10. helmikuuta 2013

10 things about me (Haaste)

Sain Hannalta tämän kymppihaasteen, jossa tulee ensin kertoa kymmenen asiaa itsestään, ja sitten vastata haastajan kysymyksiin. Tämä on minun ihkaensimmäinen haasteeni ja ihan hauskojahan nämä ovat :) Menee vain paljon aikaa, kun miettii mitä kaikkea kertoisikaan! Lisää haasteita ja kysymyksiä saa kyllä laittaa, mielelläni vastailen niihin silloin tällöin tavallisten postausten välillä!

Tässäpä siis 10 tärkeää ja ei-niin-tärkeää asiaa minusta, olkaa hyvät!

1. Omistan kaikki Frendit DVD – boksit ja ne pääsevät aina kunniapaikalle olohuoneen kirjahyllyyn. Olen katsonut jaksot niin monesti, että muistan monet repliikit sanasta sanaan ulkoa. Joskus, kun en saa yöllä unta, menen olkkarin sohvalle katsomaan Frendejä, ja yleensä nukahdan ensimmäisen jakson aikana.
2. Rakastan matkustamista ja olen onnekseni saanut reissata aika paljon, yli 30 maassa. Yhteensä olen viettänyt elämästäni ulkomailla n. 2-3 vuotta opiskellen, työskennellen ja muuten vaan matkustellen. Ensimmäisen kerran matkustin ulkomaille (Ruotsia lukuunottamatta) 16-vuotiaana, kun lähdin vuodeksi vaihto-oppilaaksi Uuteen-Seelantiin. Matkustaminen ja maailma ovat tehneet minusta Minut. Aina jos on ollut ylimääräistä rahaa, olen lähtenyt ulkomaille. En omista autoa enkä asuntoa J

3. Minulla on ihana, suurikokoinen maatiaiskissa, jonka adoptoin sen ollessa 5-vuotias. Mieli ja keho rauhoittuvat, kun kissa tulee sylin hurisemaan. Haluaisin lisää kissoja, mutta kohdat 2 ja 3 ovat haastava yhtälö ;)
4. Harrastan lumettomana aikana geokätköilyä, joka on ihan huippuharrastus! Löytää paikkoja, joihin ei olisi koskaan muuten tullut mentyä, ja samalla saa liikkua ulkona. Olen löytänyt tähän mennessä 396 kätköä ja odotan innolla lumen sulamista J

5. Olen syksyihminen isolla S:llä. Syksyn värit, tuoksut ja tunnelma antavat minulle paljon onnellisuutta ja energiaa, ja syksy tuntuu aina uusien alkujen vuodenajalta.
6. Olen kotoisin Lapista ja opiskellut Oulussa. Valmistumisen jälkeen muutin töihin pääkaupunkiseudulle. Haaveissa on vielä joku päivä muuttaa takaisin Ouluun.

7. Ylenpalttinen karkinsyönti lienee pääsyy kertyneisiin liikakiloihini.  Pystyn syömään yhdeltä istumalta helposti 400g karkkia. Onnekseni olen pystynyt vähentämään karkinsyöntiä edellisten kuukausien aikana, ja nykyisin syön enää n. 3-4 sukulaku-patukkaa viikossa :) Ehdottomaan nollalinjaan en usko tässä, kuten en muussakaan hyvinvointiin liittyvässä asiassa.
8. Lempiryhmäliikuntalajejani kautta aikain ovat BodyJam ja kuntonyrkkeily. Haaveilen, että voisin harrastaa noita molempia säännöllisesti juoksun ohella. Kuntonyrkkeilykurssi alkaakin maaliskuussa, jee! Bodyjamiin ei ole juuri nyt pääsyä, sillä sitä ei ole salini valikoimassa.

Kuva täältä.

9. Pitää olla todella kylmä, että pystyn nukkumaan jalkaterät peiton alla. Normilämpötiloissa on pakko ottaa ne pois peiton alta tai tulee todella kuuma! En koskaan pystyisi pitämään sukkia nukkuessani :D
10. Pidän huolta siitä, että muistan tehdä vähintään yhden lumienkelin joka talvi. Tämän talven enkeli syntyi lumeen uudenvuodenaattona samalla kun katsoin rakettien räiskettä taivalla.

Kuva täältä



Vastaukset Hannan kysymyksiin:
Milloin liikuntakipinäsi syttyi?

Liikunta ei ole aina ollut minulle itsestäänselvyys, vaan olen viettänyt välillä monen kuukauden liikunnattomia jaksoja. Liikunnasta olen alkanut nauttia kunnolla vasta yli 20 – vuotiaana, ja sen terveysvaikutuksia olen alkanut arvostaa vasta yli 25 – vuotiaana. Nuorempana liikunnan ainoa pointti oli ulkonäkö. Olen hyvin onnellinen, että silmäni ovat avautuneet vuosien karttuessa :)
Onko sinulla säännöllinen herkkupäivä vai herkutteletko vapaammin?
Toistaiseksi herkuttelen vapaammin, mutta pieniä määriä kerralla. Totaalikieltäytyminen johtaa kohdallani sortumisiin ja turhanpäiväiseen ahmimiseen, joten yritän ottaa elämää myös herkkujen osalta vähän löysemmin rantein.

Suosikki urheilulaji penkkiurheilumielessä?
Jääkiekko ehdottomasti! Olen käynyt livenä katsomassa Suomen MM-pelejä kotikisoissa 1997, 2003 ja 2012.

Kuinka paljon unta tarvitset?
9 tuntia on optimi. Käytännössä saan arkisin unta 7 – 8 tuntia, mikä kostautuu jokaisena arkiaamuna.

Lempiruokasi?
Ei ole yhtä lempiruokaa, vaan mieltymykset vaihtelevat. Tällä hetkellä suosikkeihin kuuluu mm. avokadot ja jauhelihatortillat.

Mikä on suurin saavutuksesi tähän asti?
Vaikea kysymys! Olen onnellinen monista asioista elämässäni, en osaa eritellä yhtä yksittäistä tapahtumaa. Liikunnallisesti suurin saavutukseni on varmasti puolimaraton, jonka juoksen vuoden 2013 aikana!

Tykkäätkö valokuvaamisesta?
Tykkään, mutta en tiedä siitä kovinkaan paljon. Erityisesti matkoilta tulee räpsittyä paljon kuvia, Suomen arkielämästä ihan liian vähän. Ehkä voisin skarpata tämän blogin myötä!

Aamu- vai iltatreeni?
Ilta!!

Suosikkilisukkeesi rahkan joukkoon?
Marjat (erityisesti mustikka) sekä kaikenlaiset siemenet, esim. pellavansiemenet ja auringonkukansiemenet.

Koska olet viimeksi käynyt uimassa?
Karibianmeressä pari viikkoa sitten :) Uimahallissa ehkä n. vuosi sitten. Muuton jälkeen en ole uskaltautunut lähiuimahalliin, mutta sekin päivä varmasti vielä koittaa. Toistaiseksi keskityn kuitenkin peruskunnon kohentamiseen jumppasalissa ja lenkkipoluilla.

4 kommenttia :

  1. Minäkin rakastan syksyä ja suunnittelen jo ensi syksyksi kivoja reissuja. Matkusteluakin rakastan, vaikka en vielä ole ehtinyt harrastaa sitä ihan hirveästi. Joka vuosi yritän kuitenkin päästä käymään jossain, viime vuonna tosin vain Brysselissä ja Tallinnassa ;).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi syksy on kyllä niin ihanaa aikaa <3 Onko sulla muuten synttärit syksyllä? Monesti ihmiset tuntuu tykkäävän erityisesti siitä vuodenajasta, jolloin ovat syntyneet, vaikka eihän tuo ihan pomminvarma sääntö ole :D Ja matkustaminen on kyllä kans tosi mukavaa hommaa, eikä kohteen aina tarvitse olla missään hirveän kaukana - usein riittää mainiosti, että pääsee hetkeksi irtautumaan arjesta ja fiilistelmään vieraan paikan tunnelmaa :)

      Poista
  2. Jeee, kiva kun vastasit! Tuli tosi paljon kivoja juttuja susta esiin ;) Voih, oot asunut Uudessa-Seelannissa.. se on mun suuri haaveeni, johon säästän nyt rahaa! Siis reissu sinne ;) Ja voi, mä inhoan jos yöllä varpaita paleltaa.. voin hyvin nukkua sukat jalassa xD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielelläni vastasin - kiitos haasteesta :) Uusi-Seelanti on kyllä ehdottomasti upeimpia, ellei upein paikka missä olen käynyt. Annan mielelläni matkavinkkejä sitten kun sinulla h-hetki koittaa!:) Uudessa-Seelannissa muistaakseni pystyin nukkumaan talviöisin sukat jalassa, kun talojen lämpöeristys oli niin heikkoa tasoa, mutta Suomessa yösukat on kyllä ehdoton no-no :D

      Poista

Bloggaamisessa parasta on keskustelu. Olisi tosi mukavaa kuulla mitä ajattelit, kun luit tämän tekstin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...