28. huhtikuuta 2013

Viikonlopun kicksit ryhmäliikunnasta: Lajeina kuntonyrkkeily ja BodyPump

Torstain huonosta lenkistä ja jalkajumeista suivaantuneena olen keskittynyt viikonlopun ihan erilaisiin touhuihin. Lauantaina oli hyvin lähellä, että olisin luistanut aamupäivän kuntonyrkkeilystä, sillä kroppa (vai ehkä sittenkin mieli?) tuntui vaativan lepoa ja lorvimista. Koska kyseessä oli kuitenkin kevään toiseksiviimeinen nyrkkeilytreeni, johon pääsemme avokkini kanssa yhdessä (ensi lauantaina Teemu juoksee HCR:ssä), niin päätin kammeta ahterini ylös sohvalta. 

Mutta kyllä kannatti taistella! Jos se ei ole jo aiemmissa postauksissani tullut ilmi, niin toteanpa vaan vielä kerran, että mä niiiiin rakastan kuntonyrkkeilyä! :) Se on mahtavan avavaa treeniä ylävartalolle ja saa Konttori-Iitan hartiat huutamaan hoosiannaa. Kuntonyrkkeilykurssin alussa keskityttiin tekniikkaharjoituksiin, joten treenit eivät nousseet kovin kovatehoisiksi. Nyt kuitenkin kurssin loppua kohti ollaan lyöntien määrää hilattu huomattavasti ylöspäin ja kyllä hiki lentää! Pariharjoitusten välissä heitetään aina yllättäin 10 punnerruksen tai vatsalihasliikeen sarjoja, ja sitten taas annetaan nyrkkien puhua. Jotenkin se vaan on niin ihanan kursailematonta perustreeniä. Ainoa miinus verrattuna Oulun kuntonyrkkeilytreeneihin on se, että täällä Espoossa treenit ovat tavallisessa jumppasalissa, jossa roikkuu päivästä riippuen vain 0 - 4 nyrkkeilysäkkiä, eli säkkiharjoittelun osuus jää hyvin pieneksi. Sitä hieman kaipaan, mutta en halua valittaa, koska olen lähtökohtaisesti hyvin onnekas, että pääsen kuntonyrkkeilemään vain muutaman sadan metrin päässä kotoani.

Upea Eva. Nappasin kuvan jostain vanhasta Sport - lehdestä.

Lauantai-iltana tuumasin, että olisipa kivaa mennä kokeilemaan BodyPumpia pitkästä aikaa. En edes muista olenko käynyt pumpissa tänä vuonna. Ilmoittauduin varasijalle 20, mutta niin vain sunnuntaiaamun aurinkoinen keli (tai darra? :D) niitti osallistujien määrää ja mulle vapautui paikka tunnille. Varauduin tuntiin melko kevyillä painoilla, mutta silti hieman sillä ajatuksella, että kyllähän yksi pumppi tästä menee, kun on tullut niin paljon treenattua viime aikoina. Mutta voi pojat, miksei kukaan muistuttanut, että pumppi on oikeasti todellista kivun ja nautinnon yhdistävää hikitreeniä? Olin ihan helisemässä siellä, vaikka kuuluin painoineni siihen "heiveröisimpään kolmannekseen". Poltteli, hapotti ja sydän hakkasi, mutta koko ajan olin niin onnellinen, että missään ei tuntunut sellaista repivää kipua kuin esimerkiksi torstain juoksulenkillä. 

Tajusin myös, että ei mun lihaskunto edelleenkään ole mitenkään kehuttavalla tasolle, eli ei ole ihme, jos juoksu edelleen tuntuu suhteellisen raskaalta. Sain tunnilta aivan uudenlaista potkua niin aerobisen kuin lihaskunnonkin kasvattamiseen. Jokainen treeni, myös BodyPump, ihan varmasti tukee tällaisen harrastelijan juoksukunnon kehittymistä. Jotenkin oli myös niin ihanaa käydä ryhmäliikunnassa, jossa ohjaaja huutaa, tsemppaa ja vaatii enemmän. Yksinäisillä juoksulenkeillä luovuttaminen tai "hölläily" on paljon helpompaa. Tänään ohjaaja oli erityisen hyvä, sillä hän treenasi selkeästi itsekin, eikä vain "mallin vuoksi". Mahtavaa oli katsoa miten ohjaajakin hikoili ja irvisteli :D

Mitkä ovat teidän mielestänne nykyisen BodyPump - ohjelman parhaita paloja? Minulle kohokohta oli ehdottomasti rintabiisi, jossa musiikkina oli Musen Uprising! <3 Jos olisi tiennyt, että biisinä on tämä, niin olisin ehdottomasti ladannut päihin kilot enemmän. Musiikin voima on niin vahva! 

Ihana Muse toimii myös juoksulenkillä!

Muita tuskaisia ihanuuksia olivat mielestäni hartiabiisi sekä askelkyykkybiisi, johon sisältyi ihan käsittämätön hyppyosuus. Laudan sivuilta hypättiin laudan päälle ja räjähtävän hypyn kautta takaisin laudan sivulle. Siinä tulikin sitten päivän sykehuippu saavutettua, komeat 182. Selkäbiisistä tykkäsin myös, koska mun mielestä lihaksikas selkä niin miehellä kuin naisella on upea, ja mulla on haaveena joskus saada yläselän ja hartioiden lihaksia esiin. Selkäbiisiin kun latasi riittävästi painoja, niin sai hyvin sykkeen kattoon ja samalla ihanan poltteen lapojen väliin.

Hmm, pitäisikö tästä nyt tehdä päätelmä, että olin ihan fiiliksissäni about koko Pump-ohjelmasta? ;) Oli vaan niin piristävää vaihtaa yksinpuurtaminen hetkeksi ryhmän voimaan ja energiaan. Ihanuutta <3

6 kommenttia :

  1. Hihih, määki tykkäsin bodypumpin askelkyykky-treenistä. Se oli hullua. Varsinkin kun jalat tärisi jo siinä vaiheessa ihan hullun lailla, mutta kummasti potkua löytyy silti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo se askelkyykky-biisi oli kyllä aika hullu :D Mä luulin biisin loppuvan ensimmäisen hyppysetin jälkeen ja olin varma, että olen antanut kaikkeni mitä jaloista irti lähtee. Sitten kun kuulin, että toinen setti tulee vielä perään, niin jostain syövereistä kuitenkin löytyi vielä energiaa hyppiä se läpi. Ihmeellinen on ryhmän ja piiskaavan ohjaajan voima :D

      Poista
  2. Eipä ole tullut käytyä pumpissa yli vuoteen! Alkuvuodesta päätin, että käyn tänä vuonna testaamassa miten pumppi kulkee, mutta jotenkin se on vain jäänyt. Bongasinkin tuon Musen tästä ohjelmasta ja kyllähän se pumppi olisi testattava nyt jos joskus! Voin kuvitella millaista voimaa Uprisingista saakaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos tykkäät Musesta, niin ehdottomasti nyt kannattaa mennä käymään pumpissa! :) Mä sain ainakin hullun voimaboostin kun ne sävelet lähti soimaan, ja ensi kerralla aion kyllä ladata siihen enemmän painoja. Niin, koska ensi kerta tulee, ja pian, sillä niin kivaa oli tänään :)

      Poista
  3. MÄ vaan rakastan sitä let the good times roll-biisin kertsiä ojentajabiisissä, koska se on vaan niin mahtava fiilis vetää sitä ja kuulla tollasta positiivista musiikkia :-)

    Ja oioi toi rintabiisin kappale saa kyllä tsemppaamaan kovempaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla jäi ojentajabiisistä mieleen mukavat poltteet, kun siinä tehtiin muistaakseni kolmea eri liikettä putkeen :D Ens kerralla kuuntelen biisiäkin tarkemmin, josko siitä saisi lisäenergiaa treeniin!

      Ps. Huomaa kyllä, etten ole aikoihin käynyt pumpissa, kun nyt on ihan suurinpiirtein jokainen lihas kropassa hellänä, erityisesti jalat ja haukkarit :)

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...