä pointteja ja kuten olen ennenkin todennut, niin mä arvostan asennetta, joka on liikuntaa kohtaa yhtä aikaa tavoitteellinen ja järkevä. Vaikka itse olen vähän huono asettamaan tavoitteita (tai ainakaan tekemään pitkäjänteisesti työtä niitä kohti), niin ymmärrän hyvin tuon pointin, että positiiviset tavoitteet motivoi! Niin loppuviimeksi kyllä muakin, oli ne tavoitteet sitten vaikka pieniäkin :) Ihanasti kuvasit liikunnan merkitystä elämääsi. Kuulostaa todella hyvältä! Pohditaan (mm.) näitä pian lisää ;)

      Poista
  4. Vau, tosi monipuolisia liikuntasuorituksia! Mä en ole koskaan merkinnyt liikuntojani mihinkään ylös, mutta nyt kun katsoo tota sun yhteenvetoa niin olishan se kiva esimerkiksi puolen vuoden välein katsella mitä on tehnyt minkäkin verran. Ei välttämättä edes tavoitteellisella silmällä, vaan ihan mielenkiinnosta.

    Joogasta puheenollen, ilmoittauduin juuri 3 h mittaiselle joogan alkeiskurssille joka on kuun lopussa! Oon jo niin pitkään halunnut kokeilla kyseistä lajia ja luulen että se voisi olla munkin muille harrastuksille tosi hyvää vastapainoa, joten nyt vihdoin sain tehtyä asialle jotain :)

    PS. Ylihuomenna nähdään! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu itsekin kyllä olen tällaisena taviskuntoilijana enemmän kuin tyytyväinen monipuolisuuteen :) Mulle se on kuitenkin tosi tärkeä treenimotivaation ylläpitäjä! Suosittelen kyllä kirjailemaan treenit ylös, jos yhteenveto yhtään kiinnostaa. Se on nimenomaan mielenkiintoista ja näkeepä sitten vuosien saatossa miten lajit ja määrät elää :) Ja jee, joogakurssille! Kuulostaa tosi hyvältä ja tukee taatusti hyvin juoksu- ja salitreenejä. Jutskaillaan huomenna lisää siitä ja muustakin! :)

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...