7. huhtikuuta 2013

Saako näin hitaasta juoksuvauhdista edes kirjoittaa?

Jalat ovat saaneet lepäillä koko viikon, joten tänään suuntasin taas innolla lenkkipolulle. Juoksuharjoitteluni on ollut melko epäsäännöllistä ja - suunnitelmallista johtuen kipeistä penikoista, jotka ovat aiheuttaneet toistuvasti 1 - 2 viikon juoksutaukoja. Kun ottaa huomioon, että olen harjoitellut juoksemista nyt reilut 3 kk, ja siihen sisältyy useita penikkataukoja, niin ihan hirveän montaa lenkkiä en ole ehtinyt tälle vuodelle tehdä. Arvelisin, että maksimissaan n. 15-20.

Olen juossut kaikki lenkit "fiiliksen mukaan" ilman sen kummempia syke- tai nopeustavoitteita. Ajatuksena ollut vain totuttaa kroppaa juoksemiseen, nostaa kuntoa ja samalla todistaa lähinnä itselleni, että kyllä minä jaksan sinnillä ja sisulla, vaikka sitten maksimisykkeillä luukuttaen.Nyt kun minulla on vihdoin lenkkikaverina Garmin Forerunner (sydän), niin ajattelin alkaa juosta vähän suunnitelmallisemmin niin, että jokaisella lenkillä olisu joku juju. Tarkoitus on siis lähinnä se, etten enää ihan jokaisella lenkillä juoksisi itseäni piippuun maksimisykkeillä, vaan ottaisin ohjelmaani vähän erityylisiä lenkkejä. Juoksukuntoni on edelleen melko heikko, mutta se on kuitenkin sillä tasolla, että uskon pystyväni jo vähän "kikkailemaan" juoksurytmien ja - nopeuksien kanssa, toki omaa kroppaa tarkasti kuunnellen.

Usein kuulee, että peruskestävyys- eli pk-lenkkejä olisi hyvä juosta kerran tai pari viikossa. Ymmärtääkseni pk-lenkin juju piilee siinä, että juostaan sen verran rauhallisesti, että syke pysyy kohtuulukemissa, n. 60-70% maksimista. Itse en ole yhtään pk-lenkkiä pystynyt juoksemaan, sillä sykkeeni nousee heti ensimmäisten hölkkäaskelten jälkeen n. 160:een. Muutaman kilsan jälkeen syke on pysyvästi 160:n paremmalla puolen, useimmiten jopa siellä 170:ssä. Olen miettinut, että onkohan tuollaisilla sykkeillä jo jotain terveysriskejäkin, jos yli kaksi tuntia juoksee sydän takoen kuin Singer-ompelukone? Ainoa tapa pitää syke alle 140 on kävely, tai paremminkin ehkä makoilu tienpientareella.

Tänään otin kuitenkin tavoitteekseni "pk-lenkin", mikä omalla kohdallani tällä hetkellä tarkoittaa sykkeen pitämistä n. 150 - 160 välillä. Tiedän, että se on silti kova, mutta kuitenkin kaukana niistä 170-180 sykkeistä, joilla välillä on menty. Tämä tavoite mielessäni juoksinkin elämäni hitaimman (ja samalla pisimmän) lenkin ja yritin pysyä pois kävelijöiden tieltä, jotka menivät samaa vauhtia kanssani :D Hitsi se vaatii kyllä itsehillintää ja pokkaa hölkätä kävelyvauhtia (tai hitaammin), kun tuntuu, että kaikki tuijottaa, että ei hitsi mikä SUNNUNTAIhölkkäilijä. No tuskin oikeasti ketään kiinnostaa miten hitaasti hölkkään, mutta silti... Välillä kun oli kova vastatuuli, tuntui siltä, että kohta alan liikkua taaksepäin, niin hidasta se vauhti oli.

Tiinuska lenkkeilee. Kuva täältä.

Onnistuin kuitenkin syketavoitteessani melko hyvin, sillä lenkin keskisyke oli lopulta 155, matalin koskaan siis! Tähän mennessä tyypillinen lenkin keskisyke on ollut 164-167.  Alla lenkin sykestatistiikkaa (Cocon toiveesta :) ), joka samalla on itselleni tavallaan alkupiste, johon aion jatkossa peruskestävyyskuntoni kehittymistä verrata.  Vaikka olen tyytyväinen siihen, että jaksan nyt jo hölkätä 11,5 km ilman yhtään kävelyaskelta, niin silti jotenkin nolottaa tunnustaa tällaiset etanavauhdit täällä blogissa julkisesti, varsinkin kun siellä lukijoiden joukossa on niin monta rautaista juoksijaa ;) 

Matka 11,57 km
Aika 1h 35 min :D
Keskivauhti 8,15 min / km
Keskisyke 155
Max. syke 176 (portaat pari kertaa ylösalas lenkin lopussa)
Kalorit 842

 Garminin statistiikkaa, joka näyttää minkälaista taistelua kävin pitääkseni sykkeen tavoitealueella. Näyttää melkein intervallitreeniltä, vai mitä?  :D Tuosta näkee myös hyvin miten nopeasti syke ponkaisee sinne 150 päälle heti kun ottaa parit hölkkäaskeleet.

Juoksu "matalammilla" sykkeillä tuntui kuitenkin sen verran kevyeltä, että tällä vauhdilla uskoisin jaksavani jo nyt hölkätä puolimaratonin läpi, nipinnapin siihen kolmen tunnin maksimiaikaan, jossa ajanotto keskeytetään :D Jo tämä on minulle henkilökohtaisesti hieno saavutus, mutta kyllä nälkä on kasvanut syödessä, ja haluaisin pystyä hölkkäämään sen puolimaratonin alle 2,5 tuntiin. Nyt on kuitenkin kiva, kun on plakkarissa yksi tällainen hölkyttelyjuoksu, johon voin verrata kunnon kehittymistä jatkossa! 

Mikä on teidän peruskestävyyslenkin tavoitesykealue? Saatteko sykkeen pysymään siinä helposti?

Ps. Brooksit tuntuivat tosi hyviltä ja rullaavilta, ja ainakaan toistaiseksi minulla ei ole niistä moitteen sanaa sanottavana (kts. aiempi juttu lenkkareista täältä)! Palaillaan tarkempiin fiiliksiin myöhemmin, kun alla on muutama lenkki enemmän...

Ei se haittaa, että juoksee hitaasti,  kun jalassa on sentään uudet Brooksit! Kuva täältä.

11 kommenttia :

  1. Mahtavaa, oon niin ylpeä susta!! :) Toi vauhti ei todellakaan oo mitään kävelyvauhtia, tai en ite ainakaan kävelis tuota lenkkiä tohon aikaan!! Jeee! Mä ihailen sun malttia ja asennetta! Sä pääset vielä pitkälle!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Hanna!! Olet huippu kun jaksat aina tsempata ja valaa uskoa :)Sun esimerkki myös inspiroi tosi paljon!

      Vaikka lenkin vauhti olikin rauhallinen, niin olen itsekin erityisen iloinen siitä, että jaksoin juosta kaikki ylämäet ilman maksimisykehapotusta :)Pari kuukautta sitten en olisi todellakaan jaksanut, eli on kait tässä jotain kehitystäkin tapahtunut matkalla! Ei muuta kuin kohti uutta (treeni)viikkoa taas :)

      Poista
  2. Kiitos postauksesta ja hyvistä nauruista! Tykkään kovasti sun kirjoitustyylistä, aina hymyilyttää! Ja mä niin tiedän ton fiiliksen, joku päivä varmaan vielä joku pyyhkii rollaattorilla ohi kun mä "juoksen" :D Mutta pikkuhiljaa se kunto kohenee (saa luvan!) :) Ja hei ei kyllä kävellen varmaan pääsis tota vauhtia 11,5km lenkkiä! :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos tykkäsit! Tosi kiva kuulla, että postaukset ilahduttaa ja saa hymy aikaan - sittenhän tämä ei ole ollenkaan turhaa hommaa :) Ja juu, minäkin riemastuin kun löysin tuon rollaattorikuvan, sillä siinä ollaan aikalailla asian ytimessä :D Mutta kyllä tässä on edistymistä havaittavissa niin siellä kuin täälläkin, eli ei muuta kuin tsempillä kohti tulevia treenejä! Mukavaa alkavaa viikkoa sulle :)

      Poista
  3. Hei,
    Kiva blogi! Omasta kokemuksesta voin kertoa, että kyllä ne sykkeet pikkuhiljaa käyvät tippumaan, kun malttaa kerran viikossa/kahdessa hölkkäillä kävelyvauhtia! Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentistasi, se ilahdutti kovasti :) Ja kiitos myös tsemppauksesta juoksemisen suhteen! On rohkaisevaa kuulla, että joku muukin on käynyt läpi samantyylisiä fiiliksiä ja "koettelemuksia", ja sitten lopulta saanut ne sykkeet kuitenkin hallintaan :) Tänään ajattelin suunnata vähän lyhyemmälle, mutta vauhdikkaammalle lenkille, enkä hirveästi aio tuijotella sykemittarin lukemia. Katsotaan miten tytön käy :-) Tsemppiä myös sinun kevään treeneihin!

      Poista
  4. Siis mitä ihmettä, tulin kattomaan että ootko vastannut mun kommenttiin, eikä sitä näy missään. Eipä ollut siis ilmeisesti tallentunut laisinkaan. Pöh. Tuskin oot sitä deletoinut kuitenkaan;) Koskapa sitä kirjoittelin että sun postaukset on ihanan iloisia ja varmasti muitakin tsemppaavia. Ja muista, että älä vertaa itteesi kehenkään, koska sehän on varma, että AINA löytyy nopeampia juoksijoita, mutta myös hitaampia! :p Muista, että on paljon porukkaa jotka ei jaksa juosta yhtä mittaan edes kilometriä! Eli se, että ylipääätään jaksaa juosta puolitoistatuntia on jo huikee suoritus!! :) Tsemppiä treenailuihin!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voihan harmi, että alkuperäinen kommenttisi hävisi jonnekin bittiavaruuteen! Höh. Kuten arvasitkin, niin en ole sitä poistanut, enkä varsinkaan jos siinä oli niin ihania ja kannustavia juttuja kuin tässä uudessa kommentissasi <3 Kiitos Satu, tuli tosi hyvä mieli :) Olet ihan oikeassa siinä, että pitää olla ylpeä ja iloinen omista saavutuksissta, varsinkin kun ne on todella kovalla työllä saavutettu :) Vaikka olen vasta alkutaipaleella, niin kuitenkin jo paljon pidemmällä kuin muutama kuukausi sitten! Paljon tsemppiä myös sinun treeneihisi sekä aurinkoa kevääseen :)

      Poista
  5. Olipa piristävä kirjoitus, koska voin samaistua täysin! Kun hommasin sykemittarin, ekat lenkit oli vaikeuksia pitää syke alle 165:n. Vielä puoli vuotta sykemittarin kanssa harjoiteltuakin 150 on mulle matala syke, mutta perustelen sitä kyllä silläkin, että juoksen usein metsässä. Mutta on muutos 165:stä 150:een jo aika paljon varsinkin kun vauhti on kasvanut huimasti ja jälkimmäisessä maasto on paljon vaativampi! Sinnikkäästi vaan kävelyvauhtihölkkäilyä niin kyllä se syke alkaa laskea :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muutos 165:sta 150:een on kyllä todellakin paljon, erityisesti jos menet nykyään vielä nopeampaa kuin ennen! Sun kunto on kyllä selvästi kasvanut:)! Mulla on ollut viime aikoina vähän motivaatiopulaa juoksun suhteen, kun tuntuu, että kehitys vaan junnaa ja junnaa, eikä ne sykkeet millään meinaa tulla sieltä alas. Mutta eiköhän sinniä ja sisua vielä löydy... lähdenkin etsimään niitä tuonne lenkkipolulle heti nyt seuraavaksi :)

      Poista
  6. Heippa, huikeita sykelukemia kyllä taot mittariin! Hienoa, että jaksat sisukkaasit lenkkeillä. Rankka laji - jollei rankin :) Ihan vinkkinä vain; VÄHINTÄÄN 60% harjoittelusta tulisi tapahtua pk-alueella. Tämä siis sulla tarkoittaa varmasti sitä puhdasta kävelyvauhtia. Vauhti ei kehity ennenkö peruskunto on kohdillaan. Yleensä alussa riittää se yksi kovempi lenkki viikossa - eikä sekään tosiaan maksimisykkeillä. Lisäät vain pikku hiljaa sinne kävelyn sekaan juoksuaskelia, miten sykkeet antaa myöden. Vaikka pari-kolmetuntinen kävelylenkki kerran viikkoon, niin johan alkaa sykelukemat muuttua. Tuo kovaa lenkkeily johtaa rasitusvammoihin ja ylikuntoon ennemmin tai myöhemmin.. Ja ainakin kehitys tyssää. Sydän ei kestä loputtomiin, jossei sitä kehitetä ja huolleta pk-lenkeillä. Ei oo mikään leikin asia tämä.

    VastaaPoista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...