7. elokuuta 2014

Minkälainen pyörä kannattaa ostaa?

En ole koskaan oikein osannut mieltää pyöräilyä urheiluksi. Se on lähinnä ollut tapa liikkua paikasta A paikkaan B silloin, kun muita kulkuvälineitä ei ole ollut saatavilla. Pohjoisessa asuessani pyöräilin käytännössä päivittäin (Oulu on aika legendaarinen pyöräilykaupunki, lukekaapas vaikka täältä), mutta pääkaupunkiin muutettuani pyöräilyt loppuivat kuin seinään. Samalla tietenkin myös pyöräilyn tuomat terveyshyödyt vähenivät.

Minulla on nykyisin käytössäni (lue: pihalla ruostumassa) hirveän huonokuntoinen vanha halpis-pyörä, jonka ostin taannoin suivaantuneessa mielentilassa varkaan vietyä minulta jo toisen pyörän lyhyen ajan sisällä. Pyörässä ei ole vaihteita ja se on ihan mahdottoman raskaskulkuinen. Joudun taluttamaan pienimmätkin ylämäet, koska polkimet pysähtyvät kuin tervaan. Siihen kun vielä lisätään pitkät välimatkat, esim. 15 kilometriä töihin per suunta, niin eipä ole kettingeissä paljon liikehdintää tapahtunut viime aikoina.

En edelleenkään osaa kuvitella itseäni pyöräilemässä pelkästään huvin ja urheilun vuoksi, mutta hyötypyöräilyä olen suureksi ihmetyksekseni alkanut kaivata. Olisi ihan mahtavaa polkea töihin tulevana syksynä! Siinä tulisi päivän liikunnat kiireisinä aikoina kuitattua ja saisivatpa aivotkin ihan eri tavalla happea ja vireyttä. Peruskunnon kasvamisesta nyt puhumattakaan...

 Hyötypyöräilyä parhaimmillaan vuonna 1987. Jäätelöä sai, jos hyppäsi kolmipyöräisen selkään ja polkaisi kiskalle. Oi jos ois pyörä, niin kyllä polkisin kiskalle taas!


Ongelmani on kuitenkin seuraava: en tiedä mitään pyöristä! Lisäksi ahdistun, jos minun pitää alkaa etsiä nollatiedoilla infoa internetistä. Sieltä löytyy suomi24-keskusteluita, joissa ensimmäinen sanoo, että pyörä A on parasta mitä ihmiskunta on koskaan keksinyt, toinen toteaa, että kyseinen merkkihän on ongelmajätettä ja kolmannen mielestä pyöräily on muuten vaan ihan paska harrastus.

Eli hyvät toverit siellä ruutujen toisella puolella, apua! Minkämerkkinen pyörä minun kannattaisi ostaa ja mistä? Minkälaisilla pyörillä itse ajatte? Otan kaikki täsmävinkit ja kokemukset kiitollisena vastaan!

Kriteerit ovat:

* Siinä on vähintään 7 vaihetta ja mielellään jalkajarrut.
* Siinä on tavalliset polkimet, mutta sellaiset, jotka voi vaihtaa myöhemmin lukkopolkimiin, jos sellainen mielenhäiriö tähän päähän iskee.
* Ei tarvitse olla mikään Triathlon-kelpoinen pyörä. Sellainen kelpaa, millä voi ajaa työmatkat ja myös sen varrella olevat ylämäet.
*Ei tarvitse kuitenkaan välttämättä olla se ihan halvin Citymarket-malli, sillä haluaisin nyt jonkun oikeasti ihan hyvän ja hyödyllisen.

Kiitos vinkeistä etukäteen ja mukavaa tulevaa viikonloppua! Jos saan hyvät vinkit, niin voi olla, että olen jo ensi viikolla uuden pyörän omistaja :-)

10 kommenttia :

  1. Hei! Riippuu siitä kuinka paljon ja minkälaisia reittejä pyöräilet? Jos työmatka on noinkin pitkä, ajomukavuuteen kannattaa kiinnittää eritystä huomiota. Tarpeeksi pieni runkokoko, suht kapeat eli nopeat ja kevyet renkaat, suht kevyt runko. Asvaltilla maantiepyörä on lyömätön, mutta sitä ei ehkä kannata ihan työmatkapyöräksi ostaa (ei välttämättä saa lisävarusteita kiinni, esim tarakkaa ja maantiepyörä on aika kova ajaa.) Älä myöskään lankea maastopyörään, ne on turhan raskaita. Eli maastopyörä vain kunnon maastoon, ja sinnekään ei mitään markettipyörää. Ehdottaisin sinulle hybridiä tai cyclocrossia, joka on siis varustettu kippurasarvilla (sallii asennon vaihdon) ja ns. Maantiepyörän seuraava aste. Kannattaa mennä ihan pyöräliikkeisiin, josta saat hyvää ja asiantuntevaa palvelua (esim oikea runkokoko). Itse tykkään focus-merkistä, sitä myy ainakin jotkut intersportit ja hgissä larun pyörä. Nishiki on myös todettu hinta-laatusuhteeltaan ihan hyväksi. Ja onhan noita vaikka kuinka. Harrastelijapyörään jos sijoittaa n. 700-1000e saa jo ihan kelvon. Nimim. 3vuotta sitten hurahdin pyöräilyyn ja joka vuosi päivittänyt astetta parempaan ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Suurkiitokset informatiivisesta kommentista! Tässä tuli mulle tosi paljon uutta ja hyödyllistä tietoa. Esimerkiksi tuota runkokokoa en olisi itse osannut edes ajatella! Kiitos myös tuosta hintahaarukoinnista ja konkreettisista merkkisuosituksista. Arvelinkin, että ei ainakaan alle viidensadan euron saa sellaista kunnollista, jolla viitsii suht pitkiä työmatkoja polkea. Maastossa tuskin tulen polkemaan lähivuosina, joten hybridi tuntuu nyt ainakin ensialkuun sopivalta ajatukselta. Kunhan nyt pääsisi hyvään alkuun, niin katsotaan mihin tämä polku johtaa ;)

      Poista
  2. Moi! Ihan samoilla linjoilla olen kuin edellinen kommentoija: hybridi tai cyclocross. Hybridi on mielestäni selkeästi vain työmatkapyörä. Cyclocross antaisi enemmän pelivaraa, jos mahdollisesti innostut pyöräilystä enemmän, Cyclo rullaa hyvin asfaltilla, mutta sillä voi ajaa myös soratiellä. Jos siihen vaihtaa kapeat renkaat, sillä voi ajaa jo kunnon vauhdikasta maatielenkkiäkin!

    Itse ostin ekan pyöräni kun mietin, että olisikohan triathlon kiva harrastus ja tykkänkö edes pyöräilystä. Ostin hybridin, ajoin sillä vuoden ja ostin maantiepyörän :) Eli kalliiksi tuli, jos innostut pyöräilystä niin oletettavasti vuoden päästä haluat pävittää hybridin. Nykyään mulla ei ole enää hybridiä lainkaan, vaan cyclocross työmatkapyöräilyyn ja sorateillä ajelua varten.

    Noista kriteereistä:
    -jalkajarrun ehkä unohtaisin, se taitaa rajata pyörävalinnat ihan citypyöriin. Eli sellaisiin, joilla ajetaan pystyssä asennossa ja joissa on kori edessä :) Luulen, että haluaisit vähän sporttisemman pyörän? Käsijarru on hyvä ja helppo käyttää, sitä ei kannata pelätä.
    -Voit itse valita pyörään haluamanlaisesi polkimet, joko tavalliset, lukkopolkimet tai kombipolkimet. Kombipolkimissa on toisella puolella lukko ja toiselta puolelta se on ihan tavallinen. Mulla oli aikanaan siinä ekassa hybridissä sellaiset.
    -cyclocrossilla polkaiset työmatkat ja muut kuntolenkit, mutta sillä voit osallistua vaikka triathlonkilpailuunkin.
    -Älä osta marketista, vaan oikeasta pyöräliikkeestä. Toki marketissakin on ihan hyviä pyöriä, mutta sen hyvän ja asiantuntevan palvelun saat pyöräliikkeestä! Käy vaikka muutamassa pyöräliikkeessä kyselemässä vaihtoehtoja ja tarjouksia, niin alkaa vaihtoehdot selkiytymään! Olen samaa mieltä tuosta edellisen kommentoijan mainitsemasta hintahaarukasta, 700-1000e, sen verran kun satsaa niin saa kelpo pyörän. Tsemppiä hankintaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Soile, KIITOS mahtavan informatiivisesta kommentista! Toivottavasti joku muukin uuden pyörän hankintaa harkitseva noviisi pääty lukemaan näitä teidän kommentteja, niin loistavia ne ovat! Nyt ensialkuun uskoisin minulle riittävän hyvin pyörän, jolla voi ajaa työmatkoja silloin tällöin sekä käydä kätköilyreissuilla (pyöräteillä). Olen yrittänyt käydä kätköillä tuolla mun mummopyörällä, mutta en yksinkertaisesti pääse mäkiä ylös lainkaan, joten into tyssää aika nopeasti... :) PItänee tosiaan käydä vähän pyöräliikkeissä katsomassa ja kyselemässä, jotta saa konkreettisen käsityksen hybridin ja cyclocrossin eroista ja ominaisuuksista!

      Mulla on jäänyt jonkinlainen käsijarrukammo lapsuudesta, mutta taidat olla ihan oikeassa siinä, että nyt taitaa olla aika opetella sen käyttö. Pitänee yrittää voittaa nää pelot yks kerrallaan, eli ensin käsijarru ja kun se pelittää, niin sitten vasta ne lukkopolkimet ;) Jee, oon aika innostunut tästä! Oispa mulla jo pyörä! Kiitos vielä kerran hyvästä kommentista. Päivitän tilannetta täällä blogissa, kunhan homma etenee :)

      Poista
  3. Hyviä kommentteja yllä!! Mä voin myydä mun hybridin sulle ;) Mulle on käynyt Soilet, ja tahtoisin paremman menopelin! Hybridi ei riitä mulle, kun tahtoisin harrastaa vähän enemmän triathlonia vielä, ainakin ensi vuonna! Mut jos sua ei siinä mielessä pyöräily kiinnosta, niin hybridikin varmasti riittää hyvin. Itse oon käynyt hyvillä mielin sen kanssa tri-kisassa, poljen työmatkoja, kauppamatkoja sekä kunnon lenkkejäkin :) Halvimpia osasarjoja ei kannata ostaa, itse kuulin ettei kannata ostaa marketista eikä esim. Suomen polkupyörätukusta. Mun oma pyörä on Kona, ja se on tosi jee! Maksoi silloin aikanaan tarjouksessa n. 800 euroa. Toki varusteista tulee lisää hintaa päälle. Mulla on polkimet, joissa on sileäpuoli sekä lukkopuoli. Ne lukkopolkimet on kivat, ja kun kengät hankkii, ne käyvät myös spinningissä. :)

    Pyöräily on ihanaa sekin <3 Ja lempeää nivelille, sulla kun on jalkojen kanssa juostessa ollut ongelmia, niin voisi toimia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heei ei ehkä olisi lainkaan huono idea tämä pyörien kierrätys ;) Jutellaan ehdottomasti siitä lisää ja otan mielellään muutenkin vinkkejä vastaan, jos päädyn uuden pyörän hankintaan! Mä en osaa juuri nyt kuvitella itseäni triathlonistiksi (koska juoksu ja jalkakivut), joten mulle todennäköisesti riittäisi hyvin hybridi. Musta on huikea ajatus, että voisin nyt syksyllä (ja tulevana keväänä/kesänä) polkea työmatkoja silloin tällöin. Mä kaipaan sitä pyöräilyn antamaa vapauden tunnetta ja vauhdin hurmaa! (hehe, onkohan aika kullannut... :D).

      Tuollaiset kombopolkimet ovat tosiaan varmaan aika hyvät, koska alkuun voi polkea niillä sileillä ja pikkuhiljaa totutella myös lukkoihin jossain turvallisella pätkällä, missä ei ole yhtään risteystä, liikennevaloa, ihmistä tai autoa :D Mutta jutellaan tosiaan lisää pian!

      Poista
  4. No niin, pyörät kiertoon vaan :) Heh, niin siinä vaan käy kun pyöräily on niin mukavaa että äkkiä haluaakin vauhdikkaamman menopelin alle! Mä olen ollut hybridillä joskus maastoduathlonkisassakin, ja sitä en enää tällä tietämyksellä toistaisi - mutta niin vaan maaliin tulin ja palkinnonkin sain. Että ei se aina välineitä katso, mutta hyvillä ja oikeanlaisilla välineillä on mukavampi harrastaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh vaikuttaa vahvasti siltä, että pyöräily vie sangen helposti koko käden ;) Se on kyllä totta, että laadukkailla välineillä on mukavampi harrastaa ja satsaaminen kannattaa jos/kun joku homma muuttuu aktiiviseksi harrastukseksi. Itse en esimerkiksi säästäisi aerobic- / salikengissä, koska ne ovat mun pääasialliset treenimuodot ja haluan välttää vammoja ja kipuja viimeiseen asti...

      Poista
  5. Hahaah ehkä olisi ollut minunkin järkevä kysellä vähän etukäteen "millaisen pyörän tarvitsen" ennen kuin menen pyöräkauppaan ja ostin pyörän. Olin jo monta vuotta (!!!) pähkäillyt, että pitäisi ostaa pyörä. Ja hermothan siinä meni. Siispä astelin pyöräliikkeeseen ja ostin sieltä fillarin. Ei sinänsä, ihan toimiva hybridihän se on..mutta näin jälkikäteen asiaa enemmän selvittäneenä olisi ehkä minun tarpeisiini ollut järkevä ostaa muunlainen menopeli.

    No tapani mukaan, en suotta jää moisia murehtimaan. Ehkä meni rahaa hukkaan, mutta on sitä rahaa turhempaankin käytetty. Tiedän,että olisi kuitenkin mennyt hermot selatessani niistä merkeistä ja malleista.
    Ja voisi edelleenkin olla, että jahkailisin edelleen ja pyöräilyt olisi jäänyt tänä kesänä pyöräilemättä.

    Siispä tähän alkuun vuodatus tästä omasta pyöränostoprojektista, mutta kyllä mä uskon että hybridi (vaikka jotkut harrastajat sitä mopoautoksi kutsuukin) olisi toimiva peli! =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, joskus on syytä toimia spontaanisti! Ymmärrän hyvin tuon vatvomisen vaaran, joka tällaisissa tilanteissa piilee ja itsekin teen joskus ostopäätöksiä ko. syystä hyvinkin nopeasti :) Olet tuon päätöksen myötä kuitenkin saanut nauttia tänä kesänä pyöräilystä riittävän hyvällä pelillä, ja se on jo superhieno juttu se! Minäkään en kestä sitä merkkivertailua, varsinkaan netin keskustelupalstoilta luettuna, sillä ihmisillä on niin eriävät mielipiteet! Helpointa mennä liikkeeseen, kysyä, kuunnella ja yrittää tehdä sitten se itselle sopiva ratkaisu :) Silti on mukavaa, jos on edes jotain ennakotietoa, jotta osaa keskittyä edes joiltakin osin olennaiseen siinä ostohetkellä!

      Ja juu, hybridiin olen täällä kallistumassa... Menen tällä viikolla liikkeisiin vähän kyselemään niistä runkokooista, polkimista jne ja sitten toivottavasti myös ostaa päräytän jonkun, jotta pääsen ensi viikolla pyörällä töihin! :)

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...