6. huhtikuuta 2014

Kannattiko palkata Personal Trainer?

Joulukuussa ostin puhtaasti mielenkiinnosta kuuden kerran PT-paketin. Tapaamistahti on ollut verkkainen, mutta viime keskiviikkona tapasimme Personal Trainerini kanssa tällä erää viimeistä kertaa, ja nyt onkin hyvä hetki tehdä asian tiimoilta pieni yhteenveto, ja miettiä kannattiko tavallisen kuntoilijan palkata Personal Trainer.

Suunnittelin ensin tekeväni aiheesta plus-miinuslistan, mutta pohdintojen jälkeen totesin, ettei niin mustavalkoista erottelua ole kovin järkevää tehdä tässäkään asiassa. Jokaisella väittämällä, kuten esimerkiksi "treenaaminen PT:n kanssa on kallista", on aina myös kääntöpuolensa. Totta on, että ei PT:n palkaaminen aivan ilmaista ole. Itse maksoin kuuden kerran paketista 360 euroa. Kuulostaa paljolta, ja onkin sitä. Ei sellaista investointia ihan joka kuukausi pysty tekemään. Silti olen sitä mieltä, että hyvinvoinnille ei pysty laittamaan hintalappua. On osittain omista valinnoista kiinni, käyttääkö 60 euroa esimerkiksi uusiin farkkuihin, vai motivaation ja uusien treeni-ideoiden etsimiseen PT:n avustuksella. Itselleni valinta oli tässä kohtaa selkeä, ja vaikka hinta olikin kipurajoilla, maksan silti mielelläni suomalaisesta työstä ja henkilökohtaisesta palvelusta. 

Tässä muutamia havaintojani matkan varrelta. Mitä opin, ja kannattiko kokeilla. Toivottavasti tästä on apua teille, jotka olette joskus harkinneet Personal Trainerin palkkaamista!

  • Palkkasin PT:n, koska minua yksinkertaisesti kiinnosti tietää, miten tämä vaikuttaisi tällaisen peruskuntoilijan motivaatioon ja kehitykseen. Mitään ruokavalioon, laihtumiseen tai kehon muokkaamiseen liittyviä tavoitteita ei asetettu. Uskon, että PT-treeneistä saisi vieläkin enemmän irti, mikäli olisi yhdessä asetettu joku konkreettinen, aikaan sidottu tavoite, johon sekä yhteiset treenit että PT:n laatima treeniohjelma tähtäävät. Itselläni homma oli aika hajanaista tämän selkeän tavoitteen puuttumisen vuoksi, vaikka leuanvetoprojekti olikin koko ajan siellä taustalla.
  • Yhteistreenit PT:n kanssa ovat mahtavia! Opin joka tapaamisella jonkin uuden liikkeen, tai vähintäänkin jotain uutta liike- tai treenitekniikasta. Sain lisävarmuttaa esim. kyykkytekniikkaan ja leuanvetoharjoituksiin. Erona kaverin kanssa suoritettaviin treeneihin on mielestäni se, että Personal Trainerilla on asemansa puolesta velvollisuus tarkkailla asiakkaan tekniikkaa koko ajan, ja treenin aikana on koko ajan "turvallinen olo". Tsemppauksen puolesta PT:n ja hyvän treenikaverin välillä ei mielestäni ole hirveästi eroa. Molemmat auttavat ylittämään mukavuusalueen rajat ja kannustavat tekemään vielä ne viimeiset, tuskaiset toistot, jotka yksin jäisivät tekemättä.
 Kuva täältä
  • Parilla viimeisellä kerralla keskityimme PT:n kanssa TRX-treeniin, ja minulle avautui aivan uusia treenausmahdollisuuksia. Nyt voin mennä salille tarvittaessa vaikka vain puoleksi tunniksi ja saada silti aikaiseksi hapottavan treenin TRX-naruissa. Viimeksi tänään hyödynsin näitä oppeja tehdessäni lyhyen salitreenin ennen Sh'bamia. Oman kehon painolla tehtävän liikkeet ovat huippuja!
 Kuva täältä.
  • Jäi vähän harmittamaan, että kahvakuulatreenejä emme ehtineet PT:n kanssa tehdä. Näin jälkiviisaana sanoisin, että minun olisi vielä selvemmin pitänyt osata kertoa PT:lle minkätyyppisistä treeneistä olen kiinnostunut. Tämä liittyy ykköskohtaan: mitä selkeämmin pystyt ilmaisemaan PT:lle tavoitteesi, sitä varmemmin saat niitä treenejä ja tuloksia, joita haluat.
  • Ennen kuin palkkaat PT:n, selvitä toimiiko hän kokopäiväisenä trainerina, vai tekeekö hän treenaushommia toisen ammatin ohessa. Oma PT:ni toimi osa-aikaisena trainerina toisen kokopäivätyön ohessa, minkä vuoksi yhteydenpito ja yhteisten treeniaikojen löytyminen ei ollut aina ihan niin jouhevaa kuin olisi voinut toivoa. 
  • Oli PT sitten kokopäiväinen trainer tai ei, on hyvä selvittää heti suunnitteluvaiheessa se, miten valmis PT on tukemaan ja neuvomaan sinua esim. sähköpostitse tai puhelimessa tapaamisten välillä. Ymmärrän hyvin, että PT:n täytyy vetää hommaan joku selkeä raja, jotta heidän aikaansa ei kulu liikaa ns. "ilmaisen neuvonnan" antamiseen, mutta minulle jäi hieman epäselväksi miten paljon PT pystyy tsemppaamaan asiakasta yhteisen treeniajan ulkopuolella. Meidän jokainen yhteistreeni oli loistava, mutta ne olivat kuitenkin toisistaan irrallisia kokonaisuuksia, eikä sellaista syvempää PT-asiakassuhdetta päässyt kehittymään.
 Saako laittaa sähköpostia treenien välillä, jos on kysyttävää tekniikasta tai ruokavaliosta? Kuva täältä.
  • Jos taloudellisesti suinkin mahdollista, pyri tapaamaan PT:tä säännöllisesti, 2-4 x kuukaudessa. Minun ja PT:ni tapaamisten välillä oli vähän pitempiä taukoja (pääosin minun kiireistäni johtuen), mutta jatkossa panostaisin kyllä vielä vahvemmin säännöllisyyteen ja sitoutumiseen.
  • Usein kuulee, että Personal Trainer on erityisesti hyödyksi aloitteleville liikkujille, jotka kaipaavat ulkopuolelta motivointi- ja treenausapua. Tämä on varmasti totta erityisesti silloin, jos on täysin pihalla vaikkapa siitä, mitä kuntosalilla pitää tai voi tehdä. Itse olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että aktiivisesti liikuntaa harrastava ihminen hyötyy PT-treenistä vähintään yhtä paljon kuin aloittelijakin. Treeneihin tulee aivan uudenlaista puhtia ja monipuolisuutta. Kehittyminen on nopeaa silloin, kun aloittaa liikuntaharrastuksen nollilta. Aktiiviset liikkujat ovat usein puolestaan jo saavuttaneet sen kuntotason, johon pääsee, ja jossa pysyy kohtuullisen mukavasti myös omin avuin. Hyvä Personal Trainer auttaa siirtymään uudelle kehitysportaalle.
Hups, tulipas paljon tekstiä ja ajatusten virtaa! Lyhyenä yhteenvetona voisin kuitenkin todeta, että vaikkei uusia PT-treenejä olekaan juuri nyt näköpiirissä, oli tämä kokeilu erittäin antoisa ja opettavainen. Olen varma, että tulen hyödyntämään PT:n palveluita myös joskus tulevaisuudessa, kun kaipaan uutta puhtia ja potkua persuksille. Tiedän, että aihe jakaa mielipiteitä, mutta itse asettaudun "puolesta" - leiriin, ja suosittelen sinuakin kokeilemaan  :)

Olettekos te treenanneet PT:n kanssa? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Tai voisitteko kuvitella palkkaavanne trainerin? Miksi, tai miksi ei?

14 kommenttia :

  1. Kiitos tästä tekstistä! Kiva lukea muiden kokemuksia PT:n kanssa treenaamisesta. Eräs kaveri/tuttu, jolla on PT tällä hetkellä, jaksaa aina muistuttaa, kuinka munkin olisi pitänyt aikoja sitten hankkia PT. En kuulemma olisi näin rikki, jos joku olisi ollut vahtimassa mun tekemisiä. Totta varmaan, mutta minkäs sille menneisyydelle enää voi.

    Mun mielestä toi hinta ei kyllä ole paha. Siis just toi, että monet kuluttaa saman hinnan baariin, vaatteisiin, matkustamiseen yms. Tai sitten eräät vaikka lääkäri- ja fyssarikäynteihin. :P

    PT:n valitseminen kyllä tuntuu olevan kohtuullisen hankalaa. Niitä kun on nykyään vähän joka lähtöön, ja oon kuullut aika hurjia tarinoita joidenkin PT:den toiminnasta..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä sen 60 euroa tosiaan mielellään käyttää oman hyvinvoinnin eteen! PT:n kanssa treenatessa saa kuitenkin tosi konkreettista hyötyä itselle - niistä ei-niin konkreettisista henkisistä puolista puhumattakaan! Olen kuitenkin sitä mieltä, että saisi olla aika iso lompakko ja hyvä PT, että sen avulla saisi liikuntavammoilta kokonaan vältyttyä. Älä siis turhaan syyllistä itseäsi! :)

      Oletko muuten miettinyt, että voisit nyt palkata PT:n? Jos löytäisit esim. jonkun fyssaritaustaisen, niin voisitte treeneissä kehittää niitä puolia, joiden treenaaminen onnistuu, ja samalla ehkä eheyttää niitä hankalampia? Se on kyllä joka tapauksessa totta, että itselle sopivan PT:n löytäminen voi olla haastavaa! Itsekään en tietäisi mistä nyt lähtisin uutta etsimään, mutta luotan, että sopiva tulee vastaan, kun aika on sille kypsä :-)

      Poista
    2. Joo en mä niin paljon enää itseäni syyllistäkään, eikä ole kovin kiva, että muut sitten syyllistävät. Tätä tuttavaa siis tarkoitan.

      Olen miettinyt, useasti. Nyt ollaan kuitenkin sen verran pohjalla, että oikein mikään treeni ei tällä hetkellä ole fiksua. Ja sitä paitsi kaikki rahat menee noihin lääkäreihin, fyssareihin ja osteopaatteihin. :D Eli vielä ei ole oikea aika. :)

      Poista
    3. Tsemppiä Suvi! <3 Kyllä se aika vielä tulee!

      Poista
  2. Kiva, kun kirjoitit yhteenvedon! :) Mä kyllä kiinnostuin pt:n palkkaamisesta.. ehkä joskus, ehkä joskus! Eniten kiinnostaisi ehkä just jokin nettivalmentaja, jonka voisi aina välillä tavata. Saisin joka viikko ohjelman seuraavalle viikolle, ja tietysti itse kertoisin, miten viikko on mennyt. Tahtoisin jatkuvan ja kehittävän suhteen, koska itsellä tavoitteet liikunnassa ovat usein konkreettisia.

    Mutta kyllä mulle jokin sali pt:kin kelpais! Pitää vähän funtsia ;) Varmaan pt:n persoonakin on aika tärkeä, joten henkilön valinta ei ole aina niin helppoa. Millä perusteella sä valitsit pt:ksi hänet, joka sulla oli? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuommoinen nettivalmennus vois kyllä myös toimia, kunhan välillä olisi niitä live-tapaamisiakin! Erityisesti jos on tosiaan joku konkreettinen tavoite, ja on valmis noudattamaan tietynlaista treeniohjelmaa sen tavoitteen eteen. Itse olen sellainen liikunnan sekakäyttäjä, että mulle ei oikein sovi tietyn ohjelman noudattaminen (kuten ehkä jo tiedät :D), joten tykkäisin itse treenata PT:n kanssa esim. kerran viikossa niin, että vedettäisiin vain mahdollisimman tehokkaita ja monipuolisia treenejä. Itsekin kuitenkin kaipaisin just jatkuvampaa ja kehittävmpää juttua kuin mitä tämä mun kokeilu oli...

      Valitsin tämäm PT:n, koska satuin näkemään hänet pari kertaa salilla valmentamassa, ja mielestäni hänellä oli hyvä asenne ja läsnäolo. Mielestäni kamalinta on tylsistyneen näköinen PT, joka vain puolihuolimattomasti seurailee toisen treenejä vierestä ;D Mutta tosiaan...persoonalla on kyllä tässä kohtaa paljon väliä, ja mielestäni kannattaa selvitellä PT:n taustoja ja treeninäkemyksiä mahdollisimman hyvin ennen ostopäätöstä, jos suinkin vain mahdollista..

      Poista
  3. Mä ”palkkasin” PT:n viime vuoden tammikuussa, ja otin niinkin hurjan paketin kuin 20 kerran satsin. Hintaahan tuolla oli päälle 1100 euroa, mutta onneksi sen sai maksaa kuudessa erässä. Tavattiin noin kerran viikossa. Sain tosi hyviä vinkkejä mun juoksuun, tein liikkeitä joita en olisi kuvitellutkaan yksin tekeväni salilla, opin syömään paremmin ja terveellisemmpin, sain enemmän vaihtelevuutta ruokaan hänen vinkkien avullaan, rasvaprossa putosi, ryhti parantui… Paljon hyviä asioita, ehdottomasti. Hän toimi kokopäivätreenarina ja tukea sai koko ajan. Hän oli myös ihan mieletön tsemppari! Pyysi laittamaan tekstaria heti sen mun ekan puolimaratonin jälkeen, koska halusi heti tietää miten se meni. Siis ihanan omistautunut PT oli kyllä kaikin puolin.

    Mutta näin jälkikäteen ajateltuna tuo määrä oli mulle liikaa, koska loppuvaiheessa huomasin, ettei mua huvitakaan treenata PT:n kanssa. Tämä kyseinen PT itse treenaa tosissaan ja osallistui viime vuonna bikini-fitness –kisoihin jne, ja hänen ”ruokapropagandansa” alkoi mun mielestä mennä jo liian äärirajoille. Luulen, että tuo alkoi mua sitten tökkiä ja sitten treenaaminenkin alkoi hieman ahdistaa, kun tiesi että saa kuulla hirmuista ruokapaatosta. No, onneksi itse saattoi poimia ne vinkit, jotka toimii itsellään.

    Mutta siis ehdottomasti oli kyllä hintansa väärti loppuaikojen ”ahdistusta” lukuunottamatta 

    -jansu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoinen PT-tarina, ja aika mahtavaa, että olet saanut mahdollisuuden treenata PT:n kanssa noin pitkäjänteisesti! Voin vain kuvitella sen uusien treeni-ideoiden ja - vinkkien määrän, mitä olet ajanjakson aikana saanut - huisia! :)

      Itse pidin tarkasti huolta siitä, että emme koske millään tavalla ruokapuoleen, sillä olen vasta itse opettelemassa syömisen tasapainoa ja oman kehon kuuntelua, enkä missään nimessä halunnut, että ulkopuolinen ihminen tulee nyt neuvomaan mua. En halua, että joku kysyy multa viikoittain, että no mitäs nyt söit ja söitkö oikein, vaan haluan vapauden (ja vastuun) valita itse. Siten kyllä ymmärrän tuon potentiaalisen ahdistuksen ravintopaatoksesta! Mutta tosiaan, kaikilla asioilla on aina puolensa, eikä ole mitään absoluuttista totuutta siitä, mikä on oikeanlainen tai hyvä PT-suhde. Mulla tuli kuitenkin tästä sun jutusta tunne, että mäkin haluan 20 kerran PT-paketin ;D (Ilman ruokapuolta, mutta silti!)

      Poista
  4. Tää oli mielenkiintoinen postaus. Silloin kun itse aloittelin kuntosaliharjoittelua, kuului salijäsenyyteen saliohjelman suunnittelu ja ohjaus, useammankin kerran vuodessa. Itse sain silloin hyvän perustan erilaisille kuntosaliharjoittelulle, joten alkuun on tosiaan tärkeää, että liikeradat opitaan huolellisesti läpi. Ikäänkuin PT:hän se oli. Nykyisinhän kuntokeskukset kiskoo jokaisesta lisähinnat, mutta noh - tää on tätä. :) Kuten tosiaan sanoit, että vaikka PT:n hinnat tuntuukin kovin kalliilta, esim juuri tuo 60€ tunti. Kuitenkin moni on valmis maksamaan saman hinnan esim kahdesta puolen tunnin hieronnasta jne.. Itseasiassa nyt itsekin havahduin ettei se hinta oliskaan ehkä NIIIN paha.

    Mullahan on nyt sellainen ongelma, että tiedän jo paljon asioita.. ja jotta pääsisin kehittymään vielä paremmin, mä tarvitsisin ohjausta. Niin monet blogit ovat pullollaan sitä "perussettiä", ja nämä massoille tarkoitetut ohjeistukset (fitfarmit yms) on myös perusjuttua, ettei niistä saa mitään uutta ideaa.

    Siksi olenkin ajatellut, että maratonin jälkeen lähden sinne crossfitin on rampille, josta toivon saavani lisää tekemisen meininkiä -- ja ehkä vähän sitä henkilökohtaistakin ohjausta.

    Mutta täältä blogimaailmasta oon kyllä saanut useita erilaisia inspiraatioita treenaamiseen, kun siihen perinteiseen kuntosalitreeniin oon kyllä jo kyllästynyt. :) Esim. eilenkin tein juoksulenkin päätteeksi Karoliinan crossfit-treenin osittain. :)

    Ja kiitti myös sulle tsemppaamisesta - oon vaan valitellut sitä, että yläkroppa on niin heikko vrt alakroppaan. Noh valittaminen ei auta, vaan pitää alkaa tekemään jotakin! Kiitos siis haasteesta! Päätavoitteena on pystyä tekemään niitä ojentajapunnerruksia polvet ilmassa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoista pohdintaa!! Se on kyllä just kuten sanoit, että esim. kuntosaliharjoittelun alkutaipaleella on tosi tärkeää oppia liikeradat oikein, ja koska nykyään harvoin saa ilmaista kuntosaliohjausta, voi PT:n palkaaminen olla aivan hyvä vaihtoehto. Mutta kuten sanottua, itse koen myös niin, että jo vähän kokeneemmalle liikkujalle PT tarjoaa parhaimmillaan juuri sen mahdollisuuden siirtyä seuraavalle kehitysportaalle. Kun on saavuttanut tietyn ihan hyvän peruskuntotason, vaaditaan jo välillä vähän suurempia sysäyksiä, mikäli mielii edelleen kehittyä. Tässä kyllä PT toimi ainakin itselläni loistavasti. Tuli hirveä motivaatio ja hinku treenata aina meidän yhteistreenien jälkeen! Uskoisin, että CrossFit voi toimia melkein yhtälailla ja se kyllä kiinnostaisi minuakin, mutta en ehkä ole valmis sitoutumaan niin moneen treenikertaan viikossa... Mutta harkinnassa on kuitenkin... Jään mielenkiinnolla odottelemaan sun ja Karkin kokemuksia.

      Ja jee & kiitos sulle, että otit haasteen vastaan! Mullekin on tullut sen myötä ihan uutta treeni-inspistä! Olen normaalista poiketen jaksanut treenata haasteen varjolla jopa vähän kotonakin :) Käsien voima kuitenkin kasvaa kohtuullisen nopeasti, jos kotoa löytyy edes muutama käsipaino tai jos jaksaa välillä vähän punnertaa & dipata. Tsemppiä meille :))

      Poista
  5. Hyvä teksti, mä oon nyt kokenut omasta mielestäni yhden vähän huonomman pt:n palvelut, tai ei hän varmasti huono ole, mutta ei mulle sopiva ja sitten palkkasin nykysen supertykin ;). Ehdottomasti kannattaa siis tarkasti kysellä ihmisiltä myös kokemuksia. Ite oon aatellu tän niin että sijoitan tulevaisuuteen vaikka ei nykyinen todellakaan ilmainen ole, me kuitenkin tavataan 2x viikko ja hän on ns koko ajan mulle langan päässä eli saatavilla. Kysyin tätäkin etukäteen :).

    Yks hyvä pointti mikä kannattaa tosiaan ottaa huomioon on omat tavoitteet onko juoksu se mikä kiinnostaa, vai kuntosali yms ja valita pt myös sen mukaan :) Tsemppilöitä paljon jatkoon :)

    -hanna-
    http://laihdutusmatka2014.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä oli hyviä pointteja, samoin kuin blogissasi, missä kävin ukemassa juttusi PT:n valitsemisesta! Sullahan on ihan HUIKEA tilanne, kun olet löytänyt valmentajan, jonka kanssa saat treenata 2 x viikossa ja vieläpä pitkään. Oi sitä uusien ideoiden ja tulosten määrää, viuuuu! Tämän mun postauksen piti olla sellainen PT Post Mortem, mutta nyt te kaikki ihanat kommentoijat saitte mut innostumaan hommasta entistä enemmän :D Tsemppiä matkallesi!

      Poista
  6. Sopivan PT:n löytäminen on varmaan projektin vaikein osuus (maksamisen lisäksi, heh). Kiva oli lukea kokemuksiasi, sillä itsekin aina välillä tuota PT:n palkkaamista miettii.

    Meidän salilla on nykyään aika paljon vain "perussali"-trainereita ja tästä en koe itselleni juuri mitään hyötyä. Jokunen vuosi sitten sain ilmaisen PT-käynnin ja silloin salilla oli entinen ammattitason kestävyysurheilija PT:na ja tästä tapaamisesta oli tosiaankin hyötyä. Hänellä oli siis oma kymmenien vuosien kestävyysurheilu-ura, pitkät opinnot liikunnan parista ja sitten vielä spesifit PT-opinnot, eli ainakaan mitään uskottavuusongelmaa ei tullut ja vinkit olivat tosi konkreettisia juoksua ajatellen. Jonkun tällaisen taustan omaavan henkilön näkisin itselleni parhaana vaihtoehtona PT:ksi.

    Tällä hetkellä tosin en halua rahojani traineriin käyttää, kun urheilu on kuitenkin vain harrastus ja varsinaiset isot tavoitteet ovat vähän hakusessa. Mutta myöhemmin en sulje PT-vaihtoehtoa pois, kyllä sitä rahojansa paljon turhempaankin tuhlaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan samaa mieltä, että (maksamisen lisäksi :D) oikean PT:n löytäminen on se vaikein osuus! Siinä taidetaan tarvita jo tuuriakin, ja kyllä ovat onnekkaita he, jotka ovat sopivan PT:n itselleen löytäneet :) Tarinasi PT-kokeilusta on kyllä hyvä muistutus siitä, että jos mahdollista, kannattaa valita sellainen PT, jolla on itsellään taustaa lajista, johon itse haluaa panostaa. Juoksija juoksijalle jne. Oma peeteeni oli myös juossut useita maratoneja, joten hänestä olisi varmasti iloa juuri kestävyysurheilijoille. Itse kun haluan juuri nyt keskittyä erityisesti voimailuun ;D

      Mutta totta tosiaan, kyllä sitä peruskuntoilija aivan hyvin ilman PT:täkin pärjää! Mikään välttämättömyys se ei missään nimessä ole, vaikka, kuten hyvin sanoit, kyllä sitä rahojansa paljon turhempaankin voi tuhlata... :)

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...