12. joulukuuta 2014

A niin kuin Australia

Rakastan matkustamista, paljon. Minulla on reissukuvia, paljon. Ajattelin, että aloittaisin täällä blogissa juttusarjan, jossa julkaisen silloin tällöin kuvia ja muistoja matkojeni varrelta. Jos et tykkää matkajutuista, niin voit skipata ne jo otsikon perusteella :) Ensimmäisenä aakkosissani tulee vastaan Australia, missä olen käynyt kahdesti. Kerran vuonna 2000, kun olin Uudessa-Seelannissa vaihtarina ja uudelleen vuonna 2010, kun tuhlasimme sijoitimme minun gradupalkkioni kolmen kuukauden reppureissuun maailman ympäri. Ensimmäisellä Australian matkallani kävin maan eteläisemmässä osassa, mm. Melbournessa ja Great Ocean Roadilla. Te kaikki ette ehkä muista aikaa ennen digikameraa, mutta se oli käynnissä suunnilleen tuolloin. Vain paperisia kuvia on siis noista hetkistä olemassa. Toisella reissulla otin vahingon takaisin ja otin kuvia kuin viimeistä päivää. Tässä niistä vain muutamia.

Vuoden 2010 reissulla ajoimme monen mutkan kautta Sydneystä Brisbaneen campervan-autolla, jossa myös nukuimme. Matkustimme pienellä budjetilla eli kävimme pesulla julkisissa vessoissa ja uimahalleissa, ja kokkasimme ruuat aina pienellä trangialla taivaan alla. Vaikka näimme ja koimme vaikka  mitä upeaa, niin näin jälkikäteen ajateltuna ne kaikista parhaimmat hetket olivat juuri niitä "arkisia" kokkailuhetkiä pimeässä, meren rannalla. Silloin ei ollut nettiä, telkkaria, ei mitään häiriötekijöitä. Vain me, hiljaisuus ja maailma.

Kuvien välissä myös muutamia otteita matkapäiväkirjastani. Niistä ehkä välittyy pieniä välähdyksiä matkan tunnelmista :)

"Herättiin 6.30, jotta ehdittiin livohkaan Red Rockista ennen paikallisten heräämistä. Hampaiden pesu moottoritien varren taukopaikalla. Seuraavassa kaupungissa käytiin paikallisessa uimahallissa suihkussa. Minä lämpimässä ja Teemu kylmässä, koska ei huomannut, että kuumasta vedestä pitää maksaa erikseen."

"Heti alusta alkaen Yamba vaikutti kivalta pikkukylältä ja luonnon ihmeet vain syvensivät vaikutelmaa. Värikkäät papukaijat kukkulan puissa, delffiini aallonmurtajan vieressä <3, meren tyrskyt ja hassut pilvikuviot. Tästä minä pidän!"

"Löydettiin valaistu parkkipaikka meren rannalta ja jäätiin sinne yöksi. Paikka paljastuikin lepakkomaaksi ja saatiin seurata lepakoiden (valtavien mötkylöiden) öisiä saalistuspuuhia. Hassua, että ne roikkuu puussa ylösalaisin! Kun ne laskeutuu puun alaoksille meidän campervanin päällä, oksat rapisee auton kattoon niiden painosta. Nähtiin myös dingon vaeltavan parkkipaikan läpi! Minua hieman pelotti, mutta Teemusta oli kivaa :P"

"Yöpaikkaa saatiin taas etsiä, mutta onneksi oltiin hyvissä ajoin liikkeellä. Pienen sahauksen jälkeen päädyttiin parkkiin pienen tien varteen levikkeelle. Oli lämmin päivä, joten mentiin rantaan päivänvalon ajaksi istumaan ja juomaan vähän viiniä. Voiko elämä oikeasti olla tällaista? Oon niin onnellinen."

"Pysähdyttiin mun vessahädän takia yhdellä julkisella vessalla tien varressa ja huomattiin, että sehän olisikin ihan hyvä yöpaikka, kun on pesumahdollisuudetkin siinä. Lämpötila vaan oli aivan hyytävä (pakkasta)! Oltiin ihan jäässä ja käytiin ennen nukkumaanmenoa juoksemassa, jotta saatiin veri kiertämään. Makuupussissakin joutui pitämään lähes kaikki pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet päällä, että tarkeni. Märät sukat laitettiin kuivumaan makuupussin sisään jollain Teemun lyömättömillä armeijavinkeillä. Uni tuli kuitenkin hyvin!"

"Oltiin jo hereillä kun auton sivuikkunaan koputettiin määrätietoisesti aamuseiskan aikaan. Poliisihan se siellä seisoskeli ja ilmoitti, että suistoalueella on leiriytyminen kielletty ja että jos hän näkee meidät siellä vielä uudelleen, niin saadaan sakot. Elämän eka poliisipuhuttelu! Pestiin äkkiä hampaat ja lähdettiin kauppakeskukseen pesemään meidän pyykkejä ennen matkan jatkumista."

"Käytiin ajelemassa muutamalla eri biitsillä nukkumapaikan toivossa. Päädyttiin lopulta lookoutille, jolla oltiin käyty katsomassa auringonlasku. Linnunrata näkyy uskomattoman selvästi. Meri pauhaa muutaman metrin päässä. Näihin maisemiin on varmasti upeaa herätä. Hyvää yötä."

Onkos kukaan teistä käynyt Australiassa tai haaveiletteko menevänne? :)

14 kommenttia :

1. <3 Ihana postaus, ja ihania nuo otteet reissupäiväkirjasta!! Kauan olitte vuonna 2010 siis Australiassa? :) Aussit on ehdottomasti mun unelmien kohde Uuden-Seelannin kanssa, ja ne täytyy joskus kokea ja yhdistää yhdeksi pitkäksi reissuksi!! Tää sun postaus vaan vakuuttaa, että sinne kannattaa lähteä! Ihan huikean ihanaa reissaamista teillä ollut, ja upeita paikkoja kuvissa!! Vautsi :)!

1. Kiitos! <3 Oltiin Australiassa noin kolme viikkoa, josta pari päivää Sydneyssä ja loput ajeltiin camperilla rannikkoa pitkin ylöspäin. Olisin voinut jatkaa tuota ajelua pitempäänkin, niin mukavaa se oli! Voin kyllä lämpimästi suositella retkeä Ausseihin & Uuteen-Seelantiin. Ei niitä hämiksiäkään ollut häiriöksi asti, ainakaan talvella ;) Matkahaaveilu on ihanaa!

2. Tämä postaus herätti todellakin muistoja :) Mekin olimme 2010-2011 Australiassa maailmanympärimatkan yhteydessä. Kierreltiin puoli vuotta ostamallamme pakettiautolla samaan tyyliin kuin tekin. Kirjoitin siitä itseasiassa juuri kuukausi sitten postauksenkin! Kovasti tekisi mieli lähteä vielä joskus samanlaiselle pidemmälle matkalle, mutta saa nähdä miten sellaiselle tarjoutuu tilaisuuksia.

p.s. Mihin aikaan vuodesta olitte Ausseissa, kun siellä oli pakkastakin? Olisin varmaan alkanut itkemään, jos meidän matkalle olisi osunut pakkasia :D

1. Mehän ollaan oltu tuolla melkein samoihin aikoihin sitten :) Mutta oi, puoli vuotta! Aivan huikeeta <3 Jo tuo kolme viikkoa oli aivan mahtavaa, saati sitten vielä tuollainen pitempi aika! Pitääkin käydä kurkkaamassa postaukseksi hetimiten :) Me oltiin Australiassa heinäkuussa, eli keskitalvella! Sydneyssä ja sen lähimaastossa sattui olemaan tuohon aikaan aivan hyytävän kylmää, tai siltä se parikin astetta pakkasta tuntuu, kun mukana ei ole tuulipukua paksumpaa asua ja nukutaan makuupusseissa, joiden minimiraja on + 5-10 astetta! Ei ihan oltu osattu varautua pakkasöihin :D Mutta lämpötilat alkoivat nousta sitä mukaa kun ajettiin kohti pohjoista, ja Brisbanessa ja sen pohjoispuolella oli jo tosi kivat Suomen kesän lämpötilat. Minäkin haaveilen vielä uudesta pitemmästä reissusta. Toivottavasti elämä vielä tarjoaa sellaisen tilaisuuden :-)

3. Täällä taas nousi kova matkakuume katsellessa sinun kuvia. Kävin Ausseissa 2011, ja sinne tahtoisin päästä uudestaan. Maa on niin iso, että itse näin vain ripauksen Sydneystä ja sen lähialueista. Blue Mountain oli kyllä hieno paikka, sekä tykkäsin kovasti Hunter Valleyn viinialueesta. Odotan kovasti jo kuviasi Uudesta-Seelannista.. Siihen maahan rakastuin täysillä! Sinne haluan uudestaan myös!

1. Matkakuume, mikä ihana tunne ja (teko)syy ;) Blue Mountain oli kyllä tosi kiva paikka ja sinne pääsi helposti Sydneystä päiväreissulle junallakin. Hunter Valleyssä käytiin myös, mutta siellä oli juuri silloin ne todella hyytävät kelit, että päätettiin lähteä yhden yön jälkeen suosiolla kohti pohjoista. Mutta varmasti kesällä on aivan toisenlainen fiilis sielläkin! Uusi-Seelanti on ehdottomasti minunkin lempikohteitani ja kirjoittelen varmasti siitä reissusta tänne jossain vaiheessa. Oletko muuten Islannissa käynyt? Sitä lähemmäs ei Uuden-Seelannin maisemia Euroopassa pääse, ja itse rakastuin maahan ihan täysin muutama vuosi sitten. AInakin itselläni ylitti kaikki odotukset :) Kivaa matkahaaveilua!

2. Islanti olisi toiveissa. Siellä on kuulemani mukaan hienot maisemat. Mutta Uusi-Seelanti vei sydämeni. Olemme jopa harkinneet joskus puolitosissaan mieheni kanssa, että muuttaisimme sinne. Mutta matkassa on monta muuttujaa. Jään kovasti odottamaan Uuden-Seelannin juttuasi! =)

3. Onneksi Islantiin on kohtuullisen helppo päästä sitten, kun siltä tuntuu :) Siellä kannattaa ehdottomasti vuokrata myös auto, vaikkakin hinnat ovat ihan hirveän kalliita! Se on ihanaa (myös katkeransuloista), kun joku maa vie sydämen :) Uudessa-Seelannissa on kyllä sitä jotain ja itsekin joskus miettinyt, että voisin asua siellä vielä uudelleen. Vähintäänkin haluaisin vielä pitemmälle reissulle sinne! Näissä aatoksissa on hyvä lähteä kohti uutta päivä... ;)

4. Juu, Islantihan olisi helpommin saavutettavissa. Rahalliset asiat sekä loman saanti ovat hieman pulmallisemmat. Keväälle olisi tiedossa jo yksi matka, Kiinaan. Joten siihen säästän seuraavaksi rahoja. Minä matkustaisin niin paljon, jos vain olisi varaa!

Hyvää joulun odotusta!

5. Juu näinhän se monesti on, että raha ja aika (loma) ovat tietyllä tapaa toistensa vastakohdat. Kun on aikaa, niin ei ole välttämättä rahaa ja toisinpäin. Lottovoitto ois kiva! :D Mutta jee, Kiinan matka kuulostaa tosi kivalta!!

Ihanaa joulun odotusta myös sinulle! Kohtaa saa unohtaa arjen kiireet hetkeksi :)

4. Wow! Todellakin kiinnostaa tällaiset jutut:) Ihanaa kun jaoit omia päiväkirjajuttujasi. Tuo omanlaisen säväyksen tekstiin.

Mä oon käynyt kolmen viikon reissulla Australiassa. Oli kyllä upea kokemus. Me oltiin roadtrip välillä Brisbane- Cairns- Brisbane, jonka lisäksi käytiin myös Sydneyssa. Upeita kokemuksia:)

1. Kaivoin perjantaina matkapäiväkirjani ensimmäistä kertaa esiin sitten suuren reissumme, ja minulla nousi kyllä tosi vahvat muistot ja tuntemukset pintaan. Oli mukavaa jakaa osa niistä teidän kanssa :) Tuo on ainoa reissu, jonka aikana olen pitänyt matkapäiväkirjaa, mutta pitäisi kyllä pitää jatkossakin, sillä ihan erilailla muistaa tapahtumia jälkikäteen...

Oih aivan ihanalta kuulostaa teidänkin reissu Ausseihin! Me ajeltiin Brisbanesta jokunen sata kilometriä pohjoiseen ennen kuin käännyttiin takaisin palauttamaan auto, ja olisin kyllä mielelläni jatkanut vielä eteenpäinkin. Näitä retkiä on ihanaa muistella :)

5. Matkajutut kiinnostaa aina! Upeita kuvia ja noiden päiväkirjamerkintöjen avulla pääsi todella tunnelmaan mukaan :)

Itse kävin Australiassa vuonna 2008 lukion jälkeisen välivuoden aikana, reissattiin viisi viikkoa bussilla itärannikkoa. Oli kyllä hieno kokemus ja eka reissu Euroopan ulkopuolelle ylipäätään! Joskus olisi kiva palata vielä niihin maisemiin, tällä kertaa tuolla tavalla autolla liikkuen niin kuin tekin. Se olisi varmasti ihan omanlaisensa vapauden tunne.

1. Kiva kuulla, että tykkäätte lukea välillä matkajuttujakin :)

Hyvältä kuulostaa teidänkin reissu! Jos vain tulee vielä mahdollisuus, niin suosittelen kyllä lämpimästi campervanin vuokraamista noilla kulmilla. Ausseissa ja erityisesti Uudessa-Seelannissa. Se vapauden tunne, joka tulee siitä, että saa ajaa ja nukkua (melkein) missä tahansa on todella huumaava :) Toisaalta busseissa on kyllä se hyvä puoli, että saa paremmin levättyä. Kuskille pitkät ajopäivät ovat välillä väsyttäviä. Se hyvä puoli oli tosin talvimatkailussa, että pimeä tuli jo viiden maissa, joten ei voitu ajaa mitään överipitkiä päiviä. Kummasti kääntyi unirytmikin luonnon rytmin mukaiseksi; nukahdettiin useimmiten jo kahdeksalta ja herättiin ilman mitään kellonsoittoja kuuden maissa, kun aurinko alkoi nousemaan. Oijjoi, matkamuistelu on ihanaa <3

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)