16. marraskuuta 2014

Hyvinvointipäivä ja nerokas kotitreenivinkki

Olin eilen aamusta alkuiltaan yksin kotona ja päätin hemmotella itseäni, pitää hyvinvointipäivän. En voinut lähteä kauaksi kotoa, koska päivystin yhtä työjuttua, mutta tämä "rajoitus" kääntyikin lopulta vapaudeksi. Ei tarvinnut lähteä hötkyämään minnekään, vaan sai ihan luvan kanssa olla kotona ja rakentaa siellä oman hyvän päivän. 

Heräilin hitaasti, luin muutamat blogijutut ja kömmin vihdoin ylös sängystä valmistamaan aamupalaa. Olen vähentänyt ruisleivän syöntiä arkisin sen potentiaalisten vatsavaikutusten takia, mutta viikonloppuisin herkuttelen kasaamalla ruisleivän päälle juustoa ja pinon kasviksia. Eilen söin lisäksi jugurttia mustikoilla ja leseillä, ja join tuoretta, mehulingolla vamistamaani hedelmämehua. Päälle vielä kuppi kahvia pienellä maitotilkalla, ja selailuun tuorein Voi hyvin - lehti (lempparini!). Minun ihana aamupalani, täydellinen <3

Aamupalahetki <3

Parin kuukauden takainen mehulinkohankinta on lyömätön!

Valmis vitamiinipommi.

Ennen päivystysvuoron alkua vedin lenkkivaatteet päälle, koska halusin nähdä hetken päivänvaloa. En voisi kuvitella viikonloppupäivää ilman jonkinlaista liikuntahetkeä, olkoon se sitten lenkkiä, jumppaa tai joogaa. Liikunta on ainakin minulla aivan ehdottoman tärkeä rakennusaine hymylle ja hyvälle ololle.  Kävelin ylämäet ja hölkkäsin alamäet, ja vähän tasaistakin. Olin ulkona vain puoli tuntia, mutta kotiin palasi aivan uusi nainen punaisine poskineen.

Uudet säärystimet testissä!

Liekö runsasta aamupalaa kiittäminen, mutta lyhyen lenkin jälkeen olin täynnä energiaa ja päätin tehdä vielä lihaskuntotreenin. Ja nyt kuulolla kaikki te, joilla on vaikeuksia motivoida itseänne tekemään kotitreenejä (minulla ainakin!). Itse en syty kotitreeneistä kahdesta syystä: a) ne ovat yllätyksettömiä ja b) on todella helppoa jättää sarjat tai koko treeni kesken, kun kukaan ei ole tsemppaamassa.

Kovin usein tämä kuula seisoo hylättynä ja yksinäisenä nurkassa.

Ihmettelen miten minulla on mennyt näin pitkään ennen kuin löysin sen. Maailman nerokkaimman kotitreenimotivaattorin. Korttipakan. Ideana on lyhykäisyydessään se, että jokaiselle korttipakan maalle keksitään joku kokonaisvaltainen treeniliike. Itse valitsin eilen 1) etuheilautuksen kahvakuulalla, 2) etunojapunnerruksen, 3) lankun, sekä 4) syväkyykyn kahvakuulalla. Lisäksi jokerina linkkuveitset. (* Korttipakkatreeniin löysin idean Ava Training - blogista).


Sitten kuusi pelikorttia pöydälle alaspäin ja niitä kääntämään esiin yksi kerrallaan ja tekemään mitä kortti käskee. Jos kortissa oli risti 9, tein yhdeksän etunojapunnerrusta. Jos pata 7, niin lankutin 70 sekuntia. (Voin kertoa, että pata akka oli paha akka: 2 minuuttia lankkua, ei armoa.) Etuheilautuksissa tuplasin aina kortin silmäluvun, koska minulla on kotona vain 12 kilon kahvakuula. Ideana on siis kääntää kuusi korttia peräkkäin ja sitten pitää 1-2 minuutin lepotauko ennen seuraavaa kierrosta. Itse tein kierroksia eilen neljä ja aikaa meni puoli tuntia. Jos haluaa lisää haastetta, voi kierroksen korttien määrää kasvattaa vaikka kymmeneen.

Tilanne ensimmäisen treenikierroksen alussa. Piece of cake - vain 5 kyykkyä! 

Kuuden kortin jälkeen jo vähän puuskututti.

Toinen kierros katkaisi kamelin selän. Nuo padat ovat lankkua. Note to self: opettele sekoittamaan korttipaikka!

Oli niin älyttömän kivaa, että olisin hyvin voinut treenata lisääkin! Yhtäkkiä kotitreenistä tulikin yllätyksellistä ja jännittävää, kun ei tiennyt mitä on tulossa seuraavaksi. Oli myös jotenkin helpompaa motivoitua tekemään sarja loppuun, kun se käsky tuli kortilta, eikä vain omasta päästä tyyliin; teen kymmenen jos jaksan. Laskin treenin lopussa, paljonko kutakin liikettä tuli tehtyä, ja eihän tuo ihan normaalilta koti-lusmu-treeniltä nyt näytä! 

Olisinko saanut näin paljon toistoja kotona ilman korttipakkaa? Hell no.

Treenin jälkeen hoidin alta pakollisen pahan eli imuroinnin, minkä jälkeen sytytin parit tunnelmakynttilät ja kävin suihkussa. Lounaaksi linssi-porkkana-kookosmuhennosta ja sängylle hurisevan kissan viereen lueskelemaan. Alkuillasta intouduin vielä tekemään tunnin mittaisen joogatreenin Yoogaissa. Jooga on minulle nykyisin asia, jonka pariin minun ei tarvitse motivoida itseäni mitenkään. Pikemminkin täytyy pidätellä itseäni, etten joogaisi ihan joka päivä. Saan joogasta niin perustavanlaatuisen hyvän ja rauhallisen olon, että ihme olisi, jos sen pariin en haluaisi palata yhä vain uudestaan.

Joogastudio kotona :)

Tähän päättyi hyvinvointipäivän fyysiset aktiviteetit, ja loppuillan löhösin sohvalla kotiutuneen miehen kanssa, välillä kävin kuuntelemassa muutaman lempibiisin Spotifysta ja join kaksi siideriä. Nukahdin kuin tukki ennen puoltayötä, kiitollisena mahtavasta päivästä. 

Pidättekö te koskaan tietoisesti hyvinvointi- tai hemmottelupäiviä yksin tai kavereiden kanssa? Minkälaisia juttuja siihen kuuluu? Oletteko kuulleet aiemmin korttipakkatreenistä? Voisiko se toimia teilläkin? :)

10 kommenttia :

  1. Aaaws, sulla on ollut ihana päivä ihan itseksesi. Se tekee välillä hyvää <3! Ja IHAN SIKA HYVÄ idea tuo korttipakkatreeni!!! Mieletön!!! Mä kopioin tän seuraavaan kotitreeniin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki ansaitsevat välillä hyvinvointipäivä, yksin tai yhdessä! :) Ja eikös vain olekin aivan huikea idea tämä korttipaikkatreeni! Tätä tulen hyödyntämään itse taatusti jatkossakin ja huippua, jos tämä tuo sullekin inspistä kotitreeneihin :)

      Poista
  2. Ihanan kuuloinen päivä!! <3 Vietän aina välillä hyvinvointipäiviä, ja mulla niihin kuuluu myös ihana aamiainen, blogien tai lehtien lukemista, liikuntaa, hyvää ruokaa ja ehkä jotain hemmottelua esim. hierontaa! Ja ihan super hyvä ja toimiva toi korttipakkaidis!! Kivaa viikon alkua Tiinuskalle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kyllä todella ihana päivä! Ja hyvä esimerkki siitä, että ei aina tarvita jotain todella erikoista tai erityistä, että päivä voisi olla täydellisen ihana. Ihan perusjutut; hyvä ruoka, liikunta ja lepo riittävät välillä tosi hyvin! Hemmottelupäivät on kyllä parhaita. Oi, miten tuohon olisikin vielä sopinut hieronta hyvin perään :) Ja todellakin, korttipakkatreeni voisi olla kaikkien kotitreenaajien pelastus, nyt vain ilosanomaa eteenpäin ;)

      Poista
  3. Loistava idea tuo korttipakkatreeni! Täytyy ehdottomasti kokeilla! Hyvinvointipäivä voisi olla kokeilemisen arvoinen myös. :) Sun päivä ainakin kuulostaa rentouttavalta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voin kyllä lämmöllä suositella hyvinvointipäivää :-) Korttipakkatreenissä on hienoa se, että sitä voi muokata päivän fiiliksen mukaan laidasta laitaan. Voi ottaa tosi rankkoja liikkeitä, tai vaihtoehtoisesti ottaa enemmän liikkuvuutta ja kehonhuoltoa tukevia juttuja. Ei muuta kuin kokeilemaan! Kerro sitten mitä tykkäsit :)

      Poista
  4. Kuulostaa ihanalta! Mä oon kans kuullut jostaki tosta korttipakkatreenistä, mutta olin unohtanut koko homman. Tuo täytyy kyllä joskus toteuttaa. Kaverinkin kanssa varmasti kivaa, jotta voi yhdessä jännittää. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kyllä ihana ja todella rentouttava päivä <3 Korttipakkatreeni sopii kyllä hyvin niin yksin kuin kaverinkin kanssa tehtäväksi. Kesällä olisi aika huikeaa mennä kavereiden ja korttipakan kanssa ulos ja vetää nurtsilla pienet treenit ennen picniciä! ;)

      Poista
  5. Mehulinko!! Olen kade. Jos olisi keittiössä tilaa, niin hommasin sellaisen heti. Hauska treeni-idea :D Mitäs pidit säärystimistä? Mulla on samat ja olen kyllä tykännyt niistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mehulinko on huippu! <3 Hieman on tilaongelmaa sen kanssa täälläkin ja välillä harmittaa, että siitä tulee niin paljon biojätettä, mutta kyllä hyödyt ovat silti haittoja suuremmat :) Ekan kerran perusteella en oikeastaan tuntenut eroa juostessa sääärystimillä vs. ilman. Ainakaan eivät ole penikat tai nilkat vielä kipeät, kuten monesti muulloin! Pitää jatkaa käyttöä ja seurailla vaikutusta :)

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...