11. helmikuuta 2014

Viikon kehonromutusvinkki: harrasta juoksua!

Minä ymmärrän juoksijoita. Tiedän, miltä se parhaimmillaan tuntuu, kun jalat kuljettavat kevyesti, on helppoa hengittää ja mieleen asettuu sellainen erilainen rauha. Ajatuksia on, mutta kuten eräs lukijani osuvasti sanoi, ne menevät ja tulevat kuin poutapilvet. Se tunne, kun jalat ovat lämpimät ja "auki", ja kun juoksemista ei tarvitse lainkaan ajatella, on aivan hurjan ihana. Se on se syy, miksi juoksemiseen jää koukkuun.

Toisaalta minä en kyllä yhtään ymmärrä juoksijoita. Niin moni meistä tietää, miltä tuntuu, kun juoksun aikana polveen sattuu niin, että pitää palata kesken lenkin itkien kotiin. Penikoita särkee, kantapää ei kestä askellusta ja lonkkaa vihloo. Harmittaa, itkettää ja kiukuttaa, mutta silti etsitään sinnikkäästi (ja rahaa säästelemättä) keinoja lievittää kipua ja jatkaa juoksuharjoittelua. Olohuoneeseen ilmestyy foamroller, tennispallo, joogamatto, tiikeribalsami ja jääpussi. Kenkiin sullotaan räätälöidyt pohjalliset, polveen tukiside ja selkään kinesioteippaus. Hirveät kasat rahaa siirtyy juoksijalta hierojalle, fysioterapeutille, osteopaatille ja naprapaatille.

Ja kaikki tämä vain siksi, että saisimme edelleen juosta.

Kaikki tämä on tuttua ja totta myös minulle. Viime syksynä en juurikaan juossut, eikä minulla ollut mitään kipuja kropassani. Harrastin monipuolisesti ryhmäliikuntaa ja kuntosalitreeniä. Joulukuusta lähtien olen palautellut juoksua takaisin treeniohjelmaani, ja ihan viime viikkoina nostanut juoksumäärää hurjaan kahteen lenkkiin viikossa. Viikossa kilometrejä tulee edelleen alle 20, mutta kivut ovat palanneet. Ei vielä mitään hirveän hälyttävää, mutta kipuja silti. Sellaisia, jotka tekevät kävelemisestäkin vähän epämiellyttävää lenkkiä seuraavina päivinä.

Minua huolestuttaa tulevan puolimaratonin kohtalo, jos jo näin pienillä juoksumäärillä saan kehoni kipuilemaan.  Harmittaa ja kiukuttaa. Siitä huolimatta, oikean juoksijan tavoin, etsin kuumeisesti nettikaupoista minulle sopivaa foamrolleria. Iltaisin levitän tiikeribalsamia niin, että kotiamme voisi ohikulkija luulla mythontehtaaksi. Sunnuntaina menen hierontaan. 

Tänään olo on tämä:

Polveen sattuu
Polven ulkosyrjää särkee yleensä 2-3 päivää lenkin jälkeen, myös kävellessä.

 Nilkkaan sattuu
Vasemman nilkan sisäsyrjä on jatkuvasti kosketusarka. Aivan kuin siellä olisi joku ihonalainen mustelma. Kävellessä tai juostessa kipua ei onneksi tunnu.

Hartiaan sattuu
Tämä tuskin juoksun vika. Syytän leuanvetotreenejä. Maanantaina tuli nimittäin uusi enkka: yksi leuka vain 15 kilon apupainolla! Alkuun apuja oli 40 kiloa, eli jotain kehitystä sittenkin :)

 Koko tyttöön sattuu

 Ja tyttö kysyy: onko tässä järkeä?
(Vastaus itselleni: Lue tämän tekstin ensimmäinen kappale uudelleen.) 

15 kommenttia :

  1. Pakko todeta heti alkuun, että ihana kissa! Hän on niin mukana tuossa hommassa. :)

    Kivut ovat kyllä tosi harmillisia, ja on mahdottoman turhauttavaa, kun joku vaiva estää juoksemisen. Olisi hyvä selvittää, mistä tarkalleen ottaen nuo kivut johtuu, koska muuten voi olla vaikea päästä niistä eroon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kerron Svealle terveiset ;) Sveppu on kyllä touhukas ja osallistuva kissa!

      Joo kyllä nämä kivut kieltämättä syö motivaatiota rankalla kädellä, ja tulee väkisinkin mieleen, että pitäisikö vaan suosiolla keskittyä niihin lajeihin, joihin mun kroppa sopii paremmin. Mutta ihan vielä ei kirvettä kaivoon kuitenkaan :) Pitänee mennä käymään jossain askelanalyysissä tms.

      Poista
  2. Mua niin harmittaa kun joudut näitä kipuja kohtaamaan, vaikka oot niin hyvin maltillisesti lisännyt juoksua ohjelmaan... höh. :( Pitäskö sun kumminkin juosta viel hetken vaan kerran viikkoon, ja kokeilla, miltä se tuntuis? Tuut mun kans maanantaisin spinnailemaan, ja korvaat sillä juoksun ;)

    Mun on jotenkin vaikea samaistua, kun mä olen niin hyvällä tuurilla pystynyt lähes ilman oireita harrastamaan tätä ihanaa harrastusta. <3 Mut voi itku, kun kaikki muutkin vois...

    Mut ps. Näytät niin freessiltä ja hyvinvoivalta silti nois kuvissa.. super-Tiina! :) Ihana kisu myös! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muakin harmittaa :( Oon ollut vähän lamaantunut koko tämän viikon tän polvikivun takia. Oon mököttänyt liikumatta (maanantain balancea lukuun ottamatta) koko viikon. Toivon, että lauantai pelastaa mut täältä hetkellisestä rötväys- ja motivaatiokuopasta! ;D Spinning ois kyllä hyvä juoksun korvike! Taidan tosiaan juosta tästä eteenpäin vain kerran viikossa, ja se sit riittää puolikkaalla mihin riittää. En halua rikkoa itseäni pysyvästi tämän(kään) takia. Ja oot kyllä niin onnekas, että saat juosta suuriakin määriä kivutta! <3 Ja kiitos aivan ihanista ja mieltä lämmittävistä sanoistasi tuossa lopussa. Niistä tuli oikeasti tosi hyvä mieli :)

      Poista
  3. No voi kurjuus noita kipuja!! Hmm, eihän juoksun pitäisi aiheuttaa noin paljon kipuja.. Onko kukaan tsekannut sun juoksuasentoa? Josko sieltä löytyisi kivun syitä?

    Toivottavasti venyttelyt ja rullailut helpottavat kipuja.. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ps. sulle on haaste blogissani!

      Poista
    2. Oon samaa mieltä - ei juoksun pitäisi olla näin hankalaa! Kyllä mulla epäilemättä jotain virheaskellusta / epätasapainoa kehossa on. Ei mikään muu selitä kipuilua näin pienillä kilometreillä, erityisesti kun olen vahvistanut aerobista kestävyyttä ja lihaskuntoa melko säntillisesti jo yli vuoden ajan. Saatte sitten lauantaina jakaa teidän parhaiksi havaitsemat kehonhuoltovinkit :) <3 Ps. Kiitos haasteesta!

      Poista
  4. Mäkin ehdotan samaa mitä Hanna, että kerran viikossa voisi olla paras, niin jalat ehtisivät ainakin palautua ja kipukohdat parantua.

    Samoin ehdotan samaa mitä Satu, että juoksuasento kannattaisi tarkistuttaa jollakin hyvällä fysioterapeutilla, joka on oikein askeltamiseen erikoistunut. Jotenkin tuntuisi että nuo kivut voivat olla vaan väärästä askelluksesta johtuvia, ja yllättävän helpostikin ehkä korjattavissa.

    Mä tuhlasin suuren osan mun tykyseteleistä askelklinikalle, mutta en oo katunut kyllä hetkeäkään. Päinvastoin kadutti että ehdin ostaa vääränlaiset lenkkarit enkä käynyt tsekkauttamassa jo aiemmin!

    Tsemppiä, toivottavasti kipujen syy selviää ja pääset tuohon ensimmäsen kappaleen fiilikseen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeps, kyllä mäkin alan taipua siihen, että juoksen tästedes vain kerran viikossa. Jos se ei riitä puolikkaan läpäisemiseen toukokuussa, niin sitten ei riitä... Olen vain "vähän" sellainen kaikki tai ei mitään - ihminen, eli jos en saa treenata täysillä, niin on hirveän hankala motivoitua treenaamaan ollenkaan ;) Mutta kyllä mä tosiaan aion hankkiutua joko osteopaatille tai fyssarille tutkituttamaan mun askelluksen! Ehkä sieltä saa toimivia neuvoja mitä kehon osioita pitäisi vahvistaa ja minkälaisia pohjallisia / lenkkareita käyttää. Toistaiseksi olen ihan tykännyt Footbalancen-pohjallisista, mutta ei ne näköjään täysin mun kohdalla näitä kipuja ehkäise. Kyllä tämä tästä :)

      Poista
  5. Voin kyllä samaistua täysin tähän tekstiin (kuten ehkä voit arvatakin)! Samoja juttuja olen miettinyt enemmän kuin tarpeeksi. Miksi mä edes yritän juosta, kun aina rikon itseni? Aina on joku paikka kipeä. Kaveritkin (ei-juoksijat) koittaa sanoa, että lopeta nyt, kun et pysy ehjänä. Kyllä sitä tosiaan miettii, että onko tässä mitään järkeä. Mut kuitenkin, ne kaikki hetket, kun juoksu sujuu, on jotain niin hienoa, etten malta vielä lopettaa yrittämistä.

    Tosi harmi kuulla noista kivuista. :( Kyllä mäkin kannustaisin etsimään kipujen syytä ammattilaisen kanssa. Se voi olla pitkäkin (eikä ihan ilmainen) prosessi, mutta jos juoksu on se, mitä todella haluat tehdä, niin varmasti on kaiken vaivan ja rahan arvoinen juttu.

    Mullakin on muuten lapa kipeänä joko leuanveto- tai yläkroppatreenistä johtuen. Sun vinkistä ostin tiikeribalsamia, jota laitan sekä lapaan että takareiteen. :)

    Tsemppiä!

    p.s. Sulla on ollut viime aikoina sellaisia tekstejä, että on ollut ihan pakko kommentoida lähes jokaiseen. ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, mua ei yhtään haittais, vaikka kommentoisit ihan jokaiseen tekstiin - päinvastoin! Kommenttejasi on aina kiva lukea :)

      Juu, se on kyllä vähän ihmeellistä, että yhä vain haluaa harrastaa sellaista, mikä potentiaalisesti (ja todennäköisesti) aiheuttaa kehoon kipuja ja vaivoja. Erityisesti kun maailmassa on kuitenkin niin monta muutakin lajia olemassa! Itselläni esim. toimi ihan hullun hyvin ryhmäliikunta- + kuntosalikombo. Olin motivoitunut, mihinkään ei sattunut ikävällä tavalla ja kehitystä tapahtui. Kyllä nyt on aika vakavan harkinnan paikka, että olenko valmis maksamaan puolikkaasta näin suuren hinnan... vai jatkanko niiden asioiden tekemistä, jotka sopii mun kropalle paremmin?

      Mullakin tuli lavan alle joku hullu jumi leuanvedoista! Onneksi se on pikkuhiljaa alkanut helpottaa. Leuanveto on kyllä kova, mutta niin kiva liike! Samoin on tiikeribalsamia levitelty täälläkin, vähän sinne sun tänne :D Se on kyllä huippua tavaraa!

      Poista
  6. Eka kappale sai mut haaveilemaan hämärtyvästä kesäillasta, hyvästä musiikista ja juoksureitistä pellon vierestä... Vaan tämän hetkinen sää ei kyllä yhtään houkuttele ulos juoksemaan.

    Kivut ovat inhottavia :( Itelläkin polvi välillä temppuilee, ja mistähän lie kuulinkaan että polvikivut olisivat suht yleisiä heillä, jotka sekä juoksevat että spinnuilevat. Mulla se PT katsoi ja korjasi mun askellusta, ja siitä on kyllä ollut apua.

    Tsemppiä sinne, toivottavasti kipuilujen syy löytyy ja voit hyvillä mielin jatkaa ihanan kauheaa juoksuharrastusta :)

    -jansu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, hämärtyvä kesäilta, hyvä musiikki ja juoksu luonnon helmassa! Kyllä vaan kelpais :) Tänään vaikuttaisi olevan ihan hyvä juoksukeli, mutta kyllä on ollut loskaista ja liukasta viime päivinä!

      Kyllä vaan kivut on niin mälsiä, erityisesti jos tuntuu, että niihin ei pysty itse mitenkään järkevin keinoin (ts. venyttelemällä ja lepäämällä) vaikuttamaan. Nyt mulla on kyllä tuliterät tukipohjalliset, jotka laitan seuraavalle hölkälle, ja enköhän hakeudu jollekin askelkliniikallekin vielä. Ei ole hirveän valoisa mieli juuri nyt, mutta ei tässä vielä pyyhettä kehään heitetä :) Ihania ja kivuttomia lenkkejä myös sulle!

      Poista
  7. Voi Tiina, oot ihana :) Osaat kirjoittaa niin hyvin, että on ihan pakko lukea koko teksti loppuun sanasta sanaan, koska sun kuvailu on niin elävää ja osuvaa! Mutta…voi ei noi kivut! :( Ne ei oo kiva eikä hyvä juttu! :( Siinä mielessä osaan samaistua, että itselläkin ollut vaikka mitä juoksuvammaa (sääriluun rasitusmurtuma, it-jänne ongelmaa, yliaktiivinen tfl-lihas, jalkapöytä kipua jne), ja useita mainitsemiasia apukeinoja (foamrolleri, tennispallo, hieronta, osteopatia, kylmägeeli, jääpussi, tiikeribalsami) on tullut käytettyä ongelmien lievittämiseen ja hoitamiseen. Juoksemiseen kun ei tosiaan riitä vaan juoksu vaan se vaatii paljon kehonhuoltoa myös, se on kyllä tullut opittua näiden vuosien aikana! :) Mutta sen myös mitä olen oppinut, on se, että kivun läpi ei saisi eikä kannata juosta! Eli jos oikeasti on sellaista kipua, kuten sulla nyt vaikuttaisi olevan polvessa ja nilkassa, niin lepoa juoksun suhteen hetkeksi, ja sitten tilanteen arviointi uudelleen, kun tuntuu paremmalta. Ja myös tosiaan kannattaa tsekata se juoksuasento ja mahdolliset lihasepätasapainoisuudet kropassa esim. just osteopaatin tai fyssarin kanssa. Mulla on molemmissa korjattavaa, sekä asennossa että lihastasapainossa, ja ongelmien syyt lähtee sieltä! :) Mutta onneksi ne ovat sellaisia, joita voi kehittää ja parantaa, eikä kipuja ole viime aikoina ollut ja juoksu on pitkälti ton sun mainitsemasi hienon ekan kappaleen oloista! :) Tsemppiä! <3 Puhutaan lisää lauantaina, jee!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Karkki miten ihana kommentti <3 Kiva kuulla, että tykkäät lukea näitä tekstejä! Mä olen tämän blogin myötä alkanut tykätä kirjoittamisesta yhä enemmän itsekin :) Olisipa vain enemmän aikaa!

      Sullakinhan on tosiaan ollut matkan varrella vaikka minkälaisia vastuksia, mutta olet selkeästi nyt viime aikoina oppinut kuuntelmaan ja kohtelemaan kehoasi tosi hyvin. Se on ihailtavaa! Kovalla työllä olet teräskuntosi saavuttanut, ja nyt saat nauttia sen hedelmistä niillä pitkillä ihanilla lenkeilläsi <3 Ehkä mäkin voisin mennä käymään sillä osteopaatilla, josta olet tykännyt :) Ja kiinnostaisi tosiaan kuulla tarkemmin minkälaisia kehonhuoltorutiineita sulla on nykyään! Jutskaillaan pian lisää!

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...