27. marraskuuta 2013

Stressinhallintaa ja kolmen kuukauden treenikatsaus

Hyvää keskiviiikkoiltaa! Tulin juuri kuntosalilta treenailemasta, ja täällä nyt istuskelen onnellisessa olotilassa kotisohvalla. Olen ollut alkuviikon harvinaisen stressaantunut työasioista, mikä on aiheuttanut univaikeuksia ja laskenut energiatasoja aika dramaattisesti. En ole saanut itsestäni kävelylenkkejä enempää irti, mutta tänään raahauduin väkisin kuntosalille, vaikka ylitöitäkin olisi ollut tarjolla. Olin todella väsynyt ja energiaton, kun savuin pukuhuoneeseen ja mietin, että onko tässä mitään järkeä? Pakottaa nyt itsensä treenaamaan, vaikka ei yhtään huvita, ja vaikka sohvalla naposteltu karkkipussi varmasti auttaisi enemmän. Jossain mielen sopukoissa kai kuitenkin aavistin, mitä nainen nyt oikeasti tarvitsee. Nimittäin improvisoidun ja intensiivisen salitreenin, jossa annoin itselleni luvan valita pelkkää lempiliikettä toisensa perään. Ylätaljaa vastaotteella, etunojapunnerruksia (meni 20 kpl miesten sellaista - uusi enkka!), pistoolikyykkyä ja vastalihasrutistuksia TRX-naruissa...

Jossain vaiheessa tunsin miten stressin aiheuttama kireys alkoi sulaa pois, ja olisin voinut vaikka syleillä niitä TRX-naruja sillä hetkellä. Välillä kyllä mietin, että miten ihmeessä ihmisen pää voisi pysyä kasassa kiireisten elämänvaiheiden aikana ilman liikuntaa? (Ja myös onko outoa miettiä jumppavälineen halaamista). En voi muuta kuin kannustaa jokaista tekemään edes sen pienen kävelylenkin tai puolen tunnin uintitreenin, vaikka kuinka väsyttäisi. Liikkumisella on ihmeellinen vaikutus mielen hyvinvointiin näin pimeimmän kaamoksen keskellä.

Heh, mutta se siitä tädin liikuntasaarnasta ;) Tarkoitukseni oli oikeastaan tulla jakamaan kanssanne tämä omilta SATS-harjoitussivuilta pongaamani treenipäiväkirja. Olen välillä harmitellut sitä, etten ole pitänyt tänä vuonna minkäänlaista kirjaa treeneistäni HeiaHeiassa tai muussa vastaavassa palvelussa. Minulla ei siis ole ollut mitään käsitystä kuinka paljon olen juossut tai kuinka usein käynyt kuntosalilla.

Ilahduin, kun huomasin, että kaikki SATS:illa tekemäni treenit ovat tallentuneet automaattisesti omille harjoitussivuilleni! Minähän teen käytännössä kaikki treenini juoksulenkkejä lukuunottamatta SATSilla, joten saan tästä melko luotettavaa statistiikkaa treeneistäni. Ja voi miten ylpeä tästä kuvasta olenkaan! Saako sen tulostaa ja kehystää makuuhuoneen seinään? :D


Jos tähän vielä lisätään päälle hölkkälenkit, joita olen tehnyt keskimäärin kerran viikossa, niin treenimäärät ovat kyllä minun omiin tavoitteisiini nähden aika optimaaliset.  Haluan pitää vähintään kaksi lepopäivää viikossa, eli käytännössä viisi treenipäivää on ihan maksimi minulle tällä hetkellä. Kaikista onnellisin olen siitä, että liikuntamäärät ovat pysyneet kaikista syksyn menoista ja työkiireistä huolimatta melko tasaisina (lukuunottamatta yhtä yhden treenin viikkoa, jolloin hoidin kaason velvollisuuksia). Mukavaa myös, että sinne joukkoon on mahtunut 16 salitreeniä (!!), mikä on entiselle salitreenikammoksujalle ihan mukava saldo. Sen verran kyllä tuo salitreeni tällä hetkellä houkuttelee, että haluaisin saada hilattua määrän jatkossa kahteen kertaan viikossa... Vaikka juoksuhaaveet elävät edelleen, olen pari kertaa yllättänyt itseni haaveilemasta leuanvedoista, punnerrusennätyksistä, ja muistakin voimaa vaativista tavoitteista. Ehkä joskus, kun voimaa on vähän enemmän, uskallan mennä vaikkapa tankotanssitunnille! Ja ennen kaikkea, ehkä (toivottavasti) minua ei tarvitse enää koskaan raahata bikinit puolitangossa veneen laidan yli... ;D

 Kuva Fidziltä.

Kirjaatteko te kaikki treeninne HeiaHeiaan tai muuhun vastaavaan palveluun? Minäkin taidan yrittää petrata siinä ensi vuonna! Mukavaa viikon jatkoa!

8 kommenttia :

  1. Vautsi!! :) Sun SATS-päiväkirja näyttää hyvältä! :) Ite teen varmaan keskimäärin puolet treeneistä satsilla, joten kirjaan treenini sit HeiaHeiaan kaikki :)! Sulla on kivasti voimaharjoittelua.. mulla on eniten Balancea... ;) Tietköööö.. mä myöhästyin tänään crosstraining-tunnilta (sain kyllä lipun), joten mä menin sit salille! Ei kyl nähty?! Mut mäkin tein hyvän salitreenin mut mä punnersin kyllä polvet maassa! Sä oot kova mimmi hejj ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih juu minäkin yllätyin, että noin paljon voimaharjoittelua! Mutta toisaalta tuo TOP3 ei välttämättä anna täsmällistä kuvaa mun treeneistä nyt, kun olen harrastanut ryhmäliikuntatestailua, ja kaikkia jumppia on tilastoissa tyyliin 1 kappale ;) Mut kehonhuoltoa - sitä pitäisi kyllä saada lisää!

      Kävinkin kurkkimassa sun blogista, että mahtavan setin olit eilen salilla vetänyt! Mä kävin treenamassa keskustassa, kun olin sielläpäin valmiiksi liikkeellä. Vaihtelu virkistää ;) Ja hejj, tästä punnerrustuloksesta on vain ja ainoastaan kiittäminen meidän MUD- kokeilua! Siellä se kipinä syttyi!

      Poista
  2. Hullu punnertaja!! Mulla vielä pitkä matka tuohon :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ehkä vähän hullu :D Sopivasti! Minäkin lähdin liikkelle ihan muutamasta hassusta naistenpunnerruksesta viime talvena, mutta niin sitä pikkuhiljaa kehittyy! Mä alan vähän epäillä, että mussa on enemmän voimailijan kuin kestävyysurheilijan vikaa ;D

      Poista
  3. Mä kirjaan kaikki treenit Heiaheiaan. Lisäksi sitten Garminin palveluun ne treenit, joissa olen käyttänyt mittaria (eli lähinnä ulkoliikunnat, joissa tarvitsen GPS:ää). Hieno punnerrusmäärä! Jotenkin pitäisi saada itsensä motivoitua aloittamaan kuntosaliharjoittelu. Olisiko vinkkejä, miten?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin kyllä haluaisin alkaa jatkossa kirjailka liikkumisia HeiaHeiaan, mutta siitä pitäisi jotenkin saada tehtyä rutiini, että muistaisi... Varmasti mukavaa tarkastella niitä tilastoja aina jälkikäteen! Ja kiitos! Mä olen tosiaan vähän (?) hurahtanut punnertamiseen tässä syksyn mittaan. On tosi motivoivaa huomata, että kehitystä tapahtuu edes jollain kunnon osa-alueella. (Juoksukunnon junnaaminen kun on turhauttanut aikalailla aina välillä!). Mulla on kans ollut aiemmien (aina) tosi paljon vaikeuksia saada motivoitua itseäni salille, mutta nyt on jostain tosiaan motivaatiota kummunnut. En tiedä osaanko eritellä syitä kovin tarkkaan (tai ainakaan mitään "uutta"), mutta voisin yrittää raapustella siitä vaikka postauksen tässä lähiaikoina :)

      Poista
  4. Treenaaminen helpottaa kyllä kummasti stressiä. Kunhan sen vain aina muistaisi silloin kun stressaa. Ihmismieli on ihmeellinen. Rentoa joulun odotusta sinulle. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinä sen sanoit: ihmismieli on ihmeellinen! Järjen tasolla tietää mikä tekee hyvää, mutta kuitenkin käytännössä toimii usein ihan eri tavalla. Stressaantuneena ja väsyneenä on kovin helppoa jättää treenit väliin (kuten esimerkiksi tänään), vaikka liikkumisen vaikutus jaksamiseen on monesti tullut todettua! Leppoisaa joulun odotusta myös sinulle! :)

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...