16. syyskuuta 2013

En treenaa kuntosalilla, koska...

Olen aina keksinyt paljon syitä miksi en tykkää treenata salilla, eikä punttien kolistelu olekaan ikinä kuulunut lempitreeneihini. Vajaat kymmenen vuotta sitten taisin innostua hommasta muutamaksi kuukaudeksi, mutta muuten salikäynnit ovat kyllä olleet aikamoista tervanjuontia. Järjen tasolla olen kyllä täysin tietoinen salitreenin positiivisista (terveys)vaikutuksista, mutta ulkoapäin annetut järkisyyt eivät ole koskaan riittäneet minulle sisäisen motivaation sytykkeiksi. Enkä varmasti ole järjettömyydessäni yksin. Kyllähän me tiedämme, että vaikkapa parsakaalia olisi hyvä syödä, koska siinä on paljon terveellisiä ravintoaineita, mutta silti jätämme nämä vihreät möykyt helposti ostamatta. Salitreeni on minun ikioma vihreä möykkyni.

Tämä vuosi on kuitenkin tuonut mukanaan niin paljon positiivisia muutoksia elämässäni, että päätin antaa salitreenille vielä mahdollisuden. Tällä kertaa en kuitenkaan lähtenyt liikkeelle kaikki-tai-ei-mitään mentaliteetillä, vaan lähestyin tätäkin möykkyä hieman pehmeämmästä kulmasta. Olen nyt käynyt salilla vaivihkaa jo kymmenisen kertaa, ja tänään treenin jälkeen olin niin onnellinen, että oli miltei mahdotonta kävellä salista rauhallisesti ulos. Lihasten huutaessa väsynyttä hoosiannaa ja endorfiinin virratessa suonissa piti pistää kaikki itsehillintä peliin, etten olisi poistunut salista laukka-askelilla hyppelehtien, duurivoittoista laulua rallatellen.

Olen ihan untuvikko tässä salihommassa vielä, mutta päätin silti koota yhteen postaukseen omia vastauksiani niihin argumentteihin, joiden perusteella olen aiemmin lopettanut saliharjoittelun aina parin treenikerran jälkeen. Muistuttakaa minua palaamaan tämän tekstin pariin, jos joku päivä valitan siitä, miten salitreeni on NIIN tylsää ;) Tässä siis vinkkejä aloittelijalta aloitteilijoille. Saa ottaa näistä vaarin, tai sitten olla rohkeasti ihan eri mieltä!


Salilla ei tule edes kunnolla hiki!
Jos laitat riittävästi painoja ja teet liikkeet hyvällä tekniikalla alusta loppuun, hiki tulee aivan varmasti. Jos tekniikka on hakusessa, varaa pariksi kerraksi Personal Trainer, joka opettaa sinulle tehokkaat ja turvalliset liikeradat.  Toinen hyvä vinkki on vaivihkaa tarkkailla kanssatreenaajia taukojen aikana ja kokeilla liikettä vaikkapa seuraavalla salikerralla. Olen myös joskus kuullut niin uhkarohkeasta teosta, kuin neuvon kysyminen. Itse en ole tosin koskaan uskaltanut.

Tauot sarjojen välillä ovat niin tylsiä!
No niinhän ne ovatkin! Siksipä olenkin todella iloinen kanssabloggaajalta saamastani saliohjelmasta, joka muodostuu liikepareista. Vuorotellaan esimerkiksi rintalihaksia ja selkää. Kun toinen lihasryhmä työskentelee, toinen on tauolla. Ei tule turhaa seisoskelua, ja ohjelman saa vedettyä läpi tunnissa. Salilla ei todellakaan kannata palloilla yhtään sen pidempään.

Minua tuijotetaan!
Ellet satu treenaamaan eristetyssä avaruuskapselissa, joku todennäköisesti katsoo sinua. Erityisesti he, joilla on tauoilla tylsää. Tai he, jotka eivät koskaan ole rohjenneet siihen laitteeseen, jossa veivaat, ja katsovat sinusta vaivihkaa mallia. Tai he, joiden mielestä pohkeesi ovat vastustamattomat. Hyvin harvaa kuitenkaan oikeasti kiinnostaa mitä sinä salilla touhuat. He ovat tulleet tekemään sinne omaa treeniään, kuten sinäkin, ja on sangen inhimillistä, että pienessä tilassa ihmisten katseet välillä kohtaavat. Jos katse kuitenkin häiritsee, tuijota hetki rävähtämättä takaisin. Mikään ei pelota suomalaista salitreenaajaa enemmän kuin tiukka tuijotuskilpailu peilin kautta. Lupaan, että voitat sen.

 What are you lookin' at?

Salitreeni on silkkaa hifistelyä!

Tämän virheen olen tehnyt arviolta joka kerta. Olen hommannut jonkun monimutkaisen kolmijakoisen ohjelman, treenannut menemään mitä mysteerisimmissä asennoissa ja lopettanut salitreenin, kun tuloksia ei ole tullut. No eihän niitä varmasti tule, jos käy salilla kerran tai kahdesti viikossa ja saa treenattua yhtä lihasryhmää jopa harvemmin kuin kerran viikossa. Ei sitä hauista aloittelijan oikeasti tarvitse treenata kolmella eri liikkeellä. Yksi tai kaksi kursailematonta liikettä per lihasryhmä riittää aivan hyvin. Itselläni yksijakoinen ohjelma toimii älyttömän hyvin nyt, kun pääsen salille kahdesti viikossa. Yhtään sen useammin en haluaisi käydä, eikä se epäkäs-lihaksen treenaaminen nyt oikeasti ihan välttämätöntä ole.


Alaselän lihasten treenaaminen ei voisi vähempää kiinnostaa!
Kaikilla meistä on joku lihasryhmä, minkä treenaaminen ei vaan pätkääkään kiinnosta - ehkä siksi, että kyseisen lihaksen treenaaminen on "hyödytöntä",  "ei vain näy missään", tai "on nyt ylipäätään vain  tappavan tylsää". Minulle se on alaselkä, tuo yksi juoksijan tärkeimmistä lihasryhmistä, mutta ah niin älyttömän tylsä treenikohde. Tässä kohtaa astuu kuvaan kuitenkin armollisuus. En skippaa kyseisen lihasryhmän treeniä kokonaan, mutta kolmen tuskaisen sarjan sijaan teen lopussa vain yhden pidemmän sarjan kevyemmillä painoilla. Ei täydellistä, mutta silti paljon parempaa kuin nolla toistoa ja yleispotutus. Joskus vähemmän on enemmän.

Aina juuri se laite on varattuna, johon minun seuraavaksi pitäisi mennä!
Tämä on yksi lempiargumenteistani salitreeniä vastaan, sulassa sovussa kohdan "salilla ei tule edes kunnolla hiki" - kanssa. Potuttaa, jos joku veivaa sadan toiston sarjoja Kuntoplussaa lueskellen juuri siinä etureisikoneessa, jossa minun pitäisi nyt treenata. Tai jos joku alkaa ladata kahdensadan kilon painoja jalkaprässiin juuri silloin, kun olen kävelemässä päämäärätietoisesti laitetta kohti. Olen vähitellen alkanut kuitenkin oppia, että treenini ei todellakaan mene pilalle, jos sekoittelen liikkeiden järjestystä sen mukaan, mikä laite tai paino on vapaana. Ja jos se Kuntoplus-veivaaja on päättänyt parkkeerata koko illaksi etureisikoneeseen, niin minä voin kyllä ihan hyvin tehdä vaikkapa askelkyykkyä. Treeniä se on sekin, ja saattaapa vaihtelu olla välillä jopa ihan hyvästä :)

Mitkä ovat sinun syysi treenata tai olla treenaamatta salilla? :) 

 Ihan täydellinen kuvaus mun ensimmäisistä salitreeneistä ;D

4 kommenttia :

  1. Ihan pakko tähän on kommentoida, että ei se laitteissa tiettyä lihasryhmää vuoronperään treenaaminen ole ainoa vaihtoehto. Minä jaksan istua laitteissa enintään hetken välillä. Kyykky on parasta ja penkki ja no maastaveto menee siinä sivussa. Niihinkin on lupa ihastua. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun tulit kommentoimaan! Itsekin tykkään tällä hetkellä kaikista eniten tangoilla tai vapailla painoilla tehdystä treenistä. Meillä on salilla kuitenkin välillä pulaa myös kevyemmistä käsipainoista, erityisesti syyskuussa ja tammikuussa, kun me naiset aletaan taas reenaa ;) Mutta oi,oi, kyllä tähän hommaan on todellakin vaarana ihastua!

      Poista
  2. haha mä inhoan salitreeniä ja tää oli oikein hauska postaus :D tai siis voin yhtyä lähes jokaiseen kohtaan. en tiiä mikä siinä on, mutta kun liikun, haluan sen hengästymisen ja hien pintaan, toisin sanoen aerobinen liikunta on se mun juttu! vaikka tosiaan tossa kehonkoostumusmittauksessa tuli selväksi se, että lihaksista ei jakaudu kovin tasapainoisesti mun kehossa, vaan jalat on ainoat jossa on voimaa ;p joten alan uudelleen harkita salia ja jo nyt vähän jännittää, että opinko tykkäämään siitä koskaan :p

    mutta kannustavaa kuulla, että olet voittanut näitä argumentteja ja innostunut kuntosalista! se antaa mullekin kuule toivoa ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihi joo nuo ovat kyllä tuttuja syitä minulle, ja varmasti monille muillekin, joita salitreeni ei sytytä ollenkaan :D Kyllä itsekin tykkään edelleen enemmän aerobisesta liikunnasta, mutta sellainen pienenpieni salikipinä on kyllä nyt syttynyt! Alussa kun kehitys on aika nopeaa ja painoja saa lisätä melko tiuhaan. (jotain hyvää rapakunnossakin :D). Ja itselläni ainakin toimii tosi hyvin tuo liikkeiden suorittaminen pareissa, jolloin tyhjä odottelu jää vähemmälle, ja tulee se hikikin! Suosittelen kokeilemaan :)

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...