14. marraskuuta 2013

Crosstraining: Tunti, jonka aikana tehdään seitsemää eri kyykkyä

Alkuviikko on ollut liikkumisen suhteen kiva, mutta jaloille sangen raskas. Maanantaina hölkkäsin 7 kilometria raikkaassa syysillassa. Tiistaina oli ihanainen BodyJam, joka muuttuu sitä raskaammaksi, mitä tutummaksi koreografia tulee. Eilen oli puolestaan vuorossa CrossTraining, jonne Sporttaillaan - blogin Hanna minut houkutteli. Ja hyvä niin, sillä muuten olisivat saattaneet liikkumiset jäädä raskaan työpäivän jälkeen suklaan jalkoihin! Nyt kuitenkin jalkoihin jäi jotain ihan muuta. Nimittäin hillitön hapotus. Tulipahan nimittäin treenattua! Hannan blogista voit lukea loistavan kuvauksen tunnin koostumuksesta, joten en löpertele nyt asiasta sen enempää.

Sen hullun faktan haluaisin kuitenkin jakaa kanssanne, että laskujeni mukaan tunnin aikana tehtiin seitsemää erilaista kyykkyä. Seitsemää! Näiden "peruskyykkyjen" lisäksi tehtiin myös burbeeta kolmeen eri otteeseen. Ihan järjetöntä. Ei kai siis ihme, että vaikkapa etunojapunnerrusten aikana pystyin miettimään vain, että ei helkutti miten jaloissa hapottaa. Mistä lähtien punnerruksissa on tarvittu jalkalihaksia?! Ristikkäisiä linkkuveitsiäkään (= vatsalihaksia) en lopussa jaksanut kunnolla tehdä, sillä en vain pystynyt nostamaan jalkojani enää maasta ylös. Tänään on ollut jaloissa ihanaa raukeutta ja mielessä tyytyväisyyttä treeniin, jollaista en ikinä saisi yksinäni tehtyä. 

Varaustilanteesta päätellen CrossTrainingista on tullut yksi keskuksemme suosituimmista tunneista, eikä varmasti vähiten sen toiminnallisen ja armottoman luonteen vuoksi. Siellä jos kävisi viikoittain, koko vartalon voima kehittyisi varmasti huimasti. Aaaah, niitä reisilihaksia, mitkä tunnilta voisikaan saada ;) Ja mehän ollaan nyt hyvinkin matkalla kohti teräskuntoa, kun hulluuden puuskassa varattiin tunti jo seuraavallekin viikolle! Ensi viikolla otan kyllä mielenkiinnosta sykemittarin mukaan...

Tässäpä netistä poimittuja kuvia kyykyistä, joita eilen veivattiin. Sanokaa mitä sanotte, mutta taidan olla nyt pari luomusuklaapalaani ansainnut ;)

1) Etukyykky
En ihan täysin ole vielä hiffannut etukyykyn tekniikkaa, joten tein aika pienillä painoilla, jotta pääsisin mahdollisimman alas. Toimi!  Tämä ei kuitenkaan ole minulle mikään lemppariliike, ei edes sellaisella tuskaisenihanalla masokistitavalla.


 Kuva ja etukyykyn ohjeet täältä.

Tavallisen etukyykyn lisäksi tehtiin 2) etukyykky työnnöllä, eli ylös tultaessa työnnettiin tanko suorille käsille kohti taivasta ja alas tullessa laskettiin se takaisin solisluiden päälle. Hirveää!

3) Askelkyykky kiertäen
Anteeksi tämä kuva - en vain löytänyt tähän hätään muuta :D


4) Valakyykky
Kyykkäystä niin, että tanko on koko sarjan ajan suorilla käsivarsilla. Vaatii hyvää tekniikkaa, joten kannattaa aloittaa riittävän pienillä painoilla (tai jopa pelkällä tangolla). Kauheudessaan tämä on niin hieno liike, että harkitsen ottavani varovasti myös omaan saliohjelmaani.


5) Pistoolikyykky
No sanotaanko näin, että minä pääsin suurinpiirtein kaksi milliä seisoma-asennosta alaspäin, eli tässä vähän tavoitetta!


6) Boksihyppy + kyykky
Ei todellakaan näin korkealle, vaan pelkästään steppilaudalle, mutta kymmenen hyppy - kyykky - hyppy - yhdistelmää takasi kyllä hurjan hapotuksen...


7) Maastaveto
Olen joskus tehnyt salilla suorinjaloin maastavetoa, mutten koskaan näin "kyykyn kautta" niin, että tanko koskee välillä lattiaa. Tosi kova polte pakaroihin, auts! Tätä lisää :)


Löytyikös tästä sinulle tuttuja liikkeitä? :) Oletko treenannut näitä salilla tai jumpilla?


8 kommenttia :

  1. Aijaijaiiiiii! Kuulostaa kylä niiin hullun rankalta treeniltä, että olispa kiva olla mukana!! Ainut mitä mietin, että pystyykö noita kaikkia liikkeitä oikeesti tekemään huolella ja kunnolla, kun on niiin kokonaisvaltaisia liikkeitä.. :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Satulle sanoisin tuohon ylemmäs, että idea onkin siinä, että kuudessa minuutissa ehtii kyllä tehdä muutaman kierroksen, vaikka tekisi rauhallisemmallakin tahdilla. Tärkeintä on liikkeiden oikein suorittaminen! :) Ja jos liikkeet ei oo tuttuja, niin vähemmän painoja.. kyllä silläkin tuntumaa saa ;)

      Hah, mutta tässä onkin karu totuus miksi mun reidet on niin jumissa nyt! HUHHUH!

      Poista
    2. Pakko päästä testaamaan!! :D

      Poista
    3. Rankkaa oli kyllä! Ja ihan varmasti näin kovatehoisessa tunnissa on riskinä se, että tekniikka hajoaa, mistä puolestaan seuraa myös loukkaantumisriski. Tätä samaa itseasiassa pohdin joskus kevättalvella täällä blogissa, kun kävin tunnilla ensimmäistä kertaa, eikä kunnossani vielä ollut juurikaan kehumista. Olisin tuolloin kaivannut ohjaajalta vähän kevyempiäkin vaihtoehtoja heille, jotka eivät ole treenanneet kovin pitkään. Nyt olen tajunnut, että erityisesti loppua kohti painoja voi (ja kannattaakin) pienentää, että pystyy pitämään tekniikasta edes jotenkuten kiinni. Samoin burbeessa voi hypähtää vähän matalammalle jne ;) Tuo on kyllä tunti, missä on hyöytä siitä, että tuntee ja luottaa omiin rajoihinsa. Jos tätä aletaan joskus vetää viikonloppuna (tms), niin tule Satu meidän kanssa ;)

      Poista
  2. Kommentoin jo Hannallekin, mutta pakko kommentoida vielä tähänkin, että vaikuttaa kyllä niin mahtavalta! Vähänkö mä kokeilisin heti, jos olisin kunnossa!

    Joitain tuttuja liikkeitä löytyi. Etukyykyn tekniikkaa en oikein taida minäkään, ja valakyykkykin on vasta treenin alla. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rankkaa ja mahtavaa - sitä se kyllä oli! Ei tosiaan ollu yhtään kuivaa paidanselkämystä siinä salissa ensimmäisen 10 minuutin jälkeen :)

      Minäkin vierastan etukyykkyä, enkä usko, että sitä tulee tehtyä koskaan itsenäisesti salilla. Se, jos mikä, tuntuu sangen hasardilta, jos tekniikka ei ole kunnossa. Valakyykkyä puolestaan haluaisin kokeilla salilla, mutta en ole varma löytyykö sieltä riittävän kevyitä tankoja ;D

      Poista
  3. Moi! :) Olisin kiinnostunut kuulemaan näkemyksesi maailman ultimaattisesti parhaasta lemppariaamiaisestasi, joten haastoin sinut aamupalapostauksen tekoon:

    http://ilonpaiva.blogspot.fi/2013/11/haaste-taydellinen-aamiainen.html

    Kiitos jos osallistut, hauskaa viikonloppua! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vitsit miten kiva haaste! :) Kiitos! Laitan tämän korvan taakse ja palaan asiaan, kunhan on aikaa kyhätä täällä kotioloissa se täydellinen aamiainen ja napsia kuvatkin päälle :) Tästä saankin syyn edistää jo pitkään muhinutta haavetta brunssityyppisestä sunnuntaiaamiaisesta <3

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...