28. tammikuuta 2014

Ääripäiden viikko: rankkaa PT-rääkkiä ja lempeää hotjoogaa

Viime viikolla koin kaksi liikumisen ääripäätä, kun torstaina treenasin yhdessä Personal Trainerin kanssa ja sunnuntaina hiljennyin 90 minuutin verran lempeässä ja lämpimässä hotjoogassa. Omanlaistaan hemmottelua molemmat, mutta ensimmäinen ehkä vain sille pienelle masokistille minussa. Neljäs PT-treeni oli nimittäin kaikista raskain tähän mennessä, huh.

Minua potutti hitusen verran ennen yhteistreeniämme, sillä olin buukannut tapaamisen vahingossa päällekkäin viikon ainoan Indoor running - tunnin kanssa. Asiathan ovat ihmisellä tunnetusti todella huonosti, jos suorastaan joutuu treemaanaan PT:n kanssa ;) Olen alkanut tulla siihen tulokseen, että PT:ni on aika hyvä ihmistuntija (tai sitten kävi vain tuuri), sillä hän laittoi minut työskentelemään tällä kertaa tavalla, joka ei jättänyt enää minkäänlaisia spekulaation mahdollisuuksia siitä, olisiko juoksutunti ollut sittenkin kivempi ja kovempi. Ei muuten olisi.


Tunti alkoi vauhdikkaalla lämmittelyllä soutulaitteessa, minkä jälkeen alkoi intervallityyppinen, tuskaisen ihana hyppy-/lihaskuntotreeni. Tarkoituksena oli kuulemma ensisijaisesti treenata juoksijalle hyödyksi olevaa kimmoisuutta ja ponnahdusvoimaa hyppimällä polvea korkeamman laatikon päälle. Oli muuten ensimmäinen kerta, kun olen hypännyt näin korkean boksin päälle tasaponnistuksella. Ensimmäisten harjoitteluhyppyjen aikana näin sieluni silmin tilanteen, missä ponnistusvoima ei riitäkään, kolautan polven laatikon reunaan, kaadun sen päälle ja tulen kotiin leuka ruvella ja otsa mustelmilla. En ole koskaan harrastanut mitään liikunnallisia "extremelajeja", joten boksihyppy jo itsessään alkoi tuntua sellaiselta. Muutaman harjoittelukierroksen jälkeen homma alkoi kuitenkin sujua, ja siitähän se ilonpito sitten alkoi! En muista tapahtumia hirveän selvästi, mutta treeni meni osapuilleen näin:
  • 10 hyppyä, 10 ojentajadippiä, 30 sekuntia taukoa
  • 10 hyppyä, 10 ojentajadippiä, minuutti lankkua, 30 sekuntia taukoa
  • 15 hyppyä, 15 ojentajadippiä, minuutti lankkua, 60 sekuntia taukoa
  • 15 hyppyä, 15 ojentajadippiä, minuutti lankkua, 20 kappaletta erästä hämärää ja raskasta selkälihasliikettä mahallaan levypainon kanssa, 60 sekuntia taukoa
  • Viides kierros kuten edellinen
Kun tämä sarja tuli päätökseensä, siirryimme toki salin puolelle tekemään vielä erillisen jalkatreenin. (Koska hypyt itsessään eivät sellaista tietenkään olleet nähneetkään ;)) Treeni tehtiin ihan niissä normaaleissa etureisi- ja takareisilaitteissa, mutta intensiteetti olikin sitten jo jotain vähän muuta... Ensimmäiset kolme kierrosta mentiin aika perusmeiningillä muuten, mutta kaikki palautukset takaisin "lepoasentoon" tehtiin t-o-d-e-l-l-a hitaasti painoa vastustaen. (Tunne oli sellainen Killing me softly- ja Die Die Die My Darling - biisien sekoitus). Viimeisellä kierroksella tehtiin sitten pudotussarja, eli kullakin painolla tehtiin niin monta toistoa kuin suinkin jaksoin, minkä jälkeen painoa poistettiin 5 kiloa --> uusi maksimisarja, painoa pois 5 kiloa ja vielä kerran maksimisarja. Vaikka olen kuntosalilla elämäni aikana jonkin verran lehtiä lueskellutkin treenannutkin, niin koskaan en ennen ole tällaisiin pudotussarjoihin törmännyt. Treenin jälkeen jaloissa oli tunne kuin ne olisi ensin pumpattu täpötäyteen ilmaa ja sitten käsketty menemään 18 kertaa kyykkyyn. Tunne oli osapuilleen tämä:

Kuva on lainattu täältä.

Voitte siis ehkä kuvitella miten hyvää sunnuntain hotjooga teki tälläisen totaalitreenin jälkeen! Prahan Bikram-traumoista viisastuneena valmistauduin tällä kertaa paremmin ainakin kahdella tavalla. a) En juonut olutta kolmena peräkkäisenä iltana ennen joogaa (vain yhtenä) ja b) join vettä pitkin päivää, enkä vain paniikissa litratolkulla tuntia ennen joogaa, kun sattumalta kuulin, että joogasalissa olisikin yli 40 astetta lämmintä. Erona Prahaan oli myös se, että sunnuntain hotjoogassa lämpöä oli vain 38 astetta, ja jooga oli hyvin lempeää verrattuna silmiähäikäisevän kirkkaasti valaistussa salissa, komentelevan ohjaajan "alapuolella" suoritettuihin asanoihin.  Täällä Espoossa joogasali oli valaistu himmein valoin ja kynttilöin, ja ilmassa leijaili aivan vieno suitsukkeen tuoksu. Opettaja oli itse lempeys. Hän puhui pehmeällä äänellä ja toisteli jatkuvasti, että voit nyt mennä tähän asentoon jos haluat, ja että kaikki asennot ovat tasavertaisia, aivan yhtä hyviä. Tee kuten on sinulle tänään hyvä. 



 Kaikki kuvat on lainattu Yoga Nordicin sivulta.

Minulle tuli siellä joogatessa ihan lapsellisen onnellinen olo, vaikken päätäni levottomista ajatuksista täysin osannut tyhjentääkään. Tässä suorituskeskeisessä maailmassa ovat aivan liian harvassa ne hetket, kun ihmiselle sanotaan, että sinun ei tarvitse nyt yrittää tai suorittaa yhtään mitään. Täällä ei tarvitse olla tehokas, kasvattaa lihaksia tai kehittyä ihmisenä. Täällä saat vain olla sinä, ja olet hyvä juuri tällaisenaan. En ehkä siinä joogatessa tajunnut miten vapauttavaa se olikaan, mutta näin jälkikäteen asiaa pohtiessani on hyvä fiilis tuosta harvinaislaatuisesta ei-suorittamisen hetkestä vain kasvanut. Odotan suurella innolla huomisen, perjantain ja lauantain joogahetkiä :)

 Tänään välipäivän viettoa näissä merkeissä <3 Kyllä talvessakin on puolensa!


Oletteko te koskaan tehneet salilla pudotussarjoja? Entäs joogaajat, miksi te joogaatte? Vetääkö joogassa puoleensa enemmän hiljentymisen mahdollisuus vai kehonhuollolliset seikat? Kertokaa ihmeessä, sillä minua ainakin nyt joogaviikon pyörteissä kiehtoo tietää asiasta enemmän :)

14 kommenttia :

  1. Joogatessa on ihana huomata, että ajoittain uppoaa omaan hengitykseen ja kehoon niin, että kaikki muu ympärillä on vain "verhon takana". Silloin tunti on täydellinen.
    Tähän tilaan pääsee harvoin, kun tämän olon saa aikaiseksi niin joogasta saa ihan järkyttävän latauksen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih, voin vain kuvitella! Itselläni joogan vahvimmat vaikutukset ovat olleet toistaiseksi pääosin kehonhuollollisia, sillä mulla on kauhean äänekäs pää, jota en millään meinaa saada hiljaiseksi. Olen kuitenkin täysin vakuuttunut, että jooga antaa parhaimmillaan aivan huikean henkisen latauksen ja hiljentymisen mahdollisuuden, aivan kuten kuvasit, ja sitä tunnetta kohti toivottavasti on vähitellen suunta minullakin.

      Poista
  2. Mahtava pt-rääkki! :D Mä oon hyppinyt boxihyppyjä vain siihen matalimmalle korokkeelle salilla (u know), mutta oon kyllä miettinyt hyppiväni korkeammallekin! Nyt sain potkua siihen! Pääsis vaan joskus sinne salille asti, kjeh kjeh... Ja joo, pudotussarjat tuli nimenomaan etenkin reisilaitteissa tutuksi salibandyaikoina, jolloin olen aloittanut kuntosalilla käymisen! Tooosi tehokasta! Mä teen välillä penkkipunnerruksessa niin vikassa sarjassa että pudotan aina painoa, kunnes on pelkkä tanko :)

    Ja ah, toi jooga kuulosti huipulta!! Nauti joogailusta, ja juostaan siinä välissä sitten torstaina taas! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kyllä nautin joogasta tänäänkin täysin rinnoin, vaikka se vielä vähän ristiriitaisia ajatuksia herättääkin. 90, kuumassa salissa vietetyn minuutin jälkeen on joka tapauksessa aivan epätodellinen ja "hidas" olo. Toisin kuin huomenna, jolloin mennäänkin sitten taas tosi kovaa ;D

      Meidän pitäisi yhdessä mennä joskus (pian?) tekemään tuollainen boksihyppykombosarja! Voitaisiin tehdä vaikka vähän samalla tyylillä kuin mun PT-treeni, tai varioida niitä lihaskunto-osuuksia vähän. Jee, olisi tosi kivaa! Pudotussarjat ovat kyllä sellainen juttu, mitä voisi itsekin käyttää jatkossa silloin tällöin treenin tehokeinona :) Aika säästeliäästi niitä kuitenkin ehkä kannattaa käyttää, sillä ovat tosiaan sen verran tapaavaa touhua!?

      Poista
    2. Ehdottomasti!! Boksihyppyjä ja trx-naruja vaikka? Ja punnerruksia?!!! Joo!!

      Poista
    3. Jess! Kuulostaa hyvältä (tai pahalta, miten sen nyt ottaa!). Mulle sopisi esim.nyt tuleva sunnuntai ;) jutskataan tänään lisää!

      Poista
  3. kuulostaa ihanan kamalalta tuo pt-treeni! :D Olen aika kateellinen. ;)

    Mä käyn myös Yoga Nordicilla, mutta Vantaalla. Ohjaus on tuolla kyllä laadukasta! Alun perin menin, kun en muuhun liikuntaan kyennyt. :D Mutta onhan se myös aika rentouttavaa. Liikkuvuus lisääntyy, mielikin ehkä rauhoittuu ja lisäksi mä rakastan sitä lämpöä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanan kamalaa - sitä se nimenomaan oli! Juuri tällaista kovaa treeniä j(a uusia ideoita myös omaan treeniin) olen PT:ltä toivonut, ja onhan se mukavaa saada rahoille vastineeksi hyvä treeni ja fiilis :)

      Yoga Nordic vaikuttaa kyllä laadukkaalta paikalta, ja siellä on jotenkin semmoinen ihanan rauhallinen ja "suitsukkeinen" tunnelma. Mulla on edelleen vähän kahtiajakautunut olo nimenomaan sen lämmön suhteen, sillä mä kestän kuumuutta tosi huonosti. Joogailusta tykkäisin (enemmän?) ilman sitä lämpoäkin. Mutta vielähän tässä ehtii tottua ja mieli muuttua... Pari joogaa ehdin vielä testailemaan tämän viikon aikana, joten kirjoittelen yhteenvetoa fiiliksistä niiden jälkeen :)

      Poista
  4. Haa, noi laatikkohypyt :D Mä otin myös PT:n viime vuonna näihin aikoihin just sen takia et saisin vinkkejä ja oikeanlaista treeniä ekaa puolimaratonia varten. Jouduin myös hyppimään laatikoiden päälle, alotin matalimmalla ja sekin tuntu jo huimalta. Itellä oli samanlaiset pelot kuin sulla! :) Ja katselin kateellisena miten vieressä joku hyppi sille korkeimmalle laatikolle... Mut jokusen PT-treenikerran jälkeen (tapaamiset oli kerran viikkoon) se PT laitto mut hyppimään sen korkeimmankin laatikon päälle ja sehän alkoi sujua kunhan ensin olin vähän aikaa panikoinut. Lopulta hypin sellasta laatikkorataa, jossa oli kolme eri korkuista laatikkoa, se vasta hullua treeniä oli! Oon kade kyllä jos sun salilla on Indoor Running -tunteja, tuolla Elixiassa missä käyn, niin ei meinaan ole.

    -jansu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä! Vai on PT laittanut sinutkin hyppimään laatikoille ennen puolimaratonia ;D Taitaa olla joku salajuoni! Erityisesti kuvaamasi laatikkorata kuulostaa aika hurjalta, mutta kieltämättä myös hauskalta haasteelta. Sinun tapauksessasihan se oli taisi olla todistettavasti myös tehokas treenikeino, kun painelit lopulta ekan puolikkaasi niin vauhdikkaasti :)

      Juu Sats:illa on tosiaan jonkin verran noita Indoor Running - tunteja ja lisäksi sellainen Runner's strength - tunti, johon menen myös tutustumaan lähiaikoina. Ovat kai haistelleet trendejä ja todenneet, että me juoksijat olemme kasvava joukko. Jos asut pk-seudulla, niin satsille pääsee varmasti tutustumaan... Kannattaa valita sitten suosiolla sellainen 55 minsan tunti... Jotenkin sellainen 30 minsan juoksupyrähdys tuntuu ainakin minusta vähän turhan lyhyeltä, mutta ehkä siinä on ideana, että sen jälkeen voi vaikka vielä tehdä laatikkohyppyjä ;)

      Poista
  5. Joo, selkeesti salajuoni :D Tehokasta se kyllä oli, samoiten kuin kaikki muu mitä se PT laittoi mut tekemään, sai äheltää naama aivan paloauton punaisena :D

    Uuu, toi Runner's strength -tunti vaikuttaa kyllä tehokkaalta. Kertoisitko sitten millainen se tunti on, kun olet käynyt testaamassa? :)

    Asun Leppävaarassa ja tästä on lähimpään Satsiin matkaa noin vajaa kilsa. Pitää käydä koittamassa tota tuntia jahka nämä uudenvuoden lupauksen tehneet innokkaat liikkujat vähän kyllästyvät. :P Tiedätkö paljonko irtotunti maksaa Satsissa, en ainakaan sivuilta löytänyt tietoa. Se Indoor running kiinnostaa myös, olisikohan mitään järkeä alkaa käydä kerran viikossa irtotuntilaisena moisessa, en ehkä kuitenkaan haluaisia Elixiasta vaihtaa pois.

    -jansu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ehdottomasti kirjoittelen Runner's strength - tunnista, kunhan sinne pääsen! Ovat nääs aika suosittuja ja täyteen buukattuja näinä aikoina ;) En valitettavasti tiedä kuinka paljon kertakäynti satsilla maksaa, mutta epäilen, että se on jotain ihan yhtä kohtuuton kuin muissakin jäsenyyksiin perustuvissa paikoissa. Veikkaisin, että parisen kymppiä... Ensimmäinen tutustuminen on kuitenkin ilmainen, eli kannattaa ajoittaa se sopivasti Running - päivälle ;) Kannattaa soittaa ja varata tunti jo 2 vkoa etukäteen, sillä juoksutunnit ovat aika suosittuja! Tänään muuten juuri kävin laukkaamassa kengänpohjani kuumiksi (kirjaimellisesti!) running-tunnilla. Kivaa se kyllä oli, ja kovaa, huh :)

      Poista
  6. Tuo pt-treeni kuulostaa niin kivalta! Taikka hullulta toisinsanoen. Mulla on ollut nyt ongelmana etten ole osannut tehdä yksinäni sellaista treeniä että jalat olisi tulessa. PT auttais varmasti.. Tai ehkä se crossfit sitten ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kyllä kivaa! Juuri sellaista maksimitreeniä, mitä noilta hetkiltä toivookin, sillä yksin ei tulisi tehtyä. Eiköhän crossfitissä saada myös hyvin tuntumaa ;) Kohta se jo koittaa, jee!

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...