26. helmikuuta 2013

Juoksijan huoli jalkojen terveydestä - Mistä apu?

Aivan juoksuharjoittelun alusta alkaen olen kärsinyt kipuilusta vasemmassa sisäsääressä ja - nilkassa. Pahimmillaan kipu on aina päivä tai kaksi juoksulenkin jälkeen, joten olenkin päässyt juoksemaan vain noin kerran viikossa. Tämä on toistaiseksi ollut OK, koska olen pystynyt kohottamaan peruskuntoa muiden mukavien lajien, kuten tanssin, combatin ja kuntosaleilun parissa. Kesä kuitenkin lähenee, ja toiveena olisi lisätä juoskuharjoittelun määrää hiljalleen: ensin kahteen, ja myöhemmin ehkä kolmeenkin kertaan viikossa (kts. postaus Miten harjoitella puolimaratonille?).

Mieleen on kuitenkin alkanut hiipiä huoli jalkani kunnosta...Mitä jos se äityy koko ajan pahemmaksi, enkä pystykään enää juoksemaan? :( Tänään kävin pikaisessa askelanalyysissa, missä todettiin, että jonkinlaista pronaatiota jaloissa on. Harmikseni minulle jäi tilanteesta niin hätäinen jälkimaku, että en edes saanut selville onko kyseessä ali- vai ylipronaatio :( Kuvissa vasen jalka näytti samalta kuin jälki 3 alla. 

Vasen jalka on kuin numero 3 ja vielä pahempi. Kuva täältä.

Mittauksen yhteydessä minulle yritettiin kaupata henkilökohtaisesti räätälöityjä Footbalance - pohjallisia, hintaan 128e. Mielestäni hinta on kova, mutta toki olen sen valmis maksamaan, jos pohjalliset todella tuovat helpotusta jalkakipuuni. En kuitenkaan halunnut ostaa niitä hätiköiden, sillä koko mittaustilanteesta jäi hieman hötäisty tunnelma. Onko teillä kokemuksia tällaisten pohjallisten käytöstä? Kuinka paljon suurinpiirtein maksoitte ja mistä hommasitte pohjat?

Pieni pää on nyt ihan pyörällään, sillä mitä enemmän juoksijan jalkavaivoista luen (eli googletan), sitä enemmän erilaisia näkemyksiä nousee esiin. Ensi viikolla menen jalkoihin erikoistuneelle urheiluhierojalle ja toivon todella, että hän osaisi opastaa mitä minun tulisi tehdä. Ja otan enemmän kuin mielelläni myös teidän käytännön vinkkejä vastaan! Lupaan myös kirjoitella tänne heti, jos opin itse jotain uutta jalkojen hoidosta! :)

Jalat, kestättehän?? Kuva täältä.

1. Lepo.Toki ihan validi, mutta tuskin pysyvä ratkaisu. Esimerkiksi kahden viikon juoksutauko tammikuussa (= Kuuba) ei auttanut, vaan kipuilu alkoi taas kun aloin juoksemaan säännöllisesti.

2. Kipugeelit. Tällaista ostin toiveikkaana tänään apteekista :)

3. Oikeanlaiset (pronaatiotuetut) juoksukengät. Mistä tiedän mitkä ovat oikeanlaiset juuri minulle? 

4. Neutraalit juoksukengät, joihin teetetään Footbalancen räätälöidyt pohjalliset. Tämä houkuttelee tällä hetkellä eniten, mutta lisätietoa kaipailen...

5. Urheiluhieronta. Onko ainoastaan väliaikainen apu? Kuinka usein pitäisi käydä?

6. Käynti fysioterapeutilla tai jalkaterapeutilla. Mikä on näiden ero? Mitä "konkreettista" apua nämä tahot voivat tarjota jalkavaivoihin?

7. Jalkojen vahvistaminen kuntosalilla. Olen yrittänyt panostaa tähän erityisen paljon viime aikoina. Tuloksia syntyy, mutta hitaasti, ja onko niistä oikeasti mitään apua, jos jalan asento on virheellinen?

8. Säännöllinen ja huolellinen venyttely. Tässä löytyy aina parannettavaa....:)

5 kommenttia :

  1. Mulla on askelkilinkalla tehdyt pohjalliset, jotka maksoivat 150€. Ne tosin on jo niin vanhat, etten enää niitä lenkillä käytä. Samat pohjalliset saa interposrtista (footbalance) reilu viidellä kympillä. Ovat muuten samat kuin noi kalliitkin, mutta ne eivät käy jälkiuunissa, joten eivät kai ole yhtä kestävät, mutta hyvin ovat mulla kestäneet.

    Jalkavaivat on kyllä ikäviä, muttei kannata liikaa googlettaa :D Toivottavasti saat oikeaa apua.. mulla on ylipronaatio, ja se on yleisempi. Siinä jalka taittuu ulospäin. Pohjallisista on ollut apua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet kyllä oikeassa, että ei hulluna kannattaisi googlettaa, sillä kohta alkaa tuntua, että sama luopua koko raihnaisesta jalasta kokonaan :D Kiitos vinkeistä liittyen pohjallisiin! Onkohan ne Intersportin pohjalliset siis myös tehty ihan oman jalan mukaan, eli ainoa ero olisi vain tuo kestävyys?

      Katsoin, että Footbalance on mukana GoExpo-messuilla ja sieltäkin pohjallisia saa, joten taidanpa viimeistään tuolloin hommata ko. kapistukset. Olen kyllä valmis satsaamaan, jos sillä tavalla saan jatkaa tätä lupaavasti alkanutta juoksijan taivaltani ;)

      Poista
  2. Suosittelen kyllä joko jalkaterapeuttia tai fysioterapeuttia. OMT-fyssarista itselläni kokemus, ja siinä perehdytään koko askellukseen. Selvitettän myös kivun lähtökohtaa, askellusta, lihasten kireyttä, liikkuvuutta jne.
    Vaivat on kyllä ikäviä, kun into olisi jo juosta. Mutta rauhallisella tahdilla etiäpäin. Venyttelyä ja kehon huoltoa tuskin voi koskaan liikaa korostaa.

    Tuntuuko kipu enemmän nilkan seudulla vaiko polven seudulla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kipu tuntuu huomattavasti lähempänä nilkkaa kuin polvea. Välillä miettinyt, että onkohan tämä enempikin joku nilkkavaiva kuin perinteinen penikka.

      Käyn tosiaan ensi viikolla ihan hierojalla ja kuulostelen mitä näkemyksiä hänellä on asian suhteen. Fysioterapeutti on todennäköisesti vuorossa seuraavaksi, jos ei nämä muut toimet auta. Pitäisi tosiaan vain yrittää malttaa mielensä ja hoitaa kroppa kuntoon! Tämä keho kun on kestänyt vaikka minkälaisia laiminlyöntejä vuosien varrella, niin olisihan ihan kohtuullista antaa sille hieman "armonaikaa" tottua näihin uusiin tuuliin ;) Maltti, se ei ole vahvuuteni, mutta opettelen joka päivä :)

      Poista
    2. Malttia tosiaan vaaditaankin! :) Tsemppiä! :)

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...