25. maaliskuuta 2014

Motivaatiota monipuolisuudesta: Sh'bam, saunajooga ja PT - treenit

Voin helpottuneena todeta, että lomanjälkeinen motivaatiokuoppa on nyt selätetty. Oli nimittäin aikamoiset käynnistymisvaikeudet viime viikolla, mutta onneksi kova salitreeni tuli ja pelasti. Saattaisinpa muuten vieläkin istua sohvalla näin:

Kuva täältä.

Vinkkini motivaatiopulasta kärsiville ovatkin: 1) treenikaveri ja 2) monipuolisuus. Mene harrastamaan kaverin kanssa jotain, mistä tykkäät ja kokeile eri juttuja. Kun muutaman kerran saa kokea sen onnellisen liikkumisen jälkeisen olotilan, on seuraavilla kerroilla lähteminen taas paljon helpompaa. Lupaan!

Itse olen toteuttanut tätä monipuolisuuden periaatetta viime päivinä ja olo on nyt niin hyvä! Kyllä liikkuminen tekee ihmeitä erityisesti mielialalle. Sansibarilla soi iltaisin rytmikäs afrikkalaishenkinen musiikki, ja minua alkoi jo siellä tehdä ihan hirveästi tanssitunnille. Vaikken mikään tanssivirtuoosi olekaan, on tanssimisessa jotain niin vapauttavaa ja voimaannuttavaa. Vaikka kuinka näyttäisi posliinikaupassa tanssivalta elefantilta, on olo tanssiessa aina vapaa ja naisellinen. Se on mukava tunne jumiselle ja jähmeälle toimistotyöläiselle.

Olisin mieluiten halunnut mennä BodyJamiin, mutta kotikeskuksessani on tarjolla vain Zumbaa ja Sh'bamia, ja näistä on kyllä helppo valita se mieluisampi. Sh'bamissa on hiljattain vaihtunut uusi ohjelma, mutta ohjaaja oli ehtinyt opetella siitä vasta puolet. Minua se ei kyllä yhtään haitannut, sillä en tainnut käydä edellisen ohjelman aikana Sh'bamissa kertaakaan. Ainoa asia mikä levynvaihdossa "haittasi" oli se, että silloin tajusin tunnin olevan vasta puolivälissä! Olin vetänyt niin täysillä, että olin ihan poikki 20 minuutin jälkeen. Alkupuoliskolla oli yksi ehkä vähän afirkkalaishenkinen biisi, jossa hetkutettiin niin perusteellisesti, että en topiunut siitä kylkipistoksesta koko lopputunnin aikana :D Oli kyllä kivaa ja voisin mennä uudestaankin, vaikka BodyJam vie edelleen voiton mun suosikkituntien joukossa!

Eilen maanantaina oli aika rauhoitella menoa vähän, ja päädyimmekin Hannan kanssa Flamingoon saunajoogaan. Olin käynyt saunajoogassa kerran aiemminkin, ja yksityiskohtaisen kuvauksen kokemuksesta pääset lukemaan tästä linkistä. Tällä kertaa sauna oli muutamaa astetta kuumempi, ja 15 minuutin jälkeen hiki virtasi aivan valtoimenaan, vaikkeivat liikkeet mitenkään erityisen raskaita olleetkaan. Joogassa tehtiin mm. todella, todella, hyväntuntuisia yläkropan kiertoja (kruts, räks ja poks sanoi toimistotyöläisen ranka). Voimaosuuksina tehtiin saunasotureita sekä vatsalihaksia nojaamalla ryhtiä taaksepäin ja kiertämällä käsiä vartalon puolelta toiselle. En tiedä mikä siinä on, mutta jälleen, kuten ensimmäiselläkin saunajoogakerralla, ovat vastalihakseni olleet hellänä joogaa seuraavana päivänä. Ehkä kuumuus aiheuttaa sen, että liikkeet menevät "syvemmälle" kuin esim. kuntosalilla, missä tuskin olisin saanut siitä kevyestä kierrosta vatsalihaksia kipeäksi?

 Tässä saunassa joogattiin. Kuva täältä.

Tässä mineraalialtaassa saatiin lillua kymmenisen minuuttia joogan jälkeen. Veden alla soi musiikki, ja kun tässä kelluu, unohtuu viimeistään ihan kaikki stressi ja hälinä. Kuva täältä.

Kolmen päivän treeniputken kruunasi tämäniltainen yhteistreeni PT:n kanssa. 10 minuutin rankan juoksumattolämmittelyn jälkeen keskityttiin erityisesti yläkropan rassaamiseen leuanvetotangossa ja TRX-naruissa. Ensin voimat ihan pois avustetuissa leuanvetoharjoituksissa, ja sen jälkeen TRX-naruissa rimpuillen soutua, hauiskääntöjä, etunojapunnerruksia, vatsalihasrutistuksia sekä kylkilankkua. Ensi viikolla minulla on viimeinen PT-treeni tällä erää ja PT lupasi tehdä minulle vielä "muistoksi" TRX-ohjelman. Olen tästä aika innoissani, sillä tykkään nykyään yhä enemmän oman kehon painolla tehtävistä treeneistä. Se tuo mm. etunojapunnerruksiin hurjasti lisähaastetta, kun kädet ovatkin niissä naruissa kiinni, eivätkä siis osu lattiaan ollenkaan. Siinä tarvitsee aivan erilaisen vartalonhallinnan, että saa ne narut ylipäätään pysymään paikallaan punnerruksen aikana. Samoin kylkilankku jalat naruissa, noin 10 cm maasta irti, oli aika killeri.

Voisinkin tehdä ensi viikolla, PT-treenien päätyttyä, yhteenvedon PT-kokemuksistani. Samoin suunnitelmissa on lähiaikoina kirjoitella matkavinkkipostaus Prahasta, tuosta rakkaimmasta matkakohteestani <3 Toivottavasti siis pysytte kuulolla :) 

Onkos teillä siellä kokemuksia sh'bamista tai saunajoogasta? Entäs onko jotain erityisiä kysymyksiä, joihin haluaisitte vastauksia PT-treeneihin liittyen? :)

4 kommenttia :

  1. Ei oo kyllä kysymyksiä, mutta mieluusti oottelen yhteenvetoa PT-treeneistä! Mä tarviisiin kans teiän kaltaisia treenikavereita! Yläkroppa kaipais voimaa!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen ihan hurahtanut yläkropan treenaamiseen! Kehitys motivoi... Voi kun sen tunteen saisi tuonne jalkaosastollekin vielä joku päivä ;) Olet kyllä aina enemmän kuin tervetullut meidän treeneihin, jos tulet pk-seudulle <3

      Poista
  2. Mä oon onnekas, kun oon saanut sut kaverikseni! On tää blogimaailma ihmeellistä :) Sun kanssa on just niin kiva tehdä monipuolista treeniä! Sun "crossfittiä" odotellessa ;)

    Mä voisin tosta peeteestä kysyä, että minkä koet olleen paras hyöty pt:stä? Millälailla pt-treeni eroaa kaveritreenistä, varmaan siis on enemmän tietämystä yms, mutta miten se tulee eniten esiin? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin oon onnekas! :) On kyllä aika huisia, että täältä blogien kautta oikeasti löytyy niin hyviä tyyppejä, ja vielä sinä, jonka kanssa meillä on mahdollista treenata yhdessä ihan viikoittain. Huippua!! :)) Mä sain jo eilisestä PT-sessiosta aika killeri-ideoita meidän seuraavaan treeniin, joten pitää treffata niiden merkeissä pian ;)

      Ja kiitos hyvästä PT-kysymyksestä! Yritän miettiä siihen vastauksen yhteenvedossa :)

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...