3. helmikuuta 2013

Miltä tuntuu, kun jaksaa juosta 8 kilometriä?


Yksinkertaisesti Fantastiselta!

Tänään, kahden viikon liikuntatauon jälkeen, jaksoin juosta elämäni pisimmän matkan: 8 km! Saavutusta ei mielestäni himmennä edes se, että juoksin sen salin mukavassa lämmössä juoksumatolla ja melko rauhallisella tahdilla. Se oli kuitenkin lähes tunti yhtäjaksoista juoksua, 8 km ja yli 700 kaloria! Lähtötilanteeseeni nähden (= juoksuharjoittelun aloittaminen joulukuun puolivälissä melkoisessa rapakunnossa) tämä on kyllä saavutus, joka valaa valtavasti uskoa tulevaan! Ehkä se puolimaraton ei sittenkään ole aivan utopistinen haave... :)

Tämä tunne <3 Kuva täältä.

Juoksu kulki ensiaskeleista lähtien todella kevyesti ja vaikka olin suunnitellut juoksevani vain 4km + salitreeni päälle, niin neljän kilsan kohdalla en malttanutkaan lopettaa. Jos kerrankin saa tällaisen fiiliksen päälle lajista, jota on aiemmin kammonnut todenteolla, olisi hullua lopettaa homma puolitiehen. Mietin jopa kympin juoksemista, mutta syke alkoi olla loppumatkasta sen verran korkealla, että päätin armahtaa jetlagista kevyesti kärsivän itseni tästä rutistuksesta.

Kuten ensimmäisessä postauksessani jo totesin, olen luonteeltani on-off - ihminen ja joskus aiemmin lupaavasti alkanut liikuntaharjoittelu (tai mikä muu ponnistelua vaativa asia ylipäätään) on helposti lopahtanut, jos olen joutunut pitämään siitä taukoa loman tai sairastelun vuoksi. Nyt en voi muuta kuin tsempata itseäni ja teitä muitakin liikunta- tai juoksuharjoittelua aloittelevia, tai muuten vain harjoittelutaukoja kammoavia lukijoita. Eri asia on toki, jos esim. loukkaantumisen takia joutuu olemaan kuukausia pois pelistä, mutta lyhyehköt viikon tai parin tauot kannattaa ottaa vain ja ainoastaan positiivisena asiana, ja keskittyä tuolloin esim. venyttelyyn ja kehonhuoltoon. Keho ja mieli pääsevät palautumaan ja keräämään voimia tulevia koitoksia varten ja palaavat "kehään" virkeinä ja energisinä. Tämä on nyt empiirisellä kokeella osoitettu faktaksi ;)

Minkälaisia kokemuksia teillä on paluusta liikunnan pariin tauon jälkeen?


Nyt iltapalalle: kulhossa pilttirahkaa, johon sekoitettu mm. goji-marjoja, mustikoita, vadelmia, soijamaitoa ja auringonkukansiemeniä. Nam!

Mukavaa alkavaa viikkoa! :)

4 kommenttia :

  1. Ihan mahtavaa! Onnea hienosta lenkistä :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sanna :) Olin koko eilisen illan ihan pilvissä ja töihinpaluukin sujuu paremmalla fiiliksellä! Seuraavaa kertaa odotellessa ;)

      Poista
  2. Jeee, ihan mahtava lenkki sulla, ja upea tuo tunne, I know ;) Ja vitsit, miten herkulliselta toi sun iltapala näyttää, naminami! :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tunne oli kyllä mahtava ja ymmärrän nyt paremmin miksi se voi myös olla jokseenkin koukuttava :-) Ja iltapala oli kyllä tosi hyvää! Oon onnellinen kun saan taas suomalaista kotiruokaa :)

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...