20. marraskuuta 2014

Jos näillä ei motivoidu huoltamaan kehoaan, niin milläs sitten?

Aiemmin minun oli vaikeaa löytää edes varttia päivästä kehonhuollolle. Takaraivossa kolkutti että pitäisi, ja olisihan se minulle varmaan hyväksi, mutta mitään en tehnyt ennen kuin oli jo vähän liian myöhäistä. Kuten niin monelle meistä, myös minulle kehonhuolto oli lääke jo syntyneisiin vaivoihin, ei keino ennaltaehkäistä niitä. Kehonhuolto oli minulle pakollinen paha, jota tein joskus, jos silloinkaan. Ei tarvinnut, koska parikymppisen kroppa pysyi kasassa ilmankin. Nykyisin kehonhuolto on minulle miltei päivittäistä, sillä vartaloni tuntuu muuttuvan vuosi vuodelta allergisemmaksi istumatyölle.

Nyt kun olen oppinut (ristiselkäni kautta) kehonhuollon merkityksen edes jollakin tasolla, olen innostunut myös investoimaan muutamia kymmeniä euroja erilaisiin kehonhuoltovälineisiin. Olen tilannut suurimman osan näistä SportsDirectistä, missä hinta oli ihan murto-osa Suomen vastaavista, ja laatuunkin olen ollut pääosin oikein tyytyväinen. SD:ssä kehonhuoltovälineiden valikoima ei ole kovin laaja, joten halvan hinnan lisäksi hyvää on myös se, että ei tule valinnan vaikeutta! 

Tällaisia kidutus hemmottelujuttuja minulla on siis täällä kotona, ja vähintään yksi näistä on kyllä käytössä joka päivä! (Nämä hinnat olivat voimassa puolisen vuotta sitten, kun näitä tilailin.)


(Jooga)matto 4,50€


Tämä on ollut näistä kovimmalla käytöllä ja hintansa sangen kunniallisesti haukkunut. Olen tehnyt maton päällä monet joogat sisällä ja ulkona. Hieman ehkä kaipaisin paksumpaa mattoa ja käynkin säännöllisesti urheilukaupoissa hypistelemässä ns. oikeita joogamattoja. Niillä hinta on kuitenkin helposti kymmenkertainen verrattuna tähän SportsDirectiltä tilattuun, joten olen joka kerta palannut ihan tyytyväisenä tälle pari milliä liian ohuelle matolleni.


Sileä rullailuputki 6€


Tämä harmaa rulla on näistä hinta-laatusuhteeltaan aivan ykkönen! Tämä on yksi harvoista poikkeuksista urheiluvälineissä, joiden kohdalla voi todeta, että halpa on todella hyvää. Vaikka rulla on pelkkää vaahtomuovia, se on säilyttänyt muotonsa läpi monenmoisten (ja -kiloisten) rullausten. En ole naisena aivan höyhensarjaa ja ainakin minun allani tämä on kestänyt oikein hyvin. Avaan rullalla yläselän (ruks, raks, poks) melkein joka arkipäivä ja välillä rullailen auki myös reisiä eri puolilta. Au. Au. Au.


Kohokuvioinen rullailuputki 17€


Tätä vaaleanpunaista miniputkiloa en melkein raaskinut ostaa, mutta väri ja muoto houkuttelivat lopulta liikaa ;) Tämä on edellistä kovempaa (vaahto)muovia ja tässä on nystyröitä! Ihan killeri väline erityisesti pohkeiden ja pakaroiden avaamiseen. Ei paljon naurata, kun tällä rullaillee.


Kuminen ja joustava piikkipallo 3€



Tätä käytän jalkapohjien hierontaan, silloin kun en halua kiusata itseäni tennispallolla. On myös ihan mielettömän ihanan tuntuista, kun tämän laittaa seinän ja hartioiden väliin ja antaa pallon hoitaa hieromisen. Toimii myös ihanasti kallonpohjan hieronnassa seinän avittamana. Tämä on usein palkintoni siitä, että kestin ilkeän nystyräputken käsittelyn.


Spotify




Tunnelmallinen musiikki ja kehonhuolto on aika kiva yhdistelmä. Jos venyttely tuntuu tylsältä, niin itsensä voi huijata sen pariin laittamalla pari rauhallista lempibiisiä taustalle soimaan. Olen itse tällä hetkellä tykästynyt Femme Fatale - nimiseen soittolistaan. Ihania, vahvoja naisartisteja - niistä saavat arkielämän ihanat ja vahvat naisetkin ammentaa energiaa :)


Miten te huollatte kehoanne? Päivittäin vai pakon edessä? Onko teidän helppoa vai vaikeaa motivoida itseänne kehonhuollon pariin? Onko teillä jotain hyviksi havaittuja kehonhuoltovälineitä käytössä? :)

18 kommenttia :

  1. Heippa :) Mä venyttelen päivittäin, enemmän tai vähemmän! Rullailen myös aika usein, sekä käyn säännöllisesti hieronnassa/osteopaatilla. Viime aikoina mulla on ollut haasteita selän ja niskan kanssa, mikä johtuu täysin istumisesta, ja epäergonomisista asennoista :( Liikunta on onneksi auttanut siihen, ja toivottavasti osteopatia auttaa lisää maanantaina! Toi kohokuvioinen pinkki putki näyttää karmivalta :D Tai siis, ei ehkä näytä, mutta voin vaan kuvitella, kuinka pahalta se tuntuu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Reipas sinä! :) Juokset ja liikut niin paljon, että säännöllinen venyttely ja rullailu tulevat varmasti tarpeeseen ja auttavat palautumisessa! Kiitos muuten kun mainitsit hieronnasta. Menen nyt heti varamaan itselleni ajan.. Se on kyllä mitä mukavinta (joskin myös välillä kivuliainta) kehonhuoltoa! Ja kyllä, pinkki putki on söpöstä ulkomuodostaan huolimatta aikamoinen ilkimys ;D Mutta se tekee kyllä ihan hirmuisen hyvää just pakaroille ja pohkeille. Herkemmille alueille, esim. takareisiiin en tohtisi tuota käyttää!

      Poista
  2. Mä tunnen aina pientä pistosta, kun puhutaan kehonhuollosta. Venyttelen kyllä lähes päivittäin, mutta ne on jotain 5-10 minuutin pikavenytyksiä. Rullailen vasta silloin, kun pohkeet on niin kipeät, että on pakko tehdä jotain... toisaalta selkä mulla on pysynyt liikunnalla ja viikottaisella balancella kunnossa, onneksi. :) Nyt täytyy taas skarpata ja panostaa enemmän venyttelyyn ja kehonhuoltoon. :) Mulla on mustana se piikkiputki, mutta pitää tuommoinen sileäkin joku kerta hommata!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla on armelias kroppa, jos ja kun se kestää menossa mukana ilman suurempia huoltotoimia! :) Toisaalta Balancen ja pikavenyttelyjen merkitystä ei voi myöskään väheksyä, ja liikuthan myös sangen monipuolisesti! En minäkään varmasti näin uutterasti huoltaisi, jos kroppa pysyisi kivuttomana vähemmälläkin. Olen vähitellen oppimassa mitä mun kropan terveys ja toimintakyky vaativat, ja yritän mennä sen mukaisesti. Nämä ovat niin yksilöllisiä juttuja ja vaihtelevat myös iän ja elämäntilanteen mukaan, eli jokainen omalla hyvällä tavallaan :-) Voin todella lämpimästi suositella tuota sileää putkea! Se on taivaallinen yläkropalle ja reisille :)

      Poista
  3. Auts kun minua nyt ärsyttää, kun maksoin omasta rullastani ihan liikaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Höh! No mutta ei kannata liikaa harmitella! Nämä ovat kuitenkin niin huippuja investointeja omaan hyvinvointiin, että kannattaa olla tyytyväinen, että on sen investoinnin ylipäätään tehnyt :) Ja jos ja kun ostit rullasi Suomesta, niin voit lohduttautua myös sillä, että olet tukenut suomalaista kauppaa ja työtä :)

      Poista
  4. Samanlaiset välineet käytössä täälläkin! Sulla on kyllä kivemman värinen tuo nystyrärulla! Mulla on vihreänä tuo. Joogamatoista pyydetään tosiaan ihan uskomattomia hintoja..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, kehonhuoltosamikset :-) Mä olen kanssa kauhistellut mattojen hintoja suomalaisissa urheiluvälinekaupoissa! Ainakin haluaisin ennen ostopäätöstä päästä kokeilemaan sellaista kallista mattoa, että onko se oikeasti 10x parempi kuin tuo mun SportsDIrectistä tilaama...

      Poista
  5. Haa, toi vaalenpunainen rulla on ihan superhieno! Kehonhuolto, miten se aina tuppaa jäämään vaikka tietää kuin hyvä olo on jälkeenpäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, eikös vain olekin söpö pinkki paholainen :D

      Poista
  6. Hyvä vinkki toi soittolista :) Kehonhuolto on todella tärkeää ja omat välineet on iso osa sitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos saat tästä uusia musaideoita :) Useimmiten venyttelen telkkaria katsellen, mutta välillä on aikamoista luksusta sammuttaa kaikki näytöt ja helliä kehoa hyvän musiikin soidessa taustalla!

      Poista
  7. Itellä jää venyttely myös iiiihan lian vähiin! Pilatesrullalla availen lihaksia mutta thats it. Pitäisi skarpata :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rullaillu on ehdottomasti hyvä alku! :) Kyllä se kroppa tiedottaa sitten, jos toivoo lisää kehonhuoltoa! Kovin vähäistä oli kehonhuolto täälläkin vielä muutamia vuosia sitten :P

      Poista
  8. Mä olen tosi laiska kehonhuoltaja. Aivan siis tosi tosi laiska. Nyt löysin Yoogaian ja siinä on mulle paras ratkaisu. Illalla olisi tarkoitus taas jokin tunti vetästä läpi, ehkä syvävenyttely näin perjantain kunniaksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toinen suuri Yoogaia-fani täällä! Sen kautta minäkin sain ensikosketuksen siihen mahtavan hyvään oloon mikä joogasta ja kehonhuollosta tulee. Edelleen osallistun Yoogaian tunneille kerran, joskus pari viikossa. Ihan loistava konsepti, ja erityisesti se, että tallenteiden avulla voi ottaa tunnin silloin kun itselle sopii (vaikka live-tunneissa oma viehätyksensä onkin!). Toivottavasti oli hyvä ja rentouttava tunti eilen! Ehkä "nähdään" joskus tunneilla :-)

      Poista
  9. Mulla on myös nystyräpallo ja sileä rulla. Pitäisi aina vain käyttää niitä enemmän, vaikka viikoittaisessa käytössä ovatkin. Vesijuoksua tulee myös toisinaan harrastettua kehonhuoltona.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kehonhuolto, apuvälineillä tai ilman on kyllä niiiiin helppoa unohtaa, jos keho ei sitä konkreettisesti vaadi kipuilemalla! Hyvä kuitenkin jos edes viikoittain :) Ahh, sileä rulla ja nystyräpallo on just mun lempparit! Vesiliikunta tekee varmasti myös hyvää.

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...